Sverige
21 februari 2023 06:20
Ridsportplus

”Att bara vara duktig på att rida räcker inte”

HästföretagarforumMed Gothenburg Horse Show följer Hästföretagarforum som äger rum på torsdag. Publikdragare är världsettan Henrik von Eckermann. Kanske kan han få några goda råd av Rebecka Fredriksson som föreläser om hur sociala medier kan boosta varumärket. "Hoppryttare har stor utvecklingspotential", säger hon. Läs mer och se hela programmet här.

”Att bara vara duktig på att rida räcker inte”
Rebecka Fredriksson driver Mediahouse by RF som är ett mediabolag med ridsporten som nisch. Foto: Julide Yoldas

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Det hela började med att Rebecka Fredriksson hjälpte ridsportprofiler som Lina Dolk och ”Systrarna Elfstrand” att tjäna pengar på sitt innehåll och sina följarskaror i sociala medier. Tre år senare har ”stallet” utökats med namn som Therese Nilshagen och Pontus Hugosson.

    Rebecka Fredriksson och hennes Mediahouse by RF har även utökat erbjudandet med hjälp för företag och kreatörer som vill boosta sina varumärken i sociala medier. Nischen är just ridsporten, marknadsföring och att tjäna pengar på och via sina sociala kanaler. På torsdag delar hon med sig av sina bästa råd för en genomtänkt strategi på Hästföretagarforum i Göteborg – se hela programmet längst ner.

    Utvecklingspotential

    Marknaden är fortfarande grön, men en del har hänt de senaste åren.
    – När jag började var det en ganska rejäl uppförsbacke – jag blev nästan svartlistad av företagen när jag ville prata om pengar ihop med influencersamarbeten. Då var det inte så vanligt och inte heller så populärt att prata om det som ett arbete. Nu är det lite pinsamt för företag att begära att influencers arbetar utan att betala för det. Det räcker inte längre att skicka lite produkter. På det viset har branschen gått framåt. Samtidigt finns det mycket kvar att utveckla kring vem man ska synas med och varför, och hur du skapar innehåll och väljer kanaler, säger Rebecka Fredriksson.

    Nu är det lite pinsamt för företag att begära att influencers arbetar utan att betala för det.

    Med det ökade allmänna intresset kring ridsporten efter alla stora framgångar för det svenska hopplandslaget, har även företag utanför ridsporten blivit mer öppna för samarbeten.
    – När vi kontaktar nya kunder som inte har en aning om vem Pontus eller Systrarna Elfstrand är, finns det ändå ett intresse. Många känner till ”hästsekten”. Om fler ridsportprofiler kunde prata om lite mer vid sidan av ridningen, som vad de äter till frukost, hårvård, smink och hur jobbet går, då skulle vi få ännu fler ögon på oss från externa branscher, säger Rebecka Fredriksson.

    Personen under hjälmen

    Hon ser många tävlingsryttare som rider mästerskap och är väldigt skickliga i sadeln som skulle vinna mycket på att bli mer genomtänkta och personliga på sociala medier. Att bygga sitt eget varumärke har blivit en allt viktigare beståndsdel för satsande ryttare.
    – Att bara rikta in sig på att man är duktig på att rida räcker inte. Det som finns under hjälmen är det som skapar den här engagerade följarskaran som man kan tjäna pengar på. De som följer dig vill veta vem du är som person. Och när du sedan visar upp ett par ridbyxor så kommer de att vilja köpa dem, för att de känner och litar på dig, förklarar Rebecka Fredriksson.

    Engagerande innehåll handlar om att informera, inspirera och intressera.

    Hon brukar prata om att skapa innehåll som stämmer överens med målgruppen och ”de tre I:na”. När man har gjort det behöver man fundera över en grafisk profil som matchar hela upplägget.
    – Engagerande innehåll handlar om att informera, inspirera och intressera. Istället för att bara lägga upp en bild från en tävling och berätta hur det gick, kan man berätta om hur man tränar. Bara för att ge ett exempel, säger Rebecka Fredriksson.

    Lina Dolk med hoppsadel

    Hon nämner hoppryttarna Johanna Lassnack och Elsa Berggren som goda exempel på hur man kan jobba med att engagera sina följare. Själv arbetar hon dock uteslutande med dressyrryttare, med undantag för Pontus Hugosson som är fälttävlansryttare. Rebecka Fredriksson är själv dressyrryttare, vilket gör det naturligt. Men det har också en annan förklaring.

    Det finns några duktiga hoppryttare, men dressyrryttare är generellt bättre på att skapa innehåll.

    – Det finns några duktiga hoppryttare, men dressyrryttare är generellt bättre på att skapa innehåll. På hoppsidan finns det verkligen utvecklingspotential. En brun häst i skötspiltan och sedan en fin hoppbild är ungefär vad de flesta kan bjuda på. Det hade varit roligt att se en Lina Dolk fast med hoppsadel, säger Rebecka Fredriksson.

    Hästföretagarforum – årets program

    • Världsmästaren Henrik von Eckermann delar för första gången någonsin med sig av sina erfarenheter som företagare.
    • Marie Hallander-Larsson, en av Sveriges mest hyllade HR-chefer, inspirerar till att tänka i helt nya banor kring rekrytering.
    • Sara Westholm från HNS delger en undersökning om hur morgondagens arbetskraft ser på hästnäringen.
    • Grundaren av börsbolaget Mips, Peter Halldin, kommer och berättar om sin företagsresa, som faktiskt startade på EuroHorse för ett antal år sedan.
    • Sleip är appen som förvandlade ingenjören och veterinären till företagsledare. På bara ett par år har deras uppfinning erövrat världen och företaget vuxit enormt. Hur gick det till?
    • Svenska Equilab används idag av över 1,2 miljoner ryttare världen över. Men vägen dit har varit både krokig och lärorik. Vi får en lektion i produktutveckling som är tankeväckande oavsett vilken typ av hästverksamhet som bedrivs.
    • Den som har koll på sina nyckeltal kan bättre överleva lågkonjunkturen. Konkreta tips och goda råd utlovas av Carl Dyrendahl och Petra Callum-Hastings.
    • De flesta bygger upp sin hästverksamhet successivt. Därför är det extra intressant att höra hur det är att köpa en befintlig, etablerad hästverksamhet och utveckla till nästa nivå. Så gjorde Caroline och Peter Lundström med Rekasta.
    • Allt fler köper elbilar och annan laddbar utrustning till stallet. Men hur påverkar det brandskydd och annat? Vi får en lektion i hur man undviker dyrköpta misstag på sin gård av Mikael Theorén och PA Eldenfalk från Agria och Länsförsäkringar.
    • Sociala medier är idag ett måste för alla i sin marknadsföring. Men för att nå bra resultat krävs en genomtänkt strategi. Rebecka Fredriksson ger konkreta råd som kan användas direkt.

    Mer info om Hästföretagarforum

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    mer ur temat Höjdpunkterna från Göteborg (39)

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 102 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden