Krönika
13 februari 18:30

Då borde man få 
rabatt på premien

GästkrönikaRidsports gästkrönikör Anna Ozén har aldrig tidigare reflekterat över aktsamhetskraven i försäkringsbrevet, men när försäkringsbolaget gick ut med ett pressmeddelande om att de skärper dessa satte hon sig in i ämnet. Nu tycker Anna att försäkringsbolagen har en möjlighet att riskklassa hästägarna och ge möjligheter till lägre premier.

Då borde man få 
rabatt på premien
Anna Ozén är hästföretagare som brinner för en sund och framgångsrik hästbransch med hästens välfärd i centrum. Foto: Jenny Schwieler Staaf

Ett pressmeddelande före jul från det stora försäkringsbolaget som bygger naturbanor, informerade om att de skärper aktsamhetskraven i sin veterinärvårdsförsäkring. Om man inte ger hästen tillräcklig vila mellan tävlingstillfällen kan man få nedsatt eller utebliven ersättning vid hälta eller ryggproblem, vilket inte är ett problem i dessa pandemitider.

Jag tittade på mitt eget försäkringsbesked för att se vad aktsamhetskraven innebär för mig som hästhållare, eftersom jag aldrig tidigare reflekterat över att de existerat. Jag fann möjligheter till sänkta försäkringspremier och ökad hästvälfärd.

I mina skyldigheter som försäkringstagare ingår bland annat att jag ska följa djurskyddslagen, tillkalla veterinär vid tecken på skada/sjukdom samt efterfölja veterinärens anvisning och ordination. Ganska basic och självklara saker kan man tycka.

Jag fann möjligheter till sänkta försäkringspremier och ökad hästvälfärd.

I och med den nya Djurhälsoförordningen som träder i kraft i april ser jag ytterligare möjligheter med aktsamhetsprincipen. Alla hästar ska då ha en angiven uppstallningsplats. Försäkringsbolagen kan alltså se var hästarna hålls.

Håller man till exempel sin häst på en anläggning som är certifierad som Kvalitetsmärkt Hästverksamhet, tränar för licensierad tränare och använder en godkänd hovslagare borde man få rabatt på premien då detta bör ses som åtgärder som ökar hästvälfärden, borde minska skadebenägenheten hos hästen och kunna ge hästen möjligheter till ett friskare och mer hållbart liv. Har man dessutom hästen uppstallad långt ifrån ett djursjukhus är ”risken” att den förs till ett sådant mindre och den hästägaren bör få betala en lägre premie.

Det finns också möjlighet för försäkringsbolagen att riskklassa hästägare,  precis som man gör med bilägare. Jag tror att de redan i dag har en god bild av hur kundernas konsumtion av veterinärtjänster ser ut samt vilka som betraktas som högriskkunder.

Det hjälper inte hur mycket man arbetar förebyggande – en olycka, ett felläge vid fölning eller en kolik kan få förödande konsekvenser.

Hotet ser jag vara bristen på veterinärer, speciellt vid akuta sjukdomar på jourtid. Det hjälper inte hur mycket man arbetar förebyggande – en olycka, ett felläge vid fölning eller en kolik kan få förödande konsekvenser. Kan då försäkringsbolaget anse att man frångått aktsamhetskraven på grund av att kallad veterinär inte inställt sig inom rimlig tid beroende låg bemanning på jourtid, på långa avstånd och stort distrikt?

Tummenupp
Hiss

#vilyftervarandra. Jag hyllar Sara Westholm, HYN:s kanslichef, som arbetar för hästvälfärden genom att driva kvalitetsutveckling, fastställa yrkeskompetens och förbättra arbetsmarknaden i vår bransch.

 

Tummenned
Diss

Nyårsfyrverkerier
Nyårsaafton, årets värsta natt för djur och djurägare. Resten av befolkningen blir lika skjutgalna som gamen i Robin Hood på julafton. Förbjud eländet nu!

 

Detta är en krönika – en personligt skriven text. Åsikterna är skribentens egna. Krönikan publicerades första gången i Ridsport nummer 1/2021.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden