Avelsnyheter
29 mars 2018 15:24

Fortsatt tveksamt kring transportsperma för stationer i norr

Det nya samarbetsavtalet för transportsperma presenterades häromdagen av Svenska Hingsthållare som lösningen på de tidigare problemen. För hingst- och seminstationer i norr är dock läget fortsatt svårt, samtidigt som Svenska Hingsthållare meddelar att de fortsätter att jobba för att vässa logistiken ytterligare.

Fortsatt tveksamt kring transportsperma för stationer i norr
Logistikproblem ställer till det för vissa uppfödare. Arkivbild: Roland Thunholm

Att PostNords expressleveranser från och med i år kan ta två dagar ställde till problem för uppfödare och seminstationer, främst i norr. Svenska Hingsthållare på travsidan presenterade häromdagen ett nytt som samarbete (läs artikeln här) som ska vara lösningen för transportsperma. Turlistan inkluderar medlemsstuterier i Svenska Hingsthållare och flertalet stuterier och seminstationer med varmblodshingstar och kunder som är medlemmar i SWB.

De 44 medlemsstuterierna har fått avtalsförslaget skickat till sig och skulle enligt önskemål återkomma före påskhelgen med eventuell underskrift. På två stationer i norr som Ridsport har pratat med råder stor tveksamhet.

”Norrland är svårt”

Anita Löjdahl på Överby Stuteri utanför Brunflo konstaterar att situationen är problematisk.
– De har gjort ett bra jobb med att ta fram det här avtalet, men Norrland är svårt, säger Anita och berättar att telefonen har gått varm de senaste dagarna med samtal från branschkollegor som också är tveksamma.

Det nya avtalet skulle innebära en ökad kostnad.
– För ridhästarnas ägare som inte kan lyfta momsen betyder det 1 000 kronor per skick. Med PostNord kostar det 250 kronor, säger Anita.

Därpå följer nya omkostnader och nya logistikproblem. Resan till och från flygplatsen skulle tillkomma, likaså en svårighet att hinna till deadline för lämning.
– Som det ser ut nu kan vi inte hinna till det flyget som gäller, klockan 11.30, med tappning och 50 ston här som ska tas på förmiddagen också, säger Anita.

”Känns ohållbart”

Madelene Wikstén på hingst- och seminstationen Stall WF i Boden står inför samma utmaningar.
– Det blir svårt att motivera kostnaderna som det nya avtalet skulle betyda för stoägarna, säger hon.

Tidigare har Stall WF fått hämtning och lämning på anläggningen, men med det nya avtalet skulle stationen själva få köra totalt åtta mil vid varje transport. För att ha en chans att hinna till lämningen på flygplatsen på förmiddagen skulle tappningen börja ske klockan 5 på morgonen och en person till skulle behöva anställas för tappning.
– Det här känns tyvärr ohållbart, både för mig som hingsthållare och för stoägarna, säger Madelen.

Donatella M Kannan Föl
Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Arkivbild: Kim C Lundin

Arbetar vidare

Carina Caster är sekreterare i Svenska Hingsthållare och en av dem som arbetar med transportlösningen.
– Vi har full förståelse för att folk är oroliga och vi är fullt medvetna om problemen. Samtidigt ser vi inget annat alternativ. Vi är övertygade om att vi måste hitta en lösning för att överleva – det här är en början som vi kommer att jobbare vidare med och vi vill att det blir så bra som möjligt för samtliga, säger hon.

Carina konstaterar vidare att de begränsade flygförbindelserna i norr är en av de uppenbara svårigheterna.
– Även om det inte finns något bättre alternativ just nu fortsätter vi att arbeta på lösningar, som om det exempelvis kan gå att skicka med kollegor till Mats Hästtransport AB som vi har gjort det nya samarbetsavtalet med.

Sammanställs i dag

Svårigheterna ser generellt ut att ligga vid lämning snarare än hämtning, även om också hämtningen innebär körningar till flygplatser. Carina har pratat med stationer i Norrland som är nöjda över att kunna få upp lådorna för 800 kronor plus moms. Hon konstaterar att även om det blir en merkostnad kostar det också att exempelvis inte få fram lådor i tid och att brunster missas, vilket har inträffat med PostNord.
– Även om flygtiderna ställer till det vid tappning är det sannolikt bättre att genom det nya avtalet kunna få i väg lådorna måndag, onsdag och fredag än att inte kunna få i väg dem alls.

Under dagen ska det sammanställas vilka som har skrivit på avtalet hittills och enligt Carina Caster har flera av de större aktörerna samt även vissa norröver signerat.

 

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 100 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 122 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

59:- i månaden