Hästägartips
12 oktober 2022 11:15
Ridsportplus

Är dina reflexer en trafikfara?

MörkerridningMånga har letat fram reflexridtäcket ur gömmorna de senaste veckorna. Men risken är att du och din häst ändå inte syns i mörkret - om täcket är för gammalt.

Är dina reflexer en trafikfara?
Ridning i skymning kan innehålla en del risker. Sikten för bilister och andra motorfordon blir framför allt märkbart sämre. Foto: Sandra Nordin Johansson

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Reflexgrimmor, reflexvästar och benreflexer är för många hästägare en självklarhet när det är dags att hämta hästen i hagen. Men har reflexerna åkt för många varv i tvättmaskinen eller fått utstå tuff behandling år ut och år in är risken att bäst före-datumet är passerat.

    – Den äldre sortens hårda reflexer med blank yta slits av att ligga i fickan och nötas med ett par nycklar, medan de nyare mjuka reflexerna inte alls slits på samma sätt. Reflexer blir inte gamla av sig själv, däremot så nöts de av smuts och när vi tvättar dem i tvättmaskinen, säger Katarina Bokström, projektansvarig på trafiksäkerhetsföreningen NTF.

    Många är det som rider ut under den mörka årstiden. Det är viktigt att inte glömma säkerheten, det vill säga att synas.

    Det bästa sättet att se hur väl reflexerna fungerar är helt enkelt att prova dem. Gärna i kombination med en ny reflex så det finns något att jämföra med.

    – Det räcker med att hänga upp dem i ett mörkt rum och lysa på dem med en ficklampa. Då ser man ganska fort om de gamla reflexerna är för slitna och det är dags att slänga dem. Samtidigt som det är dumt att slänga gamla reflexer som faktiskt funkar, säger Katarina Bokström.

    Repade ytor, smuts eller tvättade för mycket, det är de tre huvudsakliga anledningarna till att reflexerna inte fungerar.

    – Hästens benreflexer kan ju till exempel bli ordentligt leriga när man rider ut. Är de tillräckligt lortiga så reflekterar de inte lika bra, samma sak med skitiga reflexvästar. Ländtäcken tvättas kanske inte lika ofta men behöver kontrolleras, säger Katarina Bokström.

    Hon rekommenderar att spola av reflexerna försiktigt istället för att borsta bort torkad lera med en hård rotborste – eftersom allt fysiskt slitage sliter på reflexens funktion.

    Hur ska ryttare tänka som vill rida ut i mörkret med sin häst?
    – Använd absolut en reflexväst och investera gärna i ett ländtäcke med inbyggda reflexer, då ser bilisten ekipaget på långt avstånd. Ju närmare bilen kommer hästen desto lägre och mindre yta lyser billyktorna upp så använd också benreflexer på hästen. Benreflexerna bör sitta på alla fyra benen, då kan bilisten lättare uppfatta att det är en häst som rör sig. Överhuvudtaget så kan man inte ha för mycket reflexer, säger Katarina Bokström.

    – Bilisterna måste givetvis ta hänsyn till ridande ekipage och framför allt anpassa farten men som ryttare ska man göra allt för att synas och underlätta att bli upptäckt.

    Checklista för mörkerridning:

    Undersök varje år att reflexerna fungerar som de ska.

    Använd reflexväst.

    Använd ländtäcke.

    Använd reflexer på hästen alla fyra ben.

    Följ trafikreglerna och undvik hårt trafikerade vägar i den mån det går.

    Fakta

    Ridning i mörker

    Vid mörka kläder och mörk häst upptäcker en bil med halvljus dig på cirka 20 meters avstånd, men har du och din häst välfungerande reflexer ser bilen dig redan på 125 meters avstånd.

    På vintern och vid vått väglag blir sikten dessutom kortare. Vid vått väglag blir bilens bromssträcka dessutom längre, ofta två till fyra gånger längre, än vid normalt väglag.

    Tänk på att du ser bilisten innan bilisten ser dig.

    Koll på

    vad som gäller

    Ur ”Så säger lagen” från SvRF:s Hästar i trafiken:
    ”Huvudregeln är att hästekipage, ridande eller körande, betraktas som fordon. De ska alltså färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt.

    Hästekipage får normalt inte färdas på gång- och cykelbanor, ridande och körande är alltså hänvisade till vägbanorna.”

    Mer läsning finns bland annat hos Transportstyrelsen på deras sida Hästar i trafiken.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden