Dressyr
19 januari 2015 13:06
Ridsportplus

Kyra delade med sig

Back to basics – lösningen finns i grunderna. Det var budskapet när dressyrprofessor Kyra Kyrklund hade clinic hos Billdals Ridklubb i går, söndag.

Kyra delade med sig
Kyra Kyrklund använder hela kroppen när hon undervisar.

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Billdals Ridklubb har målmedvetet jobbat i nästan tre år för att få Kyra Kyrklund på besök. Och en regnig januarisöndag följde Billdals Ridklubb upp Flyinges välbesökta dag med Carl Hester genom en egen stjärn-clinic.

    En stämningsfull procession med levande facklor och en kort intervju av sportjournalisten Christian Olsson inledde dagens clinic. Här fick vi veta att begreppet kür som beskriver det fria programmet till musik, faktiskt inte är uppkallat efter Kyra. Med sedvanlig humor och ödmjukhet berättade Kyra hur hon inledde sin ryttarkarriär som barn i Helsingfors, genom att försäka rida på det som fanns till hands, bland annat en ko. Föräldrarna fann det för gott att låta Kyra börja på ridkolan och resten är historia.

    Kyra har aldrig ångrat sitt yrkesval. Visst krävs det resurser för att ligga på topp men mest krävs det bra ridning. 

    – Man kan köpa en Volkswagen och göra en Ferrari men man kan också göra en Ferrari av en Volkswagen, konstaterar Kyra luttrat.

    Medan dagens första ekipage bekantade sig med banan berättar Kyra hur hon brukar tänka när hon ser nya ekipage.
    
- Jag letar styrkor och svagheter och försöker hitta en svaghet som vi kan träna på. Sedan tänker jag ut en övning som kan förbättra svagheten. Det är viktigt att ryttarna känner att de vill jobba vidare.

    När man lär sig nya saker bildas nya nervbanor i hjärnan. Först är de som små stigar i skogen. När man repeterar blir de till slut som stora vägar och då blir det mer automatiskt. När ridningen har blivit automatisk kan man jobba med nyanser och detaljer.

    Kyra tittar alltid på ryttarnas sits i första hand. Alla ryttare kämpar med att sitta bekvämt. Sitter man inte bekvämt så spänner man massa muskler i onödan och inverkar inte optimalt.

    – Om man vill förändra hästen måste man börja med att förändra sig själv.

    Siri Ehrnrooth rider B-ponnyn Ollies Felix. Kyra konstaterar att hon inte har så mycket vikt att sitta emot med när ponnn blir lite stark.
    
- Tänk dig att hästen är som en gungbräda och du måste hitta mitten, stället där brädan väger jämnt. Sedan måste du kunna sitta kvar på det stället, beskriver Kyra hästens balanspunkt.

    Lektionsponnyn Miss Money Penny blir lite långsam i travtakten och Kyra visar hur ryttaren ska använda underskänkeln kvickare.

    – Tänk på hur du använder ett spö och använd skänkeln likadant. Peta till och vänta. Det är ingen idé att trycka hårdare med spöt om inte hästen reagerar. Då måste du peta till igen.

    Kyra instruerar och illustrerar ponnyekipagen med humor och anekdoter. Fokus ligger på ryttarnas sits och inverkan.
    
- Sitt som på en dyna i sadeln. Underskänkeln ger impulserna och du skall sitta med skänklarna runt hästen som runt en tunna. Vikten skall vara lågt ner och man skall inte klämma sig upp ur sadeln med benen. 

    – Man skall inte vara hård eller dra men man måste sätta ramar. 

    – Och sedan skall man andas också.

    Kyra poängterar vikten av att vara stadig i sitt mellangärde och hålla armbågarna intill midjan. När man förändrar ryttarens vikt och sits bör man rida på en stor volt och inte kombinera det med att göra olika rörelser samtidigt. Ryttarnas ansträngningar ger utdelning. Med stadigare sitsar och kvickare hjälper kommer en bättre form och ett jämnare tempo och framförallt lektionsponnyn Miss Money Penny visade upp en riktigt fin schwungfull trav.

    Två 6-åriga hästar avlöste ponnyerna i manegen. Natalie Oldfors red sin egen holländska import Enjoy och Elisabeth Blegen visade familjens uppfödning Baronezza. Utvecklingsståndpunkten skilde sig åt mellan hästarna. Enjoy hade börjat med byten och visade tydliga spår av samling medan Baronezza låg ett år efter utbildningsmässigt.
    För att kunna rida Grand Prix behöver man kunna påverka traven och galoppen så man kan rida de olika rörelserna. Galoppen inför byten ser annorlunda ut än galoppen inför en piruett till exempel. Därfö är det viktigt att tidigt börja träna på att reglera takt och steglängd. Den unga hästen stärker man genom att jobba med det den har lätt för.
    
- Man skall man inte låsa sig helt vid hur utbildningsskalan ser ut utan tänka att samlingen är liksom i mitten och de andra bitarna runtomkring. Samlingen påbörjas redan när man sätter sig upp på den unga hästen. Därför kan det inte vänta tills man skall starta medelsvår.

    Baronezza får träna på att följa de vändande tygeltagen och göra små volter i skritt.
    
- Tänk dig att du sitter i en kärra bakom hästen när du skall svänga, tipsar Kyra. Använd inner tygel och ytter skänkel ganska långt fram. Ge kvicka impulser och kläm inte.
    Så småningom får ekipagen göra skänkelvikning. När Baronezza inte vill gå undan för skänkeln får ryttaren rådet att använda spöt istället, inte handen.
    
- Det heter ju skänkelvikning, inte tygelvikning.

    Enjoy får beröm, han har en bra hals för Grand Prix. Natalie får rådet att inte rida i för hög form. I galoppen visar de att bytena är påbörjade. Bra att ha ett öga på marken som kan kontrollera att bytena är rena när man börjar byta.

    – Det finns inga ganska rena byten, kommenterar Kyra, det är alltid rent eller inte rent.
    Båda hästarna länger formen på mittvolten och leker med takt och steglängd. Enjoy har lätt att samla sig, även i låg form men kan bli kvickare i takten. Natalie får rådet att bli kvickare i skänkeln och fortsätta arbetet med samlingen medan Elisabeth behöver få sitt sto att tänka mer framåt.

    Kyra sitter upp i sadeln på Jenny Lerges 10-åriga Delicia. Medan hon justerar stiglädrena betonar hon vikten av säkerhetstänk, att ha kvar skänkeln i position med foten i bygeln medan man justerar. I skritten pratar hon om rakriktning och inverkan.
    
- Jag rider mest med sätet som är den viktigaste hjälpen. Hästen strävar ju efter jämnvikt och följer ryttarens vikt.

    – Rakriktning är att hästen håller sig rakt upp och ner och inte vinglar eller lutar sig åt sidorna. Den här hästen är stark och lång i höger sida. Den vill skjuta ut höger bog och avlasta vänster bakben som är lite svagare.

    Kyra rider skritt och travövergångar och talar hela tiden om vad hon gör. För publiken syns inte hjälperna, bara effekten på hästen, som efter vissa protester börja finna sig i den nya ryttarens krav. 

    – Jag vill ha en kontakt på båda tyglarna, även om hon är lite böjd i halsen när hon tar kontakten i början. I övergångarna skall hon balanser sig själv, jag räddar henne inte. Hade vi varit på en tävlingsbana hade jag fått fuska, men det duger inte på träning.

    Jenny sitter upp på sitt sto igen och får rida med ett spö under tummarna och rådet att driva mer aktivt på frambenen utan att hästen går iväg. 

    – Både hästen och ryttaren måste själva vara ansvariga för sin egen kropp.

    Lena From och Emma Jönsson har kommit lite längre i utbildningen och båda hästarna visas på kandar. Kyra talar om samlingen och hur hästen påverkas anatomiskt.

    – Det är kroppen som måste samla sig. Samlingen börjar där halsen slutar och manken kommer upp. För att kunna lyfta upp ryggen måste hästen dra ihop sin underlinje och länga överlinjen. Då känns hästen fet att sitta på.

    Santo Domingo har stora rörelser och måste vara känslig för Emmas underskänkel för att hon skall kunna samla den. Båda ryttarna får dra tyglarna under en rem som fästs i öglorna på sadelns framvalv, där man även kan fästa ett säkerhetshandtag. Detta förhindrar att handen verkar bakåt i samlingen.
    
- Skänkeln talar med hästen, men en klämmande skänkel gör hästen stum.
    
- Det kan inte bli en elastisk förbindelse om man inte tar kontakt.
- Uppresande tygeltag verkar bara uppresande när handen lyfts.
    Kyra är frikostig med information och snabb att berömma. Hennes karaktäristiska ”Såååå!” bekräftar att ryttarna gör rätt.

    Ryttarna samlar skritten genom kvicka hjälper med underskänklarna så att hästarna får bättre form med högre nackar. Sedan görs samma övning i trav där en kort kvick trav visar början till passagen.
    
- Som att pumpa upp en ballong med luft och sedan släppa ut lite i taget.

    Ekipagen visar skolor och Kyra kommenterar.
    
- I öppna skall framdelen in, inte bakdelen ut. 

    – Vi har bara ett namn för sluta men på andra språk skiljer man mellan sluta på långsidan och diagonal sluta. Det är olika rörelser. 

    – Känn efter hur mycket mer elasticitet ni kan få, uppmanar hon ryttarna som gått vidare till att börja i öppna längs långsidan och gå över till diagonal sluta. Om hästen vill ta längre steg får ni öva på korta och omvänt.
    – Ibland måste man skala av allt och renodla hjälperna. Får man problem i en rörelse måste man gå tillbaka till grunderna och lösa problemet där.

    Även de följande två ekipagen tävlar på högre nivå. Saga Terrviks häst Tango tenderar att bli lite passageartad och för kvick. Kyra ville att han skulle han en lugnare takt medan Alexandra Börjessons Antalaya kan visa mer studs och gummi. Kyra konstaterar att det är egentligen bara på kortsidorna i dressyrprogrammen som man har möjlighet att reglera takt och tempo i gångarten och på så sätt förbereda nästa rörelse. Det innebär att hästen måste svara snabbt på ryttarens hjälper. Liksom tidigare inleds passet med en kontroll av sits och inverkan. 

    – Hästen är som en tunna och ryttaren måste sitta lite hjulbent för att kunna ha skänkeln avslappnat kring hästens sida och inverka optimalt med underskänkeln.

    För att hitta och påverka takten kan ryttaren studsa som en boll, följa med i skumpet i sadeln och sedan skumpa lite långsammare sedan mjukna. Hästen skall följa med och anpassa takten.
    
- När bakdelen kommer under hästen kommer framdelen automatiskt upp. Det lämnar mer plats för bakdelen att komma mer under.

    Härnäst får ryttarna samla galoppen på volten för att öva piruettarbete. Kvickare språng och längre halsar. En bra galoppiruett har samma samlingsgrad som piaff. Ryttaren skall alltid kunna förändra takten och formen eller rida rakt ut ur piruetten. Hästarna ska kännas lite heta när ryttarna fattar galopp ur en bakdelsvändning in i en piruett. Varje språng är en ny fattning följd av en förhållning på yttertygeln.

    – Med förhållning på yttertygeln ska ryttaren när som helst kunna göra en övergång till skritt. Sådan kontroll måste man ha.

    – Samla ihop kroppen och släpp ut nacken utan att formen blir lägre.
    Ekipagen avslutar träningen med galopp i en lägre form på volten, målet är hela tiden att hästen skall bära sig själv.

    Sista ryttaren för dagen är Marina Mattsson som visar sin etablerade svårklasshäst Beckham. 

    – Nu får vi lite glasyr på den här kakan, kommenterar Kyra som tränar Marina regelbundet.
    Marina leker med passagen, försöker få halsen lite längre när Beckham kortar upp sig.
    
- Kittla honom med sporrarna, ut med halsen och känn hästen framför dig. Släpp inte iväg honom innan han är uppe.
    Beckham excellerar i fina övergångar mellan en taktfast piaff och luftig passage. Publiken får njuta av fler moment ur Grand Prix när ekipaget visar branta travslutor innan de går över till galopparbetet.
    – I bytesserierna är det viktigt att tajma byteshjälperna. Placera bytena jämnt över medellinjen och om man missar ett byte får det inte förstöra hela serien.
    Kyra delar med sig av lite uppvisningstaktik och betonar att det är viktigt att veta före serien hur många byten man ska göra.

    – Om jag vet att hästen är lite spooky i hörnet lägger jag bytena lite tidigare för att inte tappa poäng på orena byten i slutet.

    Marina demonstrerar byten i varje med olika intervaller medan Kyra beskriver hur snabba hjälperna måste vara och hur man kan tänka när hästen skall lära sig bytena i varje. Det bästa är att planera bytena så de första bytena i varje anpassas efter åt vilket håll hästen har lättast att byta. Passet rundas av med galoppsaxen som Marina får att se lätt ut medan Kyra berömmer. Medan Marina joggar ner Beckham svara Kyra på publikfrågor om kandar och graman.
    – När jag jobbar mina hästar har jag kandar men om jag får problem löser jag det på träns. Betten inverkar olika och jag trivs bäst med parallell tygelfattning.
    – Jag använder ofta graman när jag longerar. Men om man använder hjälptyglar för att hålla ner huvudet på hästen så är det fel.

    Med dessa sista visdomsord från en av dressyrvärldens obestridiga giganter är clinicen slut och sedvanlig avtackning följer. 80-talet funktionärer såg till att logistiken flöt i det närmaste klanderfritt. 

    – Förra gången hade vi en clinic med Jan Brink som vi ville följa upp. Valet stod mellan Carl Hester och Kyra. Tack vare Jeanette Ehrnroot som känner Kyra sedan Helsingfors har vi kunnat genomföra det här, berättar Helena Heumann från arrangörsklubben.Vi ville gärna ha en clinic med hög tillgänglighet och det har vi verkligen fått. Man måste inte vara expert för att uppskatta att lyssna på Kyra.

    – Det är lite som på tävling, man vet aldrig riktigt hur det går, kommenterade Kyra efter clinicen. Jag tycker det gick fint idag, det blev en bra mix mellan riktigt bra ridning och riktigt fina välutbildade hästar men också helt vanliga hästar. Jag har sett hästarna dagen innan och jag har valt ut ekipage som har lite olika kvaliteter och där jag tror att jag kan demonstrera tydligast det jag vill visa. Det är viktigt att man kan identifiera sig med det vad jag håller på med. Som åskådare får man inte bli avskräckt för att man inte har en superhäst, man skall gå hem och känna sig inspirerad.

    Text och foto: Camilla Assarsson

    Deltagande ekipage:
    Hedvig Norlén, Miss Money Penny, född 2006 e Wengelos Ricardo, ägare Billdals Ridklubb.
    Siri Ernrooth, Ollies Felix, född 1999 e Rookery Full Flight-Glansevin Gadabout, ägare Jeanette Ernrooth.
    Natalie Oldfors, Enjoy, född 2009 e Johnson-Jetset-D, imp. Holland, ägare ryttaren.
    Elisabeth Blegen, Baronezza, född 2009 e Zardin Firfod-Napoleon, uppf. W Blegen, ägare ryttaren.
    Jenny Lerge, Delicia, född 2004 e Last Liberty-Democritos, uppf. U och G Egeland-Carlsson, ägare ryttaren.
    Lena From, Donner Kaiser född 1998 e Donnerschlag-Amiral, ägare ryttaren.
    Emma Jönsson, Santo Domingo, född 2006 e Samba Hit-Flemmingh, imp. Holland, ägare ryttaren.
    Alexandra Börjesson, Antalaya SC, född 2004 e Akribori-Gassendi, uppf. T och R Börjesson, ägare Ruth Börjesson.
    Saga Terrvik, Tango, född 2000 e Obelisk-Lohengrin, uppf. J Rutten, ägare Golden Equestrian AB.
    Marina Mattsson, Beckham, född 2002 e Bernstein-Koncerz**, ägare Lottie Mattsson.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden