GHS 2020Allt börjar och slutar med världscupbanan. Det säger Peter Lundström, som på söndagseftermiddagen bygger upp sin tredje världscupbana på Scandinavium. ”Jag börjar samla idéer redan när jag får uppdraget att bygga”, säger banbyggaren, som också är beredd på tyckanden, men sällan får kommentarer från ryttarna.
Banbyggaren avslöjar planen kring världscupbanan
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Banan som ryttarna ska hoppa i Europaligans final i världscupen är klar sedan ganska länge, även om den inte publiceras förrän ett par timmar före klassens snart.
− Den behöver vara klar i tid eftersom FEI ska göra en simulering av banan och man måste besluta var kamerorna ska stå, berättar Peter Lundström samtidigt som han följer söndagsmorgonens 1,45-hoppning.
− Vi är bra på att göra många saker samtidigt, säger han och syftar på teamet, som består av banbyggarna Maria Alfredsson och Fredrik Malm, samt Pia Falk som är länken mellan banbyggare och funktionärerna på banan.
Börjar med kombinationerna
Samtidigt är världscupbanan, som alla andra banor, en levande produkt fram till dess den öppnar för ryttarna.
− När jag funderar på hur banan ska se ut börjar jag gärna med kombinationerna, och sedan handlar det också om att få det att se lite nytt ut, nu när vi hoppat så många dagar, säger Peter Lundström.
Det som utmärker Scandinavium är arenans ovala form.
− Du har inga skarpa hörn som inte går att använda, men det betyder också att du inte kan bygga en bana härinne som du bygger på en rektangulär bana. Rätt använd fungerar arenan väldigt väl och det kan stå hinder överallt, säger Peter och nickar mot utsikten från banbyggarens tribun.
Fem centimeter är för mycket
Att bygga en världscupbana kräver precision.
− Distansmässigt handlar det om decimeter, och när vi pratar hinderhöjder är avståndet på fem centimeter mellan hålen på hinderstöden alldeles för trubbigt att arbeta med. Där vill vi ha centimeterpassning, och då får vi lägga brickor under stöden för att reglera.
Är det lite extra skrämmande att bygga en världscupbana?
− Du måste ladda inför uppgiften, men det finns också ett erfarenhetskonto att plocka från. Jag vet exakt vad jag byggt för banor andra gånger.
Svårighetsgraden blir som den ska vara i en deltävling i världscupen.
− En 1,60 på världscupen är en 1,60. Det blir en tuff hoppning och vi har många bra startande där lägstanivån är hög. Sedan om det varit finalår i Scandinavium kunde vi ha byggt svårare än vi bygger i dag.
Får sällan kommentarer
Var kombinationerna ligger i banan är något som ryttarna gärna vill veta tidigt.
− Trekombinationen kommer på diagonalen med fyra språng framför, och ligger som hinder nummer fyra, kan Peter Lundström berätta.
− Det är en bana med ett språng ytterligare i grunden jämfört med i går kväll på Trophy.
Som banbyggare får jag mycket mer frågor från ryttare på en regional tävling än här
Kommentarerna från ryttarna till banbyggaren är sällsynta i sådana här sammanhang. Även om det muttrades en del bland publiken över tidsfelen som flera ryttare ådrog sig under lördagskvällens Göteborg Trophy, så var det ingen ryttare som talade med Peter Lundström om den saken.
− Tvärtom fick jag många positiva reaktioner. Ryttarna är professionella här. Som banbyggare får jag mycket mer frågor från ryttare på en regional tävling än här.
Hur många felfria det blir i dagens världscupklass vill han inte spekulera i.
− När jag bygger en bana på den här nivån måste jag våga utmana. Efteråt är det många som vet hur man skulle ha gjort, men i förväg kan vi bara göra en bra plan.
Här finns världscupbanan i större format
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på