Sverige
11 juli 18:50
Ridsportplus

”Digitalt kompetenta företag klarar sig bättre”

Företagarnas nya kläder del 4 av 4Vad har sociala mediers utveckling inneburit för nyföretagare och företagare? Ridsport pratar om företag och digitaliseringen med Malin Påhls Hansson, näringspolitisk expert på Företagarna.

”Digitalt kompetenta företag klarar sig bättre”
”Facebook och Instagram utgör de sociala medier som företagen använder sig mest frekvent av i sin verksamhet”, säger Malin Påhl Hansson. Foto: Lina Nydahl

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Pressbild_malin-pahls-hansson
Malin Påhls Hansson, näringspolitisk expert på Företagarna, Sveriges största företagarorganisation

Vad har sociala mediers utveckling inneburit för nyföretagare och företagare?
– Genom sociala medier har företagen kunnat stärka befintliga kundrelationer, men också bygga nya. Kundlojaliteten har alltid varit viktig men blir nu mer ­eller mindre betygsatt. Facebook och Instagram utgör de sociala medier som företagen använder sig mest frekvent av i sin verksamhet.
– Till följd av coronakrisen har omställningstakten ökat avsevärt. I takt med att regering och myndigheter gått ut med restriktioner om rörlighet i samhället, har mindre företag sett möjligheten att nå ut till sina kunder genom sociala medier som digitala livlinor mitt uppe i krisen.
– En vinst med den tekniska utvecklingen är att det i dag finns fler lätt tillgängliga köp- och säljkanaler. Detta eftersom företagen inte är lika beroende av den fysiska affären längre. Å andra sidan visar Företagarnas medlemsundersökningar att konkurrensen har tilltagit till följd av den ökade tillgängligheten för kunder att jämföra tjänster och produkter mellan flera företag.

 Hur bör man tänka om man vill starta företag?
 – För den som går i tankarna om att starta ett företag under rådande coronakris är det viktigt att göra en affärsplan som klarar av en större osäkerhet. Om digital marknadsföring och försäljning är planerad bör planen med fördel baseras på analys av kundunderlag från såväl nationell som internationell marknad. En välgjord konkurrensanalys är alltid bra, oavsett kris eller inte. Till följd av den digitala omställningen har konkurrensen ökat, inte minst eftersom inte bara lokala aktörer agerar på den lokala marknaden längre.  Det är även bra att identifiera potentiella samarbetspartners av nätverk och företag som kan skapa en trygghet i början.
– En allmän rekommendation är även att starta ett aktiebolag i stället för ett enskilt företag. Det skyddar dig och din privatekonomi som företagare under en osäker konjunktur.

En välgjord konkurrensanalys är alltid bra att göra, oavsett kris eller inte.

Hur viktig är digitaliseringen för företag i dag?
– Digitalt kompetenta företag klarar sig bättre under coronakrisen, då de kan bibehålla kontakten till kunderna. Med anledning av det skulle jag rekommendera företagare att lära känna fördelarna med företagsexponering i sociala medier och med att skapa gynnsamma affärsmodeller som bygger på analys av kunddata. Var uthållig och gynna dina lojala kunder. Lyft dem som agerar som ambassadörer för ditt varumärke.
– Att skapa ett digitalt varumärke har blivit alltmer viktigt för att företaget ska vara konkurrenskraftigt. En affärsmodell som integrerar digital försäljning och analys gör verksamheten mer robust oberoende kris.

Fakta

Sociala medier

2004: Facebook grundas.

2005: Youtube lanseras.

2010: Instagram lanseras.

2011: Snapchat lanseras.

2016: Tiktok lanseras.

Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 11/2020.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 100 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 122 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

59:- i månaden