Sportnytt
24 mars 2018 11:30
Ridsportplus

Tillverkarna på efterkälken när hjälmkraven ökar

SäkerhetTrots att fyra ryttare per dag söker akutvård efter en huvudskada ligger de flesta tillverkarna inte i framkant i utvecklingen av säkrare hjälmar och ridhjälmar i dag testas bara för raka islag. Samtidigt litar ryttare på att alla godkända hjälmar ger ett likvärdigt skydd och går ofta på utseendet vid valet av hjälm.

Tillverkarna på efterkälken när hjälmkraven ökar
Trots ryttares utsatthet för huvudskador är intresset för säkrare hjälmar svagt. Foto: Jacques Toffi

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Sneda islag mot huvudet ger en rotationskraft som riskerar att töja hjärnan (läs mer i Ridsports förra artikel). Det ger upphov till skador inuti hjärnan som tar månader att läka. Samtidigt testas ridhjälmar i dag bara för raka islag. Det pågår forskning kring hur hjälmar kan göras säkrare så att de klarar sneda islag bättre.

    När det gäller cykelhjälmar har den svenska MIPS-tekniken slagit igenom stort. Tekniken skyddar mot sneda islag genom att hjälmen har ett rörligt ytterskal som fångar rörelseenergin vid en avramling. Vid det senaste testet av cykelhjälmar hade sex av elva testade hjälmar MIPS-tekniken.

    Stilla sedan 2007

    På ridhjälmsfronten har det däremot stått still sedan Back on Track började tillverka MIPS-hjälmar 2007.

    – I andra sporter tänker utövarna säkerhet, men i ridsporten handlar det mer om design och fashion, säger Mikael Nordlund, som arbetar på Back on Track, bland annat med framtagning av hjälmar.
    – Vi är förvånade över att vi är ensamma om MIPS-tekniken, och att inte fler tillverkare tar säkerheten på större allvar.

    Samtidigt märkte Mikael Nordlund en attitydförändring på årets mässa vid Gothenburg Horse Show.
    – I år upplevde vi att kunderna var mer pålästa om säkerhet än innan. Jag pratade också med andra utställare, som hade haft kunder som frågade efter MIPS-hjälmar. De fick då hänvisa kunderna vidare.

    RidhjälmHäst Och Ryttare Foto: Jeanette Flensburg
    Hjälmen är huvudsaken, som alla ryttare säkert vet vid det här laget. Foto: Jeanette flensburg

    Forskning hjälper

    Ridsport har skickat frågor till sju av de stora hjälmtillverkarna om de använder någon teknologi som skyddar mot sneda islag, som är vanliga när man ramlar av en häst. Svaren är i de flesta fall undvikande, med förklaringar om att de arbetar med säkerhet på så många andra sätt.

    Bara Charles Owen utvecklar sitt svar. Roy Burek, vd för Charles Owen, vill ta fram hjälmar som skyddar både mot en direkt stöt och mot skador som uppstår om huvudet glider mot underlaget. Enligt honom är MIPS inte svaret på båda dessa problem.

    – Om några månader presenteras resultat från en grundforskning om vad som händer med huvudet när det träffar en hård yta. Det kommer att hjälpa oss vidare i att utveckla säkerheten på hjälmar, säger Roy Burek.

    ”Ryttarna litar på hjälmarna”

    Roy Burek skulle gärna se ett större tryck från FEI och de nationella ridsportförbunden.
    – De flesta ryttare litar på att de hjälmar som säljs har en tillräcklig säkerhet, precis som du litar på att en bil har en godkänd säkerhet, och det är förståeligt om konsumenterna inte ställer frågor. Men borde inte FEI ligga på i säkerhetsdebatten? I dag är det väldigt få kontaktytor mellan ridsporten och dem som arbetar med säkerhetsstandarder.

    – Vi skulle också behöva få tillgång till fakta om vilken slags olyckor som ryttare råkar ut för, men den informationen har vi svårt att få tag i, säger Roy Burek.

    Göran Dalin, ordförande i Svenska Ridsportförbundets säkerhetsutskott, berättar om en ny rapportfunktion för att följa upp olyckor:

    – Vi som förbund har inte olycksstatistiken, utan den finns hos sjukhusen. Vi följer med spänning det arbete som Upplands Ridsportförbund har startat kring säkerhet. Där ingår bland annat en rapportfunktion där klubbar kan berätta vad som hände i samband med en olycka, säger Göran Dalin.
    – Vi får också uppgifter från Folksam som hanterar förbundets kollektiva olycksfallsförsäkring, och vi har just rekryterat Helena Stigson som arbetar med säkerhetsfrågor på Folksam till säkerhetsutskottet, säger Göran Dalin.

    Foto toppbilden: Jacques Toffi/www.arnd.nl

    Artikeln publicerades första gången i Ridsports pappersupplaga, nummer 5 2018.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden