Avelsnyheter
23 april 2016 12:28

SWB med vind i seglen

Avelsföreningen SWB höll öppet medlemsmöte i Linköping där information om arbetet och läget i förening och servicebolag förmedlades. Det råder medvind på de flesta fronter enligt vd Helen Uddefors och avelsledaren Emma Thorén Hellsten.

SWB med vind i seglen
Helen Uddefors presenterar med Anette Sånesson i förgrunden. Kim C Lundin kim@witnet.se

Traditionellt föregås själva årsmötet, fullmäktigemötet kallat numera, av ett öppet medlemsöte där läget för 2015 och planerna för 2016 förmedlas. Så även i år där Frimurarhotellet i Linköping åter var platsen, i år ytterst lämpligt för tågresenärer men avskärmat för resande med egen bil, stan får nytt VA-nät.

Nedan följer ett urval av de många punkter som presenterades i det digra programmet mellan 10-12:30.

Öppningsanförandet av tillförordnade ordföranden Olle Kindberg innehöll kommentarer om de nya posterna med vd Helen Uddefors först och främst men också på de nya marknadsaktiviteterna som SWB Pop Up Sales.

Kindberg kommenterade om den nya kartan på unghästmarknaden, förändrad spelplan i samband med nydaningen kring Breeders Trophy och inkluderande av dressyrhästar i fölauktionen.

SWB kommer att se över hingstselektionen i samband med bruksprovet med anledning av den debatt som följt efter årets prov.
– Vi vill se till att alla röster blir hörda i frågan, menade Kindberg.

Vd Helen Uddefors har sju månader på posten, hon tillträdde sitt arbete i början på september. Hon redogjorde för 2015 års arbete och utskottens verksamhet.
Marknadsutskottet ha lagts ner under början på 2016.
– De flesta av arbetsuppgifterna ingår i min arbetsbeskrivning och hela styrelsen behöver ta del i marknadsbesluten, så viktiga är de för framtiden, kommenterade Uddefors.

Ung SWB är den mest vitala nya delen av föreningen med mängder av aktiviteter under året. Nyrekryterade Emmy Leander har gjort stor skillnad med sitt arbete.

Tilläggsregistreringen, mer pass på 3 månader än på tio år totalt, dränkte under hösten kansliet i arbete.
– Ingen kunde förutse hur många utlandsfödda hästar som fanns i landet och vi har släpat postsäckarna med pass in varje dag sedan dess, konstaterar Uddefors.
– 7500 pass har hittills kommit in, berättade Anette Sånesson, registrator och för dagen sekreterare på mötet.
– Vi har pratat med Jordbruksverket, vi har försökt snabba upp en manuell rutin, ett antal ungdomar är anställda i ”passfabriken” som är inhyst i vårt konferensrum, sa Uddefors.

SWB påpekade problematiken för Jordbruksverket i förväg, de såg vilken kö som skulle uppstå.
– Vi har arbetat mycket med att försöka få dem att förstå men Jordbruksverket är obevekliga, de har lagt det här uppdraget på oss och vi kan inte annat än att utföra den, kommenterade avelsledaren Emma Thorén-Hellsten.
– Vi är inte en intresseorganisation för folk med hästar födda i utlandet, vi utför uppgiften men mer kan vi inte göra, vi arbetar för uppfödare med SWB-registrerade hästar, sa Thorén-Hellsten.

Marknad- och kommunikationsarbetet 2016 har rivstartat med en omfördelning av resurserna på kansliet och med en ny hemsidesplattform. Ett stort IT-projekt för hästdatabasen som drivits tillsammans med Equipe är snart i hamn. Utbildningsdagen på Skatteverket var lyckad och Helen Uddefors har tagit över platsen i samverkansgruppen kring skattefrågor.

Konsumentköplagens och lobbyarbetet att få den reformerad har stött på patrull nationellt.
– Dörren slogs igen i ansiktet på oss i vintras hos Finans- och Näringsdepartementet, sa Stefan Johansson, vd för HNS.
Samtidigt menade Stefan Johansson att det fanns en öppning på EU-nivå, arbetet fortsätter.

Göran Smedberg redogjorde för ekonomin i föreningen SWB och servicebolaget ASVH Service AB. Servicebolaget går idag på plus med råge jämfört (+ 360 000 kr) med krisåren 2012, det går nu att föra tillbaka aktieägartillskottet som föreningen beviljade.
– Vi har idag en kundreskontra i balans, läget är radikalt annorlunda, sa Smedberg.

Avelsledare Emma Thorén Hellsten gick igenom året som gick och planen framåt. 2015 bröts trenden med nedåtgående betäckningar rejält med en uppgång på över sju procent i antalet betäckts ston. Ett-sto-licens för hingstar har inneburit en ökning på antalet använda hingstar.
Rankingmässigt var SWB både bra och lite sämre på det – beroende på vilket system man tittar på. WBFSH:s konventionella ranking, Hippomundos prispengsranking och Horsetelex poängranking i relation till antalet tävlande hästar. Bäst går det i Horsetelex ranking där hänsyn tas till antalet tävlande hästar, dvs ett litet förbund som SWB missgynnas inte.

SWB:s avelsrådgivning som ges av avelsledaren och några utvalda A-domare har gett råd till 100 ston 2015 och en klart övervägande majoritet av sotägarna är mycket nöjda.

Intresset för embryotransfer har ökat markant, SWB har haft flera informationsaktiviteter och kanske står tekniken inför ett genombrott även i Sverige i år.

Ett av årets stora projekt och föregående års är relaterat kring linjär beskrivning. SWB har köpt in Oldenburgs system för läsplattor med en applikation som ska användas i samband med avelsvärdering. Systemet demonstrerades i samband med domarkursen och bedömningsledarträffen i januari där Oldenburgs Inge Workel föreläste.

Sommaren bjuder på en medlems- och domarkurs i Tyskland under första helgen i juni. Projektet Uppfödarcoachen fortsätter under sommaren med träffar på alla stora evenemang.

SWB har inlett ett forskningssamarbete med Oldenburg om linjärt beskrivna egenskaper, ett banbrytande projekt då de tyska förbunden historiskt sett varit väldigt slutna.

Helen Uddefors kom tillbaka på scenen och pratade om marknadsaktiviteterna 2016 med en introduktion om SWB Pop Up Sales med bilder från premiären i Flyinge.
– Ett antal har sålts och några ska besiktigas så det var ett bra intresse, kommenterade Henrik Ankarcrona, styrelseledamot och värd för första evenemanget.

– Under 2016 ska vi göra en rejäl satsning på marknadsföring av den svenska hästen, tillsammans med en reklambyrå, förklarade Helen Uddefors och presenterade ett nytt material.
SWB har tagit fram en varumärkesstrategi för SWB och inom kort kommer varumärkesplattformen, ett styrdokument, att publiceras på hemsidan.
– Vi måste ta en större utgångspunkt i att vi föder upp hästar som ska säljas, SWB ska bli mer utåtriktat, affärsmässigt och SWB ska kännas mer premium, menar Uddefors.
– Den svenska modellen är eftersträvansvärd, står för kvalitet och framgång, sådant kan motivera ett högre pris. Vi föder inte upp bulk-hästar utan på ett lite annorlunda sätt, kanske kan de få kosta lite mer, menade hon.

SWB:s värdegrund enligt varumärkesplattformen:
Svenskt, Framgång, Hållbarhet, Tradition, Stolthet

Helen Uddefors gjorde analogin med bilmarknaden – alla måste profilera och positionera sina produkter.
– Vi behöver synliggöra vad vår ”modell” står för, mer konsekvent och stringent än tidigare, menade hon.

Den nya hemsidan ska byggas som en responsiv site, det vill säga anpassas efter om läsaren använder en mobil, läsplatta eller dator. Dessutom arbetas nytt tryckt material fram för både medlemmar och den externa marknaden.

Nu fortsätter dagen i Linköping med Fullmäktigemöte för de regionala medlemmarnas representanter kl 13.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 99 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar
Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

Ridsport digital

99:- i månaden