Sverige
15 december 2021 19:57
Ridsportplus

”Du vill kunna rida som på gräs – gummibetongen ger den känslan”

InnovationNär ponnypappan och betongentreprenören Johan Engdahl skulle hjälpa hemmaklubben med ridunderlag tog han kontakt med en av världens ledande underlagsexperter. Nu har Johan Engdahl och biomekanikprofessorn Lars Roepstorff tagit fram ett "under-underlag" tillsammans.

”Du vill kunna rida som på gräs – gummibetongen ger den känslan”
Johan Engdahl och Lars Roepstorff har tagit fram ett nytt ridunderlag – som även kan blandas om till hela stallsystem tack vare ett samarbete med småländska Ydregrinden. Foto: Privat

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Ponnypappan Johan Engdahl är entreprenör med bakgrund i betongbranschen. Han har även börjat rida själv – och köpt en hästgård. När hemmaklubben Kongahälla Ridsällskap planerade att bygga en ny ridanläggning engagerade han sig direkt. Valet av ridunderlag visade sig vara den hårdaste nöten att knäcka.
    – Jag frågade tio olika människor vilket underlag man ska ha och fick tio olika svar, säger Johan Engdahl.

    ”Nördig” som han är, tog han kontakt med Magnus Karlsteen på Chalmers i Göteborg. Karlsteen är docent i fysik och projektledare för Chalmers hästteknologiska forskningsprojekt, bland annat ”Chalmershindret” på Gothenburg Horse Show. Då förstod Johan Engdahl hur komplex frågan om ridunderlag verkligen är.
    – Jag kände mig nästan dummare än innan, säger han.

    Starten på något stort

    Men Johan Engdahl tänkte inte ge sig där, istället läste han allt han kunde komma över om ridunderlag.
    – Ett namn som återkom hela tiden var Lars Roepstorff, så jag ringde upp honom. Han undrade nog lite vem jag var och vad jag ville, men sa att om det hade funnits en gummibetong, då hade man haft mycket att vinna, berättar Johan Engdahl.

    Han kom att tänka på en lärare från sin klass 1-utbildning i betong. Läraren hade laborerat med en cykelbana i gummibetong och Johan satte genast fart. Han fixade fram gummi från återvunna däck och fick låna ett betonglabb. Här blandade han cement, vatten och så kallad ballast. Ballasten i betong består vanligtvis av små stenar, grus eller sand, men istället stoppade Johan Engdahl i gummi.

    Han provade sig fram och kort efter första samtalet till Lars Roepstorff ringde Johan Engdahl tillbaka och sa att han hade gjort två kvadratmeter gummibetong. Efter att ha testat gummibetongens egenskaper kunde bägge två konstatera att det nya materialet var starten på något riktigt stort.

    Ridsport
    Lars Roepstorff (t v) är professor i biomekanik, underlagsforskare och experten bakom de olympiska ridsportarenorna i London, Rio de Janeiro och Tokyo. Här samtalar han med Bo Jenå, förbundskaptenen i dressyr. Foto: Roland Thunholm
    190412hovargalopprtwb
    Under OS i Aten 2004 fick flera topphästar allvarliga skador på grund av tävlingsbanorna. Det satte fokus på forskningen kring banunderlag. Arkivbild: Roland Thunholm

    Den eftertraktade djupelasticiteten

    – I ett och ett halv decennium har jag bett folk att göra gummibetong, men alla har sagt att det inte går, säger Lars Roepstorff.
    – Med Johan kände jag att det kanske var en sådan som man kan utmana lite grann.

    Specifikationen från Lars till Johan löd ungefär:
    ”Om du verkligen vill förändra våra banor och ta fram ett ’under-underlag’ gör du en gummibetong. Då får du det bästa av två världar. Den är hållbar samtidigt som du får den eftertraktade djupelasticiteten i banan, det vill säga det som ska ligga under det vi rider på.”

    Otaliga gummibetongblandningar och tester senare har Johan Engdahl och Lars Roepstorff blivit affärspartners med målet att lansera den nya gummibetongen i samband med Gothenburg Horse Show i februari. Den nya firman heter Rubber Concrete AB.
    – Du vill kunna rida som på en gräsbana, där det är bra djupsvikt och hästen studsar fram. Gummibetongen är ett sätt att säkerställa att du får den funktionen, säger Lars Roepstorff.

    Img_2300
    Tack vare den mobila gummibetongfabriken kan underlaget blandas på plats. Foto: Privat
    Img_2790
    Fördelen jämfört med ett löst mellanlager är att gummibetongen förblir helt jämn. Foto: Privat
    Img_2314
    Även djupsvikten förblir intakt. Foto: Privat

    Perfekt med ebb och flod

    Skillnaden mot ett reguljärt ridunderlag är att de olika fraktioner av grus och sand som vanligtvis ligger under toppskiktet byts ut mot en jämn gummibetong med konstant djupsvikt. Sand och grus har en tendens att flytta på sig, men det gör inte gummibetongen som gjuts på plats. Det säkerställer banans funktionella egenskaper bättre samtidigt som underhållet förenklas. Kan gummibetongen kombineras med en ebb- och flodlösning blir underlagslösningen optimal, menar Lars Roepstorff.
    – Vi har lyckats göra en gummibetong som både är dränerande och som låter fukten underifrån stiga uppåt. Att det dessutom är en avfallsprodukt från däckåtervinning gör det till ett fantastiskt projekt ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi förlänger livet på en avfallsprodukt innan det blir en slutförvaringsprodukt.

    Johan Engdahl och Lars Roepstorff har gjutit en testbana med gummibetong hemma på Lars gård i Kolbäck. Lars Roepstorff är försiktigt lyrisk.
    – Gummibetongen är inte allena saliggörande. Ju mer man forskar på underlag, desto mer förstår man hur komplext det är med ridunderlag. Mycket handlar om vad du ska använda banan till och hur du underhåller den. Men vi tror att vi har tagit fram en väldigt kostnadseffektiv lösning.

    – Det är ingen ”cure-all”, men för den som vill ha en inbyggd naturlig djupsvikt och är beredd att lägga pengar på det, är det en unik lösning. Jag har inga förhoppningar om att det ska ligga på alla banor i världen, men det fyller en viktig nisch, säger Lars Roepstorff.

    Photo-2021-12-10-13-00-07 3
    ”Det här var första gången som vi matchade gummibetong och galler i Ydregrindens verkstad”, säger Lars Roepstorff (t h). Här tillsammans med Ydregrindens Andreas Hofstedt (t v) och Johan Engdahl (mitten). Foto: Privat
    Photo-2021-12-10-13-00-09 3
    Gummibetongen är betydligt lättare att hantera än vanlig betong. Foto: Privat

    Stallar av gummibetong

    Johan Engdahl och Lars Roepstorff har inget intresse av att konkurrera med dem som idag gör underlag och banor, utan ser sig som en potentiell leverantör till dagens banläggare. En av de aktörer som redan visat intresse för att prova gummibetongen är holländska De Grondslag, som är bland de bästa i världen på ridbanor.
    – Det känns väldigt spännande, säger Lars Roepstorff.

    Ett samarbete har dessutom inletts med småländska Ydregrinden, där gummibetongen fått ytterligare användningsområden med vidareutvecklade blandningar. Här skapas nu boxväggar, stallgångar och hela stallsystem i giftermål med Ydregrindens metallprofiler.
    – Du kan göra hela stallar av gummibetong. Det väger mycket mindre än vanlig betong, det är underhållsfritt, det har lite eftergift och det har isolerande egenskaper.
    – Vi är jätteglada över att Ydregrinden hoppade på det här, säger Lars Roepstorff.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 102 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden