Sverige
27 oktober 2016 07:00

Tio år utan kontroller av ridanläggningar

Trots att det varje dag sker olyckor på landets ridanläggningar har Konsumentverket, som ska göra kontroller för att säkerställa att tjänster inte orsakar skador på konsumenter, inte gjort några kontroller på ett decennium – inte ens vid dödsolyckor. Det avslöjar SVT:s Plus i kvällens program.

Tio år utan kontroller av ridanläggningar
Det var tio år sedan Konsumentverket sist gjorde några kontroller.

SVT:s Plus i kväll konstaterar att det sker 35 ridolyckor om dagen i Sverige som kräver sjukvård. Men trots det har Konsumentverket, som enligt Plus är den myndighet som ansvarar för tillsynen då säkerheten ska säkerställas, inte gjort en enda kontroll på tio år.

Plus har intervjuat Kerstin Jönsson, utredare på Konsumentverket, för att ta reda på varför och så här lät det:

Varför gör ni inga kontroller?
–Vi gjorde en stor informationsinsats för tio år sedan, då vi fick tio miljoner från regeringen, på grund av det stora antalet olyckor. Men vi tar tag i det nu igen.
–För några år sedan var vi på gång att göra kontroller, men då inträffade en dödsolycka vid en ridskola. Då tyckte jag personligen inte att det kändes roligt att börja gräva.
–När ridskolorna inte vet om att vi har tillsynsansvar så känns det väldigt jobbigt att ringa och säga ”Hej, jag ringer från Konsumentverket, jag hörde att ni hade en olycka. Hur gick det till?” Man gör inte så tycker jag. 

Men hur ska man vet att anläggningarna ute i landet är säkra?
–Det är inte vårt ansvar att det ska vara säkert. Det är deras ansvar. 

Men ni ska genomföra kontrollerna?
–Ja. 

Finns det någon självkritik att ni inte har genomfört kontroller?
–Vi har tillsyn över väldigt många olika aktiviteter och det här har inte varit prioriterat. Men vi tar tag i det nu. 

Vad kommer ni titta på nu när ni gör en ny marknadskontroll?
–Vi kommer att titta på ridskolor, ridläger, rehabridning och turism. Vi har börjat med att bjuda in de stora organisationerna och informerat om vår tillsyn. 

Men bara en bråkdel av alla ridverksamheter kommer att granskas. Enligt Kerstin Jönsson kommer 40-50 av närmare 2 000 aktörer att kontrolleras. 

Kommer det att dröja tio år till innan nästa kontroll?
–Det vet jag inte.  

Plus har även granskat en skånsk anläggning där flera kunder har känt sig lurade, bland annat en kvinna som betalade 62 000 kronor för en hästskötarutbildning. Under augusti och september förra året inkom sex anmälningar till Länsstyrelsen angående ridcentret om bland annat lösa hästar och trasiga staket som hästarna kunde skada sig på.  En av Länsstyrelsens djurinspektörer gjorde då en kontroll där flera brister uppdagades, bland annat lösa elkablar i hästarnas boxar och en trasig hage.

 

Källa: SVT:s Plus

Vad är Konsumentverkets uppgift? Så här skriver de till Plus: ”Konsumentverkets roll är att kontrollera att inte varor och tjänster orsakar skada på konsument. Tjänster som tillhandahålls av näringsidkare ska leva upp till kraven i produkt-säkerhetslagen Produktsäkerhetslagen (2004:451), PSL. Lagens syfte är att förhindra att varor och tjänster orsakar skada på person. Vid bedömningen av om en risk hos en tjänst ska anses som godtagbar och förenlig med en hög skyddsnivå, ska hänsyn bland annat tas till:
· Hur tjänsten utförs.
· Säkerhetsinformation som lämnas.
· God sed i branschen

Enligt konsumenträttslig lagstiftning är även ideella organisationer att betrakta som näringsidkare.

Plus sänds i kväll på SVT1 klockan 21.00

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 101 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar
Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

Ridsport digital

99:- i månaden