Vad behöver mina elever – det är frågan jag ställer mig själv varje gång jag undervisar.
Jag tror att mitt eget tränande och tävlande gör mig bättre i min roll att undervisa. Det gör att jag kan dra paralleller, hitta exempel och samla nya intryck.
Ofta när jag åker till mina tränare så vet jag vart jag vill men inte riktigt hur jag ska komma dit. Det är deras uppgift att hjälpa mig fokusera på rätt saker.
Precis som det är min uppgift att hjälpa mina elever att fokusera på rätt saker; det som leder till målet, det som gör skillnad och det som utvecklar.
Vad behöver mina elever, frågar jag mig själv oavsett om eleven är nybörjare, precis lärt sig rida i alla gångarter, börjar träna lösgjordhet eller tävlar.
För oavsett vilket mål eleven hamnar vid (tävlingsryttare, egen häst, hästar som yrke, duktig ridskoleelev eller bara njuta av tid i sadeln) så är mitt uppdrag detsamma.
Mitt uppdrag är att lära ut god hästhållning och ridning. Mina ryttare ska bli mer lyhörda för hästen, följsammare ridning, ge mindre signaler och ha ett gott horsemanship.
Det ger oss mer hållbara hästar, ridpass där både ryttare och hästar trivs samt ryttare som är bättre förberedda för uppgifter som de möter.
För att vi som övar ska veta vart vi ska, så behövs förebilder. De behövs på närmre håll än i form av Peder Fredricson och Charlotte Dujardin.
För att vi som övar ska veta vart vi ska, så behövs förebilder. De behövs på närmre håll än i form av Peder Fredricson och Charlotte Dujardin.
Förebilderna behövs i vardagen, inte bara med de blågula rosetterna.
De behövs till och från hagen, samt i stallgången.
De behövs på uteritten och på läktaren.
De behövs även när de kommer sist på tävling och även när det tar fem timmar att lasta hästen.
Hur ska vi veta hur vi når dit vi vill om vi aldrig ser bra exempel på nära håll?
Vi kan skapa ringar på vattnet. Vi kan göra att fler hästar mår bra och att fler hästmänniskor blir både tryggare och gladare.
Följ Ridsport på