Blogg
19 april 2012 13:38

En häst kommer lastad

Massor med gånger under mina (ganska få) år i hästvärlden så har jag sett hur många hästägare har stora problem med att få in sina djur i transporten när de skall ut och åka. Det är märkligt att just detta skall vara så himla svårt? Man skulle också kunna uttrycka det som att "många hästägare har inte alla hästarna i transporten".

Det kan säkert finnas många orsaker till att hästar är svårlastade. Det beror inte bara på att dessa stora djur (tyvärr) har begåvats med synnerligen små hjärnor som innehåller ett ganska klent förstånd. De är dessutom utrustade med en envishet som skulle göra en åsna grön av avund.

Jag studerade lastträning av ett styck envist sto häromdagen. Det användes smicker, list och mutor helt utan framgång. Hon bara stod där och vägrade flytta sina fötter ett enda steg närmare transporten än en meter. Det användes linor, spö och kedjegrimskaft, även detta utan någon synbar framgång.

Efter ungefär en timmes ”lastträning” så tog den envisa kossan till häst till slut fyra mycket bestämda steg framåt och stod sedan stilla inne i transporten. Jag vågar sätta hela min månadslön på att det som fick det dumma djuret att äntligen gå in i transporten varken var hot eller mutor. Jag tror att hon helt enkelt kom på att det snart var dags för kvällsfodring och att hon var hungrig.

Stärkt av mina framgångar med uppfinningen av nackkragen för att tränare skall hålla huvudet rakt så vill jag nu lansera tre helt nya uppfinningar för att underlätta lastning av häst i transport. Alla dessa banbrytande uppfinningar kommer att visa sig vara helt oumbärliga vid förflyttning av dumma hästar.

Den första lösningen är den enklaste, men brutalaste, lösningen. Den går ut på att man helt enkelt fäster en vinsch från en stor lyftkran längst fram på transporten. Sedan sätter man fast hästens grimma i vajern och trycker på knappen. Därefter kan hästen sprattla och studsa bäst den vill, in i transporten kommer den ändå på ett eller annat sätt.
Nackdelen med den här lösningen är att måste väga om transporten eftersom en sådan vinsch säkert väger ett ton eller två. En annan nackdel är att man måste lasta på gräs för att undvika skrapmärken på hästen.

En annan lösning är den så kallade ”High tech lösningen”. Jag tänker mig en transport som är hämtad ur Musse Piggs husvagnsemester som de visar på julafton vartenda år. Man ställer helt enkelt den intet ont anande hästen på en ”platta” och trycker sen på en knapp och simsalabim så kommer det att fällas ut väggar, tak, hjul och dragkrok fram ur plattan och djuret är därmed färdiglastat. Denna uppfinning kan även fås med en automatisk ryktmaskin samt hotellfrukost för häst inbyggd i transporten.

Den sista lösningen kräver lite mer jobb, men den är väldigt smidig när den väl är färdigbyggd. Jag har döpt den till ”totallösningen”. Den går ut på att man helt enkelt bygger om stallet lite lätt. Taket till stallet görs avtagbart och hela hästens box byggs om till en mobil enhet med golv, väggar och ett tak med en ögla på utsidan.

Därefter så byter man in sin gamla transport emot en lastbil med en kran. När det är dags ge sig av ut och åka så skjuter man enkelt undan taket på stallet och därefter så lyfter man upp hästen, som står kvar i sin vanliga box, upp på flaket på lastbilen med hjälp av kranen och kör iväg. Den här uppfinningen kommer naturligtvis att säljas under namnet ”häst in box”.

Med tanke på att priset för uppstallning av hästar på tävlingsplatser har skjutit i höjden rejält på senare år, i och med de nya reglerna, så är nog investeringskostnaderna för den där sista lösningen trots allt ganska snabbt intjänade. Hästen kan ju bo kvar i sin vanliga box, även när den sover borta.

 

Hard core lastträning

På bilden så visar jag hur man bör vara utrustad när man skall lastträna en häst. Att locka hästen med havre är för nybörjare och mesar. (Ja, jag är tuff när jag är ensam på stallplanen. Nej, jag hade inte stått ens nära transporten om hästen inte hade varit kvar inne i sin box, jag hade suttit i bilen med dörren låst).

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 101 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar
Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

Ridsport digital

99:- i månaden