Björn Carlsson har fått förtroende att bygga årets Breeders Trophy-banor.
"Det är väldigt roligt och inspirerande. Samtidigt är det en utmaning" säger han och berättar om klurigheten med att få till ett utslag.
”Björne” ligger bakom BT-banorna
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Björn är sedan länge A-banbyggare, men tar bara sparsamt emot uppdrag.
– Jag har så mycket med verksamheten hemma på gården att göra och jag har massor av elever. Att bygga banor kräver en hel del planering och engagemang och det går inte att kombinera med träningsverksamhet. Jag vill helst inte ställa in mina träningar.
Men han tackade i alla fall ja till uppdraget vid Breeders.
– Man måste ha ett lite annorlunda tänk när man bygger för unghästar. Det är viktigt att de går ut från banan med samma positiva inställning som de hade när de kom in, säger Björn.
Problemet idag är att få ett utslag.
– De flesta hästarna numera hoppar fantastiskt bra, standarden på både hästar och unghästutbildarna har höjts enormt. Härom veckan var jag i Kungsbacka och då upplevde jag att det var fler felfria unghästar än äldre, på samma bana.
– Man får samtidigt inte ”bygga bort” hästar, det vill säga göra det för svårt.
Något han laborerar med är markbommar.
– För fyraåringarna är det marklinje på nästan alla hinder, för femåringarna är det något färre, för sexåringarna några enstaka och för sjuåringarna tar jag helt bort dem.
– Jag vill se fin hoppning och det kan man få med väl avvägda banor.
Björns filosofi vid Breeders är att hälften av startfältet ska vara felfritt efter första omgången (vilket han fick med råge när femåringarna hoppat).
– Sedan vill jag att hälften av dessa också ska gå felfritt i andra rundan. Det innebär att 30-35 hästar går till final. Blir det så har jag gjort ett bra jobb, menar han.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på