Dressyr
24 oktober 2015 20:52
Ridsportplus

Isabell trimmade svenska ryttare

I dag fick Sverige celebert besök av multimedaljören Isabell Werth. Sex välrenommerade utvalda ekipage fick tydliga instruktioner som visade riktningen inför en stor och engagerad publik Var du inte på plats kan du istället njuta av Roland Thunholms foton och läsa om vilka tips ekipagen fick.

Isabell trimmade svenska ryttare
Emma Karlsson och Midh West Casino fick goda råd av Isabell. Photographer Roland Thunholm

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Isabell Werth gör bara en eller två clinics om året. Tack vare Lovisa Degreef Beselins  goda kontakter kunde Equestrian Acdemy presentera dagens clinic på Runsten Equestrian där Caroline Darcourt, Sigrid Bergåkra, Emma Karlsson, Jennie Larsson och Kristian von Krusenstierna trimmades.

    Första hästen är 6-åriga hingsten Sankt Erik II som tidigare reds av Ida Linn Lundholm. Nu rider Caroline Darcourt på Lövsta stuteri och vill ha hjälp med att förbättra galoppen och få den luftigare och rundare.

    Ekipaget travar och Isabell tycker hästen är taktmässig och fin i munnen. Vill ha jämnare kontakt så att hästen söker kontakten. Hästen skall driva med bakbenen och svinga genom ryggen fram till bettet. Vägen dit går via många små övergångar, längning och samling. Ständiga övergångar inom gångarten är viktigt, de lägger grunden för framtida piaff och passage. Caroline rider lite förböjd i svagöppna på rakt spår med eftergiven insida.

    I diagonal sluta är det viktigare med fria bogar än mycket tvärning på unga hästar. Isabell poängterar kontakten med munnen.
    – Be om mer frambensarbete och friare bogar. Börja i öppna för att få honom formad och eftergiven och sedan smyg in i slutan med framdelen före. På långa linjer är det bra att först fokusera på framdelen och sedan ta med bakdelen, sedan fokusera på framdelen igen.
    – Tack tack tack med innerskänkeln! Jaaa! Sooo, instruerar Isabell och hennes tyska modersmål skymtar fram när hon berömmer.

    Även i skritten är det viktigt att ha kvar kontakten. Hästen skall alltid gå fram till bettet. Benen driver fram till bettet och hästen skall vara framför skänkeln.
    – Bogen skall röra sig rakt fram och resten av kroppen skall följa efter, hästen får inte vingla, säger Isabell.
    I galoppen skall hästen ridas i svag öppna för att lämna plats åt inre bak.
    – Bakbenen utåt och frambenen inåt!

    Detta är en bra förberedelse för slutorna. Mycket innerskänkel till yttertygeln i galoppen i öppna. Isabell ger ganska ettriga instruktioner och vill ha mer av allting.
    I öppna på stor mittvolten samlar Caroline hingsten in i vad som kommer bli piruettgalopp in i svag sluta. Hingsten har inga problem att behålla bärigheten och rytmen i galoppen.
    – Han får inte tappa innerörat, då går han inte fram till yttertygeln, kommenterar Isabell.
    Ekipaget gör sedan samma arbete i vänster varv med vikt vid kontakten, eftergiften och bjudningen. Vänster galopp är stadigare och jämnare.
    – Sitt mer still i sadeln för han är redan mer aktiv bakifrån, konstaterar Isabell.
    Isabell är engagerad och peppar och berömmer när hon får veta att tiden är ute för detta ekipage.
    – Jamen såhär är det jämt när jag har clinic, så fort det blir roligt är tiden ute, skojar Isabell.

    Caroline medger att hon var lite pirrig innan.
    – Isabell satte fingret på mina svagheter som ryttare så jag har en del att jobba på. Jag önskar att jag hade fått rida fler dagar för Isabell.
    – Fin arbetsvillig och smart häst som är på rätt väg, sammanfattade Isabell sitt intryck av Sankt Erik II.

    Nästa ekipage är Sigrid Bergåkra på 9-årige hingsten I Do Kiss. Isabells första intryck är att hästen ser rutinerad ut och färdig för tävling. Stundtals blir han lite flack och kan ha en rundare hals och mjukare kontakt. I Do Kiss tog nyligen silver med Sigrids dotter Cecilia i EM för children.

    Ekipaget börjar med galoppen och Isabell vill att hästen går mer bakifrån fram till bettet och låter Sigrid rida med konsekvent ställning på alla linjer.
    Isabell är tydlig och detaljerad i sina instruktioner och talar om precis vilken tygel och skänkel som skall aktiveras. Ofta är det de diagonala hjälperna, innerskänkel till yttertygel som är i hetluften.
    På en kvadrat får ekipaget samla galoppen och göra kvartspiruetter i hörnen. Isabell peppar och smackar och det blir många upprepningar. Svårigheten ligger i att hålla hästen rak i kropp och hals men ställd i nacken.
    – Han skall bli mer elastisk och komma mer bakifrån till handen. När du gör piruetterna är galoppkvaliteten det du måste fokusera på. Mjuk nacke och diagonala hjälper är lösningen. Och rid mer på bridongen och mindre på stången, summerar Isabell.

    Ekipaget fortsätter med att göra upprepade halter från trav i lite lägre form, med kvicka hjälper och snabba reaktioner. Isabell är envis:
    – Snabbare! Tack tack tack!

    Hingsten tecknar till piaff och blir allt lättare i fötterna och traven blir schvungfull efter när ekipaget efter många repetitioner får trava runt hela banan och rida lite skolor. Därefter återgår Sigrid till piruetterna och förbättringen är påtaglig, formen är rundare och hästen behåller rytmen och balansen.

    I seriebytena vill hästen bli lite flack och springa iväg. Lösningen är ställningen i nacken och bjudningen framåt.
    – Tre bra byten i varje är bättre än fyra eller fem där han tappar flytet. Kvaliteten alltid viktigast, sammanfattar Isabell. Det är trycket bakifrån som ger kvaliteten i rörelserna.
    – Jag kommer från de norra delarna av Sverige, det är kanske därför jag är lite långsam, skojar Sigrid när hon skall summera sin träning.

    Tredje ryttaren är Emma Karlsson som 11-årige Midh West Casino.
    – Hästen råkade ut för en olycka och bröt ett höftben en gång, så vi har haft lite uppförsbacke, berättar Emma. Jag har haft honom sedan han var 5 år. Han blir gärna lite spänd när vi kommer in på banan.
    Även här vill Isabell att hästen skall ha en mjukare nacke med tydligare ställning och ibland böjning när ekipaget travar runt banan.
    – Försök få bort vikten från inner tygel, råder Isabell. Det är en kort häst så det är helt okej att han blir lite lägre fram för att få plats att svinga över ryggen.

    När Emma rider skolor får hon rådet att rida små övergångar även i rörelserna. I saxen får hon rådet att ta med sig ställningen från hörnet in i först slutan. Isabell ger tydliga instruktioner och ger sig inte. Vid varje nytt försök är det något nytt moment i saxen som skall förbättras.
    – I slutan åt vänster måste han bli mer eftergiven och komma åt sidan, tipsar Isabell.
    Efter en andningspaus blir det bytesserier. Även här ligger fokus på att hålla hästen rak men ställd och hålla honom rund med bjudning till bettet.
    – Prima! Isabell är nöjd med ettorna på diagonalen.

    I helpiruetterna skall även de två sista sprången vara kvar på medellinjen med samma rytm och glopp.
    – Håll honom framför din innerskänkel i piruetten. De unga hästarna tenderar att tappa lite bjudning i piruetterna och kommer inte ut ur piruetten i balans.
    Även här är det de diagonala hjälperna som dominerar.
    I passagen skall Emma sitta still och vara kvick i hjälpgivningen. Även i piaffen kan hon tänka lite öppna för att hålla honom mjuk och rund i formen. Ekipaget visar fina övergångar mellan piaff och passage på slutet.
    – Nu är han mycket bättre i kontakt och bjudning, tycker Isabell.

    Jennie Larsson och Zircoon Springflower, 11 år, inleder efter lunchpausen. Jennie berättar att hästen är lite vek i nacken och det är svårt att få fram nosen. Större delen av sessionen går åt att få en öppnare form och på slutet blir det lite tid för passagen som har strulat lite.
    Ekipaget börjar arbeta i trav med att få ut halsen och få fram nosen, så att Jennie får lite mer tryck i handen och mer stöd på bridongtygeln.
    Isabell är oerhört engagerad och hennes instruktioner är snabba och intensiva:
    – Låga breda händer och sänk din vänsterhand.
    – Läng tyglarna successivt så att han kan länga halsen, men behåll kontakten.
    – Sitt, sitt, sitt och låt ryggen svinga.
    – Nu börjar musklerna bli längre och det är precis vad vi behöver för att öppna forman. Men det kommer att ta tid. Veckor, månader.
    – Han måste lära sig leta efter tyglarna.
    – Jawohl! Isabell är snabb att berömma och bekräfta.

    Efter åtskilliga varv på volten i trav börjar ”Blomman” suga och tugga på bettet, vilket är ett gott tecken enligt Isabell. Ekipaget får göra samma jobb i galoppen med övergångar både inom och mellan gångarterna. Mycket fokus ligger på kontakten, att den är jämn på båda tyglarna och att inte stångtygeln blir för dominerande. Successivt börjar hästen öppna sin ganaschvinkel och få en bättre form.
    – Det här arbetet kommer ta flera månader. Men nu får han en helt annan sida.
    Receptet heter ställning i nacken och förhållningar på yttertygeln.
    – Han springer inte iväg om du lättar, jag lovar, instruerar Isabell. Men var försiktig med sporrarna. Bara trava och låt honom leta efter tyglarna. Sitt och låt honom bära sig själv.
    Jennie får ta med sig samma tänk in i skolorna. Även i galoppslutorna skall hästen bära sig med nosen framme.
    Ekipaget avslutar med att visa fin piaff och passage och Isabell är så engagerad att hon går dubbelvikt bredvid och peppar och berömmer.
    – Det här är en superhäst. Och smart. Det är en utmaning att rida en sådan.

    Kristian von Krusenstierna på 12-årige Languedoc skojade om att han funderade på att vända och gå ut ur manegen efter att ha skrittat fram och sett Jennies tuffa jobb. Kristian berättar att han tränar för teamet kring Edward Gal så han är bekant med systemet och vet ungefär vad Isabell kommer att fokusera på.
    Languedoc travar med takt och schvung och Isabell berömmer men ber om lite mer ställning i nacken.
    – Han behöver inte bli högre i nacken, öppna heller forman lite och låt honom trava framåt. Lek lite med traven.

    Ordet ställning återkommer under hela clinicen och Isabell vill att hästarna generellt skall gå mer för sätet än för handen. Ekipaget travar runt fyrkanten och får ställa, samla och sedan få ut nosen med bibehållen takt. Genomgående vill Isabell att hästarna kan gå mer oberoende av inner tygel. De diagonala hjälperna dominerar.
    – Han har en härlig power, så leta efter avspänningen, tipsar Isabell när Kristian visar diagonala slutor.
    – Det här är precis den sortens häst vi vill se på banorna idag, kommenterar Isabell. De här slutorna är en glädje att se och borde få höga betyg av domarna.
    Skritten skall vara lika avspänd oavsett om den är ökad eller samlad. Galoppen skall vara aktiv med utrymme på innertygeln. Languedoc kan vara lite rundare och gå mer över ryggen.
    – Jag hade samlat några språng och sedan gett honom eftergift och möjlighet att galoppera med egen bärighet säger Isabell. Med utrymme på inre tygeln kan han komma djupare in under tyngdpunkten med inre bakbenet.

    I den samlade galoppen blir rytmen lite hastig och arbetet med att få en lugnare rytm ger resultat när det blir dags för piruetterna.
    – Ta med bogarna åt sidan, tipsar Isabell i piruetten. Och gör dem lite större. Motställ om du behöver.

    Motställningen gör att det blir lättare att få med bogpartiet runt i piruetten. Kristian får jobba med att få formen lite längre och lägre och rytmen lugnare i samlad galopp. Sprången skall vara tysta.
    – En riktigt trevlig häst, utbrister Isabell spontant när Kristian tar en paus i fri skritt.
    I passagen kan Languedoc vara lite lägre och rundare och ta med sig formen in i piaff. Här kan det hjälpa att tänka lite svag sluta. Även i övergångarna får Kristian rådet att tänka lite öppna eller sluta för att lättare behålla takten och få lite bättre flyt. I första steget i piaffen kan det vara bra att sitta still och vänta lite för att inte takten skall bli för hastig.
    – Man måste lite på hästen så man inte överrider piaffen, menar Isabell.

    Kristian har tränat för Kyra Kyrklund och det holländska teamet och nu för Isabell. Han tycker likheterna är att kraven stiger successivt och man är aldrig riktigt nöjd.
    – Det är ju skillnad om man rider en timme om dagen och har två minuters kvalitet i ridningen, eller om man rider samma timme men med 28 minuters kvalitet. Där har vi den avgörande skillnaden.
    Isabell sammanfattar Kristians träning med att ekipaget är redan på en internationell nivå så det gäller att hitta de små detaljerna som ger de extra poängen på banan. Här var det takten i piaffen som kunde bli stabilare.

    På en cool häst jobbar Isabell med lätthet och snabbhet medan med en hetare häst vill hon ha avspänning och lösgjordhet innan hon tränar några rörelser. På Bella Rose handlar det mycket om att hitta lugnet för hästen är så ambitiös och behöver knappt träna på rörelserna.

    Sista ekipaget för dagen är Caroline Darcourt på 12-årige Paridon Magi. Isabell berättar att Paridon Magi flög tillsammans med hennes egen häst till tävlingar New York tidigare i höst, så nu är de bästa vänner. Även här vill Isabell ha en lägre, öppnare form när Caroline travar runt banan. Hon börjar rida långa öppnor och diagonala slutor. Här kan hästen bli lite lättare i framdel och friare i bogarna. Hörnen skall användas för att förbereda den kommande slutan. Även här poängteras vikten av en låg ytterhand.
    – När öppnorna är bra har man inga problem med de diagonala slutorna, menar Isabell.
    Efter en liten skrittpaus som blir kort, eftersom Isabell dragit över tiden och har ett flyg att passa, visar ekipaget piaff och passage. Låga, stadiga händer ger en jämnare kontakt och gör det lättare att hålla samma rytm genom hela passagen. För att komma ut ur piaffen in i passage i samma takt tipsar Isabell om att tänka lite sluta och hålla formen ganska låg. När nacken blir för hög kan bjudningen bli lidande och ger lättare hackiga övergångar. Ekipaget får göra upprepade piaffer och vända framdelen några steg, nästan som i en piruett innan de går ut i passage.
    – Det funkar även i en uppvisning, säger Isabell, domarna kan inte se det men det ger en bättre övergång. Det gör skillnaden mellan en sexa och en åtta.

    Caroline som hade många frågor efter den första träningen med Sankt Erik II, tycker att hon fått nya verktyg att arbeta med och hoppas att hon kan få möjlighet att träna för Isabell igen.
    – Mina tankar var att kunna ge publik och ryttare lite tips på hur de kan förbättra sin träning och ridning. Jag har sett fina kombinationer av hästar och ryttare. Jag har haft jätteroligt idag och hoppas att ni har fått något att ta med hem också!
    Återkommande råd till alla ryttare att sänka ytterhanden och mycket fokus ligger på diagonala hjälper, att hålla nacken mjuk med tydlig ställning och jämn kontakt på bettet.
    Att rida framgångsrikt är 1 procents inspiration och 99 procent perspiration, kommenterar konferenciern Sara Silfverberg medan Pether Markne, som är en stor beundrare av Isabell, sammanfattar sin upplevelse av dagens clinic med att ryttarnas handställning uppenbarligen behöver ses över. Lägre händer väntas framöver alltså.

    Text: Camilla Assarsson
    Foto: Roland Thunholm

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden