Sverige
7 november 09:35

”Du kan förstöra en häst på några dagar om det vill sig illa”

Hästen kommer i klämAtt hästar och andra levande djur likställs med döda ting som diskmaskiner och bilar har länge verkat hämmande för hästnäringen. Eva Gudmundsson är en av de hästföretagare som drabbats hårt. Nu ska lagen ses över och LRF har fått en plats i expertgruppen.

”Du kan förstöra en häst på några dagar om det vill sig illa”
Eva Gudmundsson började sitt hästföretagande med att tvingas köpa tillbaka en häst för stora pengar. Foto: Natalie Lindholm

Idag är det konsumentköplagen som gäller när en näringsidkare säljer en häst till en privatperson. Därmed har köparen rätt att reklamera hästen i tre års tid och under det första halvåret gäller även ”omvänd bevisbörda”. Det är alltså upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns vid försäljningen.

– Det innebär att det i dagsläget är väldigt osäkert att sälja en häst till en privatperson, säger Erica Lindberg, chef för LRF Häst till tidningen Land.

– Det är helt klart en hämsko för hästnäringen, och vi har fått signaler om att man i vissa fall helt undviker att sälja hästar till privatpersoner, fortsätter Erica Lindberg och tillägger att LRF Häst länge arbetat för en förändring.

Eftersom mycket av lagstiftningen regleras på EU-nivå har det dock gått trögt. Men efter ett beslut i maj 2019 får nu EU-länderna själva avgöra om de vill inkludera levande djur i reklamationsrätten eller inte – och Sverige ska ta fram ett eget lagförslag senast till 2021.

Regeringen har tillsatt en statlig utredning för ändamålet och LRF har fått en plats i den expertgrupp som ska bistå utredningen. Något som Erica Lindberg är mycket nöjd med.
– Det känns väldigt bra att det här nu är igång och det är ett viktigt uppdrag för LRF, säger hon till Land.

Reder inte ut hästen

Eva Gudmundsson har varit hästföretagare under lång tid och är en av dem som drabbats hårt av att hästar (och andra levande djur) likställs med materiella varor.
– Det rör sig inte sällan om hundratusentals kronor och jag har vänner som har fått gå ifrån sin gård på grund av detta, säger hon till tidningen Land.

Ridsport har också pratat med Eva Gudmundsson, som är Ridsports krönikör. Hon är frustrerad över att detta har fått fortgå under så lång tid.

– Säg något annat företag, till exempel om du har köpt en bil, som tar tillbaka bilen inom tre år och ger pengarna tillbaka oavsett om du har krockat eller inte servat den på rätt sätt? Du hör ju själv hur tokigt det låter, säger hon.

Förr pratade man om hästhandlare och hästskojare som lurades, fortsätter hon, men idag råder oftare det omvända förhållandet.
– Ofta handlar det om att man har köpt en häst som man själv inte kan leva upp till, eller inte reder ut, och så letar man fel och löser sin affär på det sättet.

Rädslan för att få dåligt rykte och risken att få betala dyra pengar för veterinärvård och advokatarvoden gör att många hästföretagare inte ens vågar eller orkar ta upp kampen mot en missnöjd köpare, menar Eva Gudmundsson. Trots att de kanske har rätten på sin sida.

– Om det ska gå att leva på att sälja hästar, speciellt om man inte säljer så många hästar om året, så måste det till en förändring. Det är ju ingen som har tvingat fram ett köp, du har själv tagit beslutet att köpa hästen och då måste du som köpare ta din del av ansvaret, säger Eva Gudmundsson.

Tror inte att folk vill luras

Idag är det säljaren som drar det tyngsta lasset när det gäller risken i en hästaffär och det måste bli en bättre balans gentemot köparen, menar hon.
– I grunden tror jag dock inte att det är så många som vill luras, varken köpare eller säljare, men jag tror att man kanske gör det omedvetet. Man har helt enkelt inte förstått varandra när man har gjort affären.

Det kan till exempel handla om att köparen har haft en övertro på sin egen förmåga, eller så är det säljaren som inte har lyssnat in vad hästen ska användas till.
– Jag tror väldigt sällan det är någon som är oseriös, men folk förstår inte hur föränderlig en häst är och när det går snett så är det hästen som kommer i kläm, säger Eva Gudmundsson.

Hur ska man komma åt problemet?
– För det första ska man som säljare aldrig någonsin behöva betala tillbaka mer än köpeskillingen. Det är helt vansinnigt att man kan behöva stå för veterinärkostnader och annat, när man inte har någon som helst möjlighet att påverka vad köparen gör med hästen.

– Tiden för reklamation måste också ändras, kanske till två veckor. Att ha en ”prövotid” på en häst i tre år är helt galet. Vill det sig riktigt illa kan du förstöra en häst på några dagar, och då får säljaren tillbaka en häst utan värde.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 85 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 115 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

Nu från endast 39:-