Sport
28 mars 2016 16:56

Minderhoud etta, Tinne tvåa

Världscuptiteln i dressyr går till Hans-Peter Minderhoud med Glock's Flirt som ensam över 82 procent. Tinne Vilhelmson Silfvén och Don Auriello tog andraplats, Patrik Kittel fblev fyra och Emilie Nyreröd gjorde fint ifrån sig med en 14:e plats.

Minderhoud etta, Tinne tvåa
Vinnaren Kim C Lundin, Kim@witnet.se

Finalen dömdes av samma Ground Jury, nu på nya positioner, F: Anne Gribbons,  B: Evi Eisenhardt, M: Susanne Baarup, C: Gustav Svalling, H: Mariette Sanders-Van Gansewinkel, E: Irina Maknami och K: Susan Hoevenaars.  De höll en ganska enad front sett till totalsiffrorna även om de tekniska och artistiska betygen skevade mer markant.

Här får du ett referat från hela klassen där Hans-Peter Minderhoud tog en hett efterlängtad seger. Han sa redan i fredags att detta var hans chans och han red för den. 

– Det går inte att vara besviken över en missad seger utan vi får vara jätteglada för Tinnes andraplats. Jag vill inte kalla det för hennes livs ritt men det är en av de bättre hon har gjort, kommenterade Bo Jenå, förbundskapten.

Mary Hanna med Umbro rider n till spanska toner men har sedan skotskt anslag i tonerna. Stråkinslaget är påtagligt när hon fortsätter i galopp efter en ganska fin start i piaff och passage. Galoppen blir lite gunghäst och formen är alltför snäv. De gjorde en fin piaffpiruett mellan P och V och upprepade det sedan vid A, vågat och det betalade sig. Resultat 71,696 procent.

Finska Terhi Stegars och Axis TSF fick problem med halten, hingsten ställde sig med ett bakben ut och var sen bara halvt med på noterna i flera piaffer. Galoppen fungerade bättre till den dramatiska musikinramningen. Resultat 69,268 procent.

Tatiana Dorofevna och Kartservo Upperville rider till mycket klassisk och rysk inspirerad musik. Hingsten är en otroligt vacker individ och tillsammans gjorde de verkligt fina bytesserier på böjt spår. Lite olydig var han men i det stora hela fungerade det bra och den avslutande linjen med flera kvartsvändningar i piaff till klockspel. Resultat 68,464 procent, lågt dömt.

En av de två amerikanska ryttarna är Günter Seidel och hans vackra fux Zero Gravity som rider till ett piano-arrangemang som passar fantastiskt. Galoppen är fin och rytmisk men det kostade med en taktande samlad skritt. Piruetterna tillhör höjdpunkterna, små, jämna och med härligt lyft i sprången. Resultat 67,464 procent.

Charlotte Jorst och Kastel’s Nintendo rider till ”Con te Partiro” intro och följer upp det i passagen och tenorens röst ljuder mäktigt i Scandinavium. Det råder ingen tvivel om att Charlotte hade absolut roligast hittills. Nintendo jobbar fint i samspel med henne och glänser i passagen, lite yvig piruett men bra bytesserier. Tyvärr sprack sista piaffpiruetten då Det blev för mycket bakåt men programmet är djärvt, och Charlotte fick dagens största applåd. Resultat 73,232 procent.

Nu blev det första svenska ekipaget, vårt unga hopp Emilie Nyreröd och hennes Miata. Den nydanade Roxette-küren har verkligen hög svårighetsgrad och börjar kaxigt med piaff-vändningar som Miata excellerar i. Travökningarna blir inte helt klara i takten. Galoppen är stark, de gör fina piruetter och bytesserier. En serie med ettor ner till en piruett är hög svårighetsgrad och de klarar allt galant. Applåderna drog som åska genom arenan, mycket välförtjänt, resultat 73,143 procent.

Australiensiska Lyndal Oatley och Sandro Boy har bytt till mycket dramatik musik utan specifikt ridbar takt. I sitt kür-program har de ett bättre samarbete och fint flyt, bland annat visade de en djärv tvär galoppsluta. Galoppen blir lite gunghäst men travarbetet är starkt, de visar fin piaff och passage även om Sandro Boy frustar till och vill ta tyglarna emellanåt. De visade program med hög svårighetsgrad. Resultat 73,589 procent.

Unga Beata Stremler och med sin vackra Rubicon D rider till filmmusik från ”The Holliday”. Hästen är otroligt långbent och elegant, och i galoppen blir det lite väl hastigt idag med lite kort form. Rubicon är nervös och gör två toalettbesök bara inom den första halvan av programmet. Travarbete är luftigt och vägvinnande i slutro med stor gest. De avslutar med en fin piaffpiruett och halt vid X. Resultat 73,179 procent.

Det blir moderna toner när Agnete Kirk Tinggaard och Jojo AZ dansar på banan. Den fina svarta valacken har ett härligt samarbetsvilligt uttryck och travprogrammet flyter enkelt. Piaffen är fin om än inte med det största lyftet. Agnete gör fina piruetter till härligt klockackompanjemang, de avslutar med fin kvartspiruett i piaff, resultat 76,25 procent. Det innebar ledning för det fina danska ekipaget som hjälpt till att skapa en lagplats till Danmark på OS.

Judy Reynolds från Irland på sin fina Vancouver K rider till ett pärlband av evergreens och gör många svåra övergångar i sitt propra. Valacken har lätt för piaffen, en rörelse som visas flera gånger och den är verkligen på stället. Svårighetsgraden höjs av slutro i passage med fin gest. Piruetterna är väl centrerade och bytesserierna går utan några incidenter. Den avslutande piaffpiruetten vid X håller hög klass och Judy kan mycket väl ha upprepat sitt fina program från Doha i början på mars. Inte riktigt, resultat 77,339 procent.

Första tyska ryttare på banan är Fabienne Lütkemaier med D’Agostino som rider till härligt suggestiv musik med körer. De visar sin mäktiga passage och piaff i början på programmet och musiken stegras med travslutorna. Om traven imponerar är galoppen lite mer normal, D’Agostino blev kort i halsen och försökte till och med slå sig fri en galoppsluta.Den ökade galoppen är klassens mäktigaste hittills. Fabienne gör spikraka byten längs medlingen och lägger in en crescendoökning till, mycket power i galoppen och lydnad i upptagningen. Ny ledning resultat 78,411 procent.

Ryska Inessa Merkulova och Mister X rider in till paradmusik, sen börjar Kalinka till piaffvändningar med vackert klockspel. Musiken ökar till travskutorna och Mister X visar sina luftiga framben i fin gest. Det blir bytesserier och svåra piruettplaceringar till svag trumma och cymbal men Inessa är lite före sin musik, till nästa piruett passar den bättre. Återigen en placering med hög svårighetsgrad, nära staketet vid kå med mindre än ett galoppsprång till godo innan de är framme. Fyra dubbelpiruetter blir det, ett i varje hörn med galoppskutor emellan, en mycket hög svårighetsgrad. De avslutar till samma matchmusik de inledde med och gör en piaffpiruett till, orken hos Mister X tar aldrig slut. Efter halten kastar sig Inessa om halsen på sin häst, publiken jublar, Inessa gråter och Scandinavium älskar dem och de ryska slängkyssarna räcker åt alla. Resultat 78,304 procent.

Från Schweiz kommer Marcela Krinke Susmejl som rider danskfödde Smeyers Molberg och rider till sin egen favoritmusik. Det är evergreens från 60-70-talet som alla inklusive domarkåren känner igen. Första halvan av programmet är riktat mot Molbergs starka passage som verkligen har schvung och lyft. Piaffpiruetterna sitta där de ska och här har vi en skritt som hämtar hem poäng, eller riktigare, borde göra det. Galoppen går till mycket taktfasta toner och Marcela och Molberg var spik på takten, härligt att se. Deras piruetter är fina, centrerade och regelbundna med en bra markering i musiken. Resultat 74,946 procent.

Nu Tinne Vilhelmson Silfvén och Don Auriello som hela arenan hoppades skulle vinna. Det började med en ny icke-stillastående halt sen började ”Anton”-show och de excellerade i travprogrammet, med uttrycksfulla ökningar och luftiga slutor. Dags för galopp och då gör Tinne piruett på en hand, wowsa, väl centrerad, luftig och fin.Programmet är fyllt av svåra övergångar med piruetter och slutro direkt i vartannat. ”Anton” gör kanske klassens elegantaste och luftigaste byten, längsmedellinjgn är de spikraka och som en egen gångart. Tinne avslutar starkt och efter halten reser sig Skandinavium upp och ger henne en stående ovation. Tinne ler brett och vinkar, släpper tyglarna och tar emot jublet, till och med Anton såg nöjd ut. Resultat 81,429 procent.
– Det var fantastiskt att rida där inne. Det kan har varit det bästa jag gjort, men det är svårt att avgöra så här direkt efteråt. Han var på hugget, lite synd med snubblet i tvåorna. Jag bestämde mig i hörnpasseringen innan att jag skulle ha enhandsfattningen i piruetten, kommenterade Tinne.

Jessica von Bredow Werndl och Unee BB är bra sugna på att bättra på bronset från 2015 de hämtade hem i Las Vegas. De börjar starkt med en piruett och fortsätter i sitt galopprogram som är mäktigt, idag satt bytesserierna där de skulle och piruetterna är verkligen av bästa märke. Unee gör en fin piaffpiruett mitt framför domarna vid C. Det blir en liten hicka i en övergång från passage till sluta men de kommer tillbaka i sin rytm. De gör en till piaffvändning vid A och avslutar sedan med en ökad trav. Resultat 80,25 procent.

”Flirty” alias Glock’s Flirt riden av Hans-Peter Minderhoud är från Österike men dansar till spanska toner. Fuxen har en mycket klassisk dressyrsilhuett av den äldre modellen, en krallig gosse idag. Hans-Peter visar upp massor av piaff och passage, de flesta placerade intill staketet. Florestas-Sonens skritt är utmärkt och Flirty bekymrar sig inte om publik eller annat. Piruetterna är bland de minsta som visats, otroligt centrerade och regelbundna men inte med det största lyftet. Deras avslutande linjer är svepande passageslutor där Flirtys vägvinnande steg sveper över banan. Resultat 82,357 procent.

Danmarks stora hopp heter Anna Kasprzak som rider sin Donnperignon till ett Phil Collins medley. Hennes program är delvis nytt och börjar i galopp med piruetter på medellinjen vid C och A. En av ”Pepe” svagheter kan ibland vara piaff och den ligger nu vid staketet vid flera tillfällen. Skritten är lite kort men ren och blir bättre i den ökade. Piruetterna är en av deras styrkor och visas upp i dubbelform på flera ställen liksom bytesserier på serpentin med tvära linjer och hög svårighetsgrad. ”Pepe” ser otroligt fräsch och villig ut, de avslutar i passage med halt och Anna är glad. Resultat 78,625 procent.

Så kom då siste man ut som möttes av en kokande häxkittel av applåderande publik i Skandinavium – Patrik Kittel med Watermill Scandic. Depeche Mode tonerna känner alla igen vid det här laget men Scandic stod knappt still i halten. De börjar i passage och piaffen är tveklöst bland klassens bästa. Passageslutor och mer av den makalösa piaffen böljar i programmet, här excellerar de. Men, så kommer taktningen i den fria skritten och den samlade blir kortkort. Innan den ökade galoppen accelerera ”Professorn” ur hörnet, han kan sitt kürprogram också. Den avslutande passagen och piaffen är magisk och Patrik och Scandic får givetvis en stående ovation på väg ut. Resultat 78,946 procent. 
– Jag är jätteglad för Tinnes skull, tyvärr hann jag inte se henne. Scandic var spänd, i traven och galoppen kunde jag hantera det men inte i skritten. Men på det stora hela är jag nöjd med tävlingen. Nu ska Scandic hem och vila lite, sa Patrik. 

Resultat

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 101 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar
Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

Ridsport digital

99:- i månaden