När jag står i ridhuset i rollen som instruktör möter jag inte bara många hästar, utan även många människor.
Det finns hela tiden en ambition att läsa av var ryttaren, hästen och ekipaget befinner sig för dagen. Många gånger undervisar vi även för de medföljande på läktaren, trots att det egentligen inte är tanken.

Min roll där i ridhuset är att leverera undervisning och ”en bra känsla” för ekipaget. Att stämma av ryttarens dagsform är ett sätt för att jag ska nå resultat. Beroende på vad ryttaren svarar så kan jag stämma av hästens dagsform.
Ibland handlar det om att ryttaren misstolkat sin häst, när något blir fel i träning. Kan även vara brist på kunskap eller att ryttaren missat att uppfatta andra tecken.
Jag har ibland mötts av att ryttare säger ”du borde ha förstått hur jag kände eller mådde”. När jag själv reflekterar över det så landar jag i att det är svårt att läsa tankar. Kollegor bekräftar hur de ibland känner sig mer som psykologer än ridlärare när de jobbar.
Det är väl en del i det; hästarna svarar på våra känslor och mår vi själva bra så svarar hästarna på det. Och ridningen går inte bara ut på att utföra tekniskt utan våga känna efter.
Ibland kör vi fast i att känna för mycket. Då behöver jag stå där som ridlärare och balansera alla känslor som sker i ridhuset, till exempel när jag undervisar tonåringar. Ändå härligt; de ger mig direkt feedback åt alla håll när jag försöker nå fram till resultat.
En tränare gav sin elev feedback i form av att ”den här hästen kommer du kunna tävla medelsvår nivå på”.
Eleven återberättade detta för sin förälder som sedan berättade för mig att tränaren kritiserat ryttaren. Ord som tränaren menat som positivt hade landat som kritik hos ryttaren; inte lätt att hitta rätt alla gånger i den yttre dialogen.
Jag vill tro att all feedback är till för att hjälpa mig; att jag ska bli lite bättre. Men ibland är det svårt att veta vad jag ska använda feedbacken till. Fördelen är att feedback som inte gör mig till en bättre ryttare gör mig till en bättre instruktör.
Jag vill tro att all feedback är till för att hjälpa mig; att jag ska bli lite bättre.
Jag försöker bli bättre på att istället för att säga vad ryttaren inte ska göra, undervisa ryttaren till vad den ska göra.
Att vara engagerad är både en gåva och en förbannelse; dedikerad att vilja hjälpa ryttaren men svårt när kommunikation krockar. Jag försöker få ryttaren att se att det jag säger är för att hjälpa hen framåt; även när det känns svårt eller vi behöver backa bandet.
Min inre dialog är alltid pågående och processen att lära känna sig själv känns som ett livslångt projekt. Alla tankar hjälper oss inte utan vi behöver träning i hur vi ska använda den inre dialogen med oss själva.
Jag försöker ge näring till det som tar mig framåt; det andra får inte ta för stor plats.
När mina elever själva brottas med de här sakerna brukar mitt svar vara; du är inte unik. Ibland skrattar vi när jag svarar så. Sedan pratar vi vidare om hur vi ska vända tvivel, självkritik, oro, stress eller rädsla till något bra istället.






























Följ Ridsport på