Clinic
13 februari 2017 18:00
Ridsportplus

Dressyrdomaren: Det här lönar sig att öva extra mycket på

Domaren tipsarDet lönar sig verkligen att öva på några saker som ingår i alla dressyrprogram: inridning, halt och hälsning. Inte så många kan göra det riktigt bra. Rådet kommer från Magnus Ringmark, fyrstjärnig internationell dressyrdomare – här kan du lära från en clinic som han höll förra året.

Dressyrdomaren: Det här lönar sig att öva extra mycket på
Internationelle dressyrdomaren Magnus RIngmark dömer världen över. I helgen höll han en uppskattad clinic hos Kungälvs Hästsportklubb i Kungälv norr om Göteborg.

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

I helgen höll Magnus clinic arrangerad av Kungälvs Hästsportklubb på Troya Horse Arena utanför Kungälv, norr om Göteborg. Nästan 100 personer samlades för att få klarhet i hur domaren resonerar när betygen sätts och här kunde publiken interaktivt ställa frågor till Magnus och döma pågående ritt.

– I rollen som dressyrdomare är man en officiell person, en representant för ridsportförbundet, inleder Magnus. Man ska plocka fram förtjänsterna och notera felen, men fokusera på helheten. Beroende på var domaren sitter så ser han olika saker. Vid C så ser jag exempelvis inte bakbenen i halten, så framifrån kan det se ut som en halt värd 10 poäng, men för er på läktaren kan det se helt annorlunda ut. Som domare måste man vara rättvis och när jag dömer utgår jag från utbildningsskalan. I första hand ska gångarterna hålla takten, i andra hand ska hästen vara lösgjord oh avspänd och lyssna på ryttaren. I tredje hand är det kontakten, förbindelsen mellan hästens mun och ryttarens hand. Dessa första steg är mest intressanta när vi nu börjar titta på de lätta programmen.


Grundkvaliteten är avgörande, men det krävs även precision för de högsta betygen.

Karin Liberg och Admired Dancing Girl är dagens första ekipage och rider igenom LA:3.
– Gångarterna är rena och skritten är fin där hästen skrittar igenom kroppen på ett bra sätt. Takten är klart fyrtaktig och den är avspänd och genomsläpplig. Jag sätter en åtta på skritten. Lösgjordheten var fin, hästen lyssnade på ryttaren och var avspänd. Kontakten var lite ojämn och man hamnar ofta på 6 eller 6,5 när hästen inte är helt stadigt på tygeln, sammanfattar Magnus.

– Mer längning är önskvärt i mellantrav och hästen blev lite förböjd i skänkelvikningen. Ryggningen blev inte fullt antal steg men den ställde upp bra. I längningen av formen på halvcirkeln är det bra att ta ut bågen och inte vända rakt över ridbanan. Här var formen fin med tydlig längning av överlinjen. I galoppen kan man önska lite bättre bärighet, här blev hästen stundtals lite bakom lodplan. Övergångarna kan aldrig vara nog tydliga. På det hela taget en trevlig uppvisning och du hamnar ungefär på 66 procent.

Visa upp halten
Sofia Lundquist på Afford rider igenom Medelsvår C:1 som är en kvalklass till medelsvår B. Här tillkommer skolor och samlingen blir mer aktuell.
– Bästa punkten i programmet var halten och ryggningen som man inte kan sätta lägre än 8 på. För att få tillräcklig bärighet och balans i skolorna behövs lite mer energi, så inte hästen kommer i framvikt. Hästen har en bra takt men behöver jobba på att böja på bakbenen och komma mer under tyngdpunkten med dem, kommenterar Magnus.

-Här är övergångar bra. Om hästen lägger sig i handen skjuter den ifrån med sina bakben. Hästen måste bära sitt eget huvud, det är inte ditt jobb. Här slutar bedömningen på 62% och domare och publik är enig.
– Inridning, halt och hälsning ingår i alla program så det lönar sig verkligen att öva på det, tipsar Magnus. Det är faktiskt inte så många som gör det riktigt bra.
– Gör man en bra halt kan man gott stå någon sekund extra och visa upp den. Halten bör vara åtminstone 3 sekunder.
– Domaren ska ha bra syn och dåligt minne, så sekunden du rider ut från banan så har jag glömt dina poäng, skojar Magnus.


Bra syn och dåligt minne? Nja – inte dåligt minne här i alla fall…

Amanda Larsson på Tiger Temptation rider igenom Medelsvår B:2.
– Du skulle tjäna på att rida ännu mer noggrant, kommenterar Magnus. I flera fall fick jag justera ner en åtta till en sjua för att precisionen brast en smula.
– I ökade gångarter ska stegen eller sprången bli större och längre med samma rytm. Det ska alltså inte gå snabbare.

Utgår från tänkta poängen
Sara Wallberg ska debutera Intermediaire 1 med Colandro och rider igenom Prix st. Georges. I medelsvår A-klasser är utbildningsskalans följande steg schwung, rakriktning och samling mer i fokus.
– Vi vill se en tydlig samling, att hästen tar vikt på bakbenen och visar lätthet i framdelen. Det svåra i den här klassen är halvpiruetterna och seriebytena. Jag tycker du gjorde detta bra, kommenterar Magnus.
– Det var jämnt och bra flyt i programmet, ibland blev hästen lite hög i nacken. Domarens betyg hamnade strax under 70 procent, medan publikens bedömning gav 66 procent.

– När man dömer måste man utgå från den tänkta poängen när man ska göra ett avdrag. Här gick jag ner från 8 till 7 när hästen tappade takten några steg i längningen. Så en bra grundkvalitet hjälper även om man gör missar. Vi dömer efter kvalitet, inte bara efter teknik och utförande.
– Här har jag satt många sjuor i programmet. Och varför inte åttor, undrar ni då, resonerar Magnus. Jo, för att för att ge åttor vill jag ha lite mer undertramp och bärighet.

När man kommer från diagonalen ut till spåret ska bytet ske när ryttaren är mitt för bokstaven.
– Här kom du ut för tidigt och då missar du en halv poäng.

Småsteg före halt kostar poäng
Ida Sandén och Julius Caesar rider igenom Intermediaire 2 och både domare och publik ger ekipaget 66 procent.
– Jamen så bra att vi gett samma, då vet jag att jag är rätt ute, skämtar Magnus.

Det är ett stort hopp från Medelsvår A till Intermediaire 2, här tillkommer helpiruetter, piaff och passage och bytesserier i vartannat och i varje.


I svår klass vill vi se att hästen bär vikt på sina bakben och det blir tydligt i piruetterna.

– Vi har högre krav på samlingen och vill se en stoltare hållning på hästen.
– Vi såg vad som var svårt, piaff, passage och övergångarna. I övergången ska hästen både bära upp och skjuta på med bakbenen för att komma ur piaffen, då blir det riktigt jobbigt.

– När hästen inte gör halten direkt utan tar några småsteg före halten så kostar det poäng, kommenterar Magnus. Samma sak när hästen ska fram ut ur halten, den ska börja i rätt gångart direkt, utan mellansteg.
– Om ryttarna gör för många byten i serien drar man ner ett poäng och om ryttaren gör för få drar man två poäng.
– I piruetten ska hästen vara både ställd och böjd. Många rider piruetterna med lite rakare insida, då blir det lättare för hästen.
– När det ser så här enkelt ut, då är det ofta bra.

Det kommer en fråga från publiken, hur domaren ser på ryttare som gör tekniskt korrekta rörelser men är hårda i handen. Magnus förklarar att han ser negativt på både hård hand och andra hårda hjälper.
– Det ska ju se ut som om ryttaren inte gör någonting när det är riktigt bra. Så grova hjälper och aggressiv ridning kan man bara förlora på.

Koll på kür
Daniela Nilsson på Magic Lady visar sin Grand Prix kür. Magnus går igenom det speciella med kür-bedömning.
– Varje gång ekipaget visar en viss rörelse sätter jag ett tekniskt betyg och snittbetyget blir sedan slutbetyget. Man får inte hitta på egna rörelser och det finns begränsningar, man får exempelvis bara göra två varv i piruetterna.

– Sedan ger jag betyg på det artistiska. Betyget som motsvarar gångarter och schwung i ett obligatoriskt program kallas här rytm. Vi har ett betyg som kallas harmoni som motsvarar lösgjordhetsbetyget. Vi har också ett koreografibetyg som beror på hur ryttaren väljer att rida vägarna och placera rörelserna.
–  Sedan har vi något som kallas svårighetsgrad. Det är ryttaren som väljer hur svårt programmet ska vara. En kombination som ökad galopp in i en piruett ger högre svårighetsgrad.
– Det sista betyget heter musik där man vill se att musiken passar hästens gångarter och rörelserna och att det finns samstämmighet mellan musik och program. Det får vara lite sång med, men inte för mycket så sången tar över.


Bedömningen skiljer sig lite i kür men kvalitetskraven är desamma som i obligatoriska program.

– Har kan jag ge ett ganska bra betyg på rytmen, med en fin sista ökning, kommenterar Magnus efter Danielas kür.
– Slutorna var bra, slutor och ökningar ligger mellan 7,5 och 8 poäng.
– Om man skulle få en miss i en bytesserie och gör om den och missar igen, så kostar det många poäng. Här är bytena i varje fina, på god väg att bli åttor.
– För att få bra betyg på övergångarna måste de ske mellan en bra piaff och passage. Är inte piaffen och passagen bra kan inte heller övergångarna bli bra.

Domare och publik är överens om att musiken passade bra. Koreografin kan ta ut svängarna och här är symmetrin påtaglig och vägarna varierade.
– Harmonin är fin utan hårda tag, hästen går i fin form och är avspänd med glad mun. Piaffen går ännu lite för mycket framåt och det påverkar harmonibetyget negativt.
– Svårighetgraden påverkas av om de svåra rörelserna faktiskt lyckas, annars är det ju ingen svårighet. Danielas dubbla piruetter ökar svårighetsgraden och samma sak när ekipaget visar fler byten än vad som är obligatoriskt. Här är nivån på svårighetsgraden lite lägre än betygen för musik och koreografi.
– Vi ser en fin form och bra grundridning, med hästen framför skänkeln, kommenterar Magnus. Det är en angenäm häst att titta på.
Med det fina berömmet avslutade Magnus Ringmark den givande clinicen.

Fakta

Deltagare

Karin Liberg, Admired Dancing Girl, f.2008, e. Don Laurie – Amiral, uppf. Hagårds Hästgård. Sofia Lundquist, Afford, f. 2005, e. A-dur-Stanford, uppf. M. Dyrendahl. Amanda Larsson, Tiger Temptation, f. 2009, e. Rosevelt-Briar, uppf. B. Larsson, HBA Maskiner. Sara Wallberg, Colandro, f. 2007, Joviaal-Ahoy, uppf. A.H. Rechterschot. Ida Sandén, Julius Caesar, f. 2003, e. Ravell-D-day uppf. T. Persson, P. Bredberg. Daniela Nilsson, Magic Lady, f.2003 e. Last Liberty-Maraton, uppf. B och B Sundström.

Foto: Camilla Assarsson

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 100 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 122 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

59:- i månaden