Träningstips
22 december 2017 10:47
Ridsportplus

”Låt inlärningen ta den tid som krävs”

Olof Axelssons dressyrtips, del 5Inlärningen är kanske den viktigaste delen i hästens utbildning, utan den fungerar inte träningen. Olof Axelsson delar med sig av sina tips – och vad du ska undvika.

”Låt inlärningen ta den tid som krävs”
Olof Axelsson fortsätter dela med sig av sin kunskap till Ridsports läsare. Foto: Lottapictures

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    En del bitar av hästens utbildning handlar om inlärning. Andra kan kategoriseras som träning. Vid inlärning måste hästen lära sig något nytt. Det kan vara något mycket påtagligt, som att byta galopp, eller något mer subtilt, som att lära sig ett förändrat rörelsemönster för att till exempel få en större ökad trav.

    Grunden för att du över huvud taget ska kunna lära hästen något är att den är mottaglig. Den måste vara i balans, mentalt avspänd, genomsläpplig och kommunikativ. Är du inte där är det ingen mening att försöka lära hästen något, det kommer inte att fungera.

    – När du lär in något handlar det om att du vill ändra hur hästen reagerar på ett stimuli. Det innebär att hästen först kommer bli spänd, konfunderad, arg, het, trög eller helt enkelt nonchalera det nya stimulit. Här måste du som lärare till hästen vara tillräckligt konsekvent för att stanna i det du ber om tills hästen är bekväm där.

    Inlärningen ska ske med så lite spänning och slitage som möjligt och med så mycket glädje som möjligt.

    Så länge hästen inte reagerar som du önskar ska du bli kvar. Du ska inte straffa men fortsätta. När hästen reagerar rätt måste den få veta att det är rätt. Det betyder inte att du inte kan avbryta i ett inlärningsmoment, men det innebär att du måste ha en röd tråd och vara konsekvent i vad du gör och vad du begär. Du måste också ha en lyhördhet för hästen. Är den i just den här stunden mottaglig? Är förutsättningarna för inlärning goda? Hästen lär sig genom betingning, genom straff och belöning. Men problemet med bestraffning är att hästen kan bli stressad, och då fungerar inte inlärningen.

    171221_olof Axelsson-lbg-3_lottapictures
    Tålamod är en viktig ingrediens i inlärningsprocessen, menar Olof Axelsson. Foto: Lottapictures

    Det är också viktigt att den som lär ut kan det som lärs ut. Om det är ryttaren som lär hästen måste ryttaren ha tillräckligt många lyckade repetitioner på momentet så att det sitter i muskelminnet. Samma sak gäller om det är hästen som är kunnigare än ryttaren. Hästen måste ha så mycket erfarenhet att det rätta sättet är det självklara alternativet.
    – Skulle det vara så att båda i ekipaget måste lära sig blir det mycket svårare, säger Olof. Då är det nödvändigt att det åtminstone finns en tränare på marken som har kunskap och erfarenhet och kan lotsa dem rätt.

    Tålamod och konsekvens
    Under en inlärningsprocess är det viktigt att tillåta att hästen gör fel utan att den straffas. Hästen får inte bli stressad för att den inte förstår, då hamnar den i ett läge där inlärning inte längre är möjligt. Det är här tålamodet, konsekvensen och den röda linjen kommer in.

    Inlärningen håller på tills du får den önskade reaktionen på hjälpen nästan varje gång. Om det till exempel handlar om byten så kan man betrakta bytet som inlärt när hästen byter rent, men den kanske någon gång är lite kort bak eller byter efter hjälpen. Då går du in i träningsfasen.

    Att träna något handlar om att sträcka lite på det du gör, att få det lite bättre för varje gång du tränar. För att få en träningseffekt måste du ligga på gränsen till förmågan. Tänk till exempel att du ska lära dig att gå ner i spagat. Genom att träna konsekvent och befinna dig i närheten av ytterläget trycker du ytterläget och förmågan närmare målet. Om du inte ligger på gränsen kommer du aldrig att nå målet – men om du försöker gå på målet direkt kommer du även då att misslyckas. För hästar handlar det ofta om att de försöker fly, när du begär mer än de förmår. Då hamnar de i ett läge där de inte är mottagliga för kommunikation längre.
    – När du tränar stärker du musklerna och ser till att det inlärda blir bra, du höjer kvaliteten successivt, förklarar Olof.

    Kräver repetitioner
    Träning kräver i sig ett antal repetitioner, målet är att du blir lite bättre för varje gång. Inlärning fungerar på ett annat sätt. Där är det antingen inlärt eller inte inlärt, det är rätt eller det är fel. När du lär in något gör du det tills det är rätt. När du tränar kommer du gradvis lite närmre målet för varje gång.

    Men efter ett tag når du en punkt där träning inte längre hjälper. Det blir inte bättre. Då är det dags att bryta ner det hela i beståndsdelar och se vilka delar som inte räcker till. Då blir det dags för en ny inlärningsfas. Olof tar galoppombyten som exempel igen.

    Som häst- och ryttarutbildare behöver du resonera med dig själv hela tiden.

    – När du inte kommer vidare med träning av hela bytet får du titta på vad som verkar vara problemet. Är det ingången i bytet? Är det hjälpen? Är det reaktionen? Någon del behöver kanske en ny inlärning. Efter det är gjort sätter du ihop helheten igen och ser om det blev bättre. Om inte var det troligtvis en annan del som också behövde putsas på.

    – Som häst- och ryttarutbildare behöver du resonera med dig själv hela tiden. Hur kan jag bäst få hästen och eller ryttaren att komma rätt? Vilken väg är snabbast, kortast och framför allt – hästvänligast? Inlärningen ska ske med så lite spänning och slitage som möjligt och med så mycket glädje som möjligt. Det gör det här så svårt och så superintressant. Någon sekund stämmer allt, då är det kanon. Nästa steg kan det vara borta.

    Olof Axelsson är lärare på Flyinge, diplomerad unghästutbildare och har jobbat med utbildning av dressyrhästar sedan 1999.

    Olofs bästa träningstips:

    • Hästen måste vara mottaglig. Den ska vara i balans, mentalt avspänd, genomsläpplig och kommunikativ.
    • Var konsekvent! Så länge hästen inte reagerar som du önskar ska du bli kvar. När hästen reagerar rätt måste den få veta att det är rätt.
    • Under en inlärningsprocess är det viktigt att tillåta att hästen gör fel utan att den straffas. Problemet med bestraffning är att hästen kan bli stressad, och då fungerar inte inlärningen.
    • Den som lär ut måste kunna det som lärs ut, oavsett om det är ryttaren eller hästen som ska lära sig.
    • Inlärningen håller på tills du får den önskade reaktionen på hjälpen nästan varje gång. Sedan kommer själva träningen när du kan förbättra de olika momenten.
    • Träna lagom. Om du inte ligger på gränsen kommer du aldrig att nå målet – men om du försöker gå på målet direkt kommer du även då att misslyckas.
    • Ha tålamod. När du lär in något handlar det om att du vill ändra hur hästen reagerar på ett stimuli. Det innebär att hästen först kommer att bli spänd, konfunderad, arg, het, trög eller helt enkelt nonchalera det nya stimulit. Här måste du som lärare till hästen vara tillräckligt konsekvent för att stanna i det du ber om tills hästen är bekväm där.

    Läs de andra av Olof Axelssons träningstips som Ridsport har publicerat.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden