I Compton kan det vara tufft att leva och staden är inte minst känd för sina gäng. I en ny serie reklamfilmer för ett ölmärke porträtteras Compton Cowboys â en grupp killar som valde hästar framför kriminalitet.
Killarna valde hästar framför gänglivet – historien berättas i reklamfilm
Compton, LA, förknippas ofta med våld och gäng, men det finns några som har valt en annan väg efter uppväxten i den tuffa stadsdelen och ibland efter att ha suttit i fängelse. Deras hjärtan klappar för hästarna, som enligt killarna själva i flera fall har räddats från slakt.
I filmerna, som har uppmärksammats på flera håll internationellt, berättar de vad hästarna har betytt för dem, hur det känns när bästa vännen går bort och hur hästarna sprider glädje i resten av samhället.
”Vi är stolta över att hedra ’Compton Cowboys’ i vår nya kampanj, en grupp människor som har gjort ett djärvt och oväntat val att leva ett annat liv. Genom sin kärlek och hängivenhet till sina hästar och varandra är de en källa av inspiration och en anledning till hopp i sitt samhälle” säger Guinness marknadschef Duncan Elliot i Adweek.
Keenan Abercombie är en av killarna som är med Compton Cowboys. ”Att växa upp i Compton är ”hit or miss”. Jag hade två val. Jag kunde springa på gatorna eller arbeta med djur jag älskade. Jag valde hästar” säger han i en intervju.
Två av filmerna i serien:
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på