Träningstips
5 september 2023 16:26
Ridsportplus

Fyrkant för kropp och hjärna

Hästens kroppmedvetenhet, del 3Nu vill Susanne Widner att vi själva ska börja tänka efter och söka kunskap om styrka och balans, för att bli hästens PT på riktigt.

Fyrkant för kropp och hjärna
Nu är det dags att bli hästens PT på riktigt. Foto: Sandra Nordin Johansson

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Riktmärket för styrketräning är att hästen jobbar med stora muskler.
    – Hästen kortar och länger sin muskulatur, till exempel på böjt spår, eller lyfter benen över bommar. Den blir varm och svettig och kan få träningsvärk, säger Susanne Widner.

    Den som jobbat med styrka en dag behöver ge hästen återhämtning dagen efter, gärna med en skrittpromenad.
    – Det är precis samma som när vi går på gym, hästen jobbar med bommar och vi jobbar med hantlar.

    Målet är liksidiga hästar

    0012-1-678x1024
    Susanne Widner är ridlärare och jobbar som tränare. Hon har skapat ”SWUS”, Susanne Widners uppbyggande träning, som fokuserar på hur vi tränar hästen stark och balanserad. Foto: Sandra Nordin Johansson

    Styrketräning bör utgå från vilken sida som är svagare och vilken som är starkare.
    – En kort muskel behöver strechas och en längre, svagare och mer inaktiv muskel behöver stärkas. Målet är liksidiga hästar, förklarar Susanne Widner.

    Att jobba med koordination är att jobba med balans, kroppsmedvetenhet och små muskler. Hästen blir inte trött i kroppen, den blir trött i huvudet.
    – Det ska gå sakta och koncentrerat, Hästen jobbar med små muskelgrupper.

    Susanne Widner jämför med skillnaden med mellan att styrketräna och att göra yoga.
    – I yoga gäller det att stanna och hitta balansen. Det är samma sak för hästen om den till exempel ska flytta bakdelen. Alla dressyrkrumelurer är balans- och koordinationsträning, det går att jämföra med att dansa, du trycker inte på som i styrketräning.

    Ovningar
    Susannes övningar

    Hur ska man då lära sig att känna vilka övningar som ger vad?
    – Det är svårt eftersom många inte pratar i de här termerna inom ridsportvärlden. Men det handlar om att känna olika energier och att lära sig att koordination inte sällan handlar om att göra saker långsamt för att hitta balansen, säger Susanne Widner.

    Hon önskar att fler ska intressera sig för andra sätt att beskriva hästens träning.
    – Min sambo gymmar och i hans litteratur står det om varje övning, vad den bygger för muskler och vilken intervall och upprepningar som är bra för de som  otränade respektive för den mer vältränade. Läser du om yoga står det om inre balans, avslappning och harmoni. 
    – Det är inte så att jag kommer med övningar som ”galoppera baklänges”. Det jag lär ut är grundträning från Strömsholm, där jag för många år sedan gick min utbildning, och dessa grundövningar ingick i min ridlärarutbildning. Ur denna kunskap har jag hittat mitt system och oj, vad det bygger hästar starka och välbalanserade för att bättre klara den uppgift vi ger dem. 

    Du är hästens tränare

    Ett tips är att söka egen kunskap om styrketräning, koordination och balans.
    – Det är du som är hästens tränare och ju mer du lär dig om träning desto mer kan  du använda i träningen.

    Om du har svårt att hitta tränare som vill snacka styrka och balans kan det vara värt att ta hjälp av en equifysioterapeut, menar Susanne Widner.
    – En ”bodyworker” vet hur hästkroppen fungerar och brukar se nyttan med att göra koordinationsövningar, till exempel för att stabilisera.

    Att använda sig av ”fyrkanten” är att ge sig själv en mängd valmöjligheter. Det går att rida hundratals mönster med utgångspunkt i kvadraten – en fyrkant av bommar med lika långa sidor. I det här numret delar Susanne Widner med sig av tre mönster som utgår från fyrkanten.

    Fakta

    Fyra utmanande övningar för styrka och balans

    Susanne-widner-del-3---styrkefavorit-1
    Styrkefavorit Foto: Sandra Nordin Johansson

    1. Styrkefavorit

    Här får de stora musklerna styrketräning genom att jobba med bommar och övergångar. Börja i skritt för att analysera din häst. Rakrikta och rid över två bommar, skritta höger- eller vänstersväng, rid åter över två bommar. Här jobbar du med rakrikning och lyft över bom, var noga med att hitta de raka linjerna.

    Nästa steg är att skritta över första bommen mitt i fyrkanten och trava nästa bom. När det fungerar, trava över första bommen och skritta över den andra. 

    Du kan även trava första bommen och galoppera andra. En annan variant är att skritta första bommen, göra halt i mitten och skritta andra. 

    Var noga med att växla varv och rid mer åt det svåra hållet. 

    Gör tio linjer, det blir 20 bommar, och gå ut och gör något helt annat. Hoppa lite, galoppera lite, eller bara skritta på lång tygel – bara det blir något helt annat innan du börjar del två i din intervall. 

    Efter återhämtningen, gör om tre gånger. Då blir det 80 bommar som hästen går över, medan du jobbar med övergångar på olika sätt. Om hästen verkar orka mer, lägg på upprepningar, blir det för jobbigt, ta bort upprepningarna. Du analyserar vilken intervall din häst behöver. 
    – Det går att göra tio tior, men tio gånger fyra kan vara ganska lagom på en frisk häst. Övningen är ganska tuff och bygger hästen stark och med rätt intervall mer liksidig, säger Susanne Widner. 

    Susanne-widner-del-3---jordnoten-4
    Jordnöten Foto: Sandra Nordin Johansson

    2. Jordnöten

    Gå in i fyrkanten och gå ur den så att det blir som ett jordnöts-mönster.

    Det går att göra övningen svårare genom att lägga in halter där bommen hamnar under hästens mage.
    – Jag älskar den här övningen! Hästarna blir så trötta att de gäspar, även om det inte handlar om styrketräning utan om balans, säger Susanne Widner.

    Gå över tio bommar i ena varvet och tio bommar i andra. Upprepa detta fyra gånger.
    – Men även här är det viktigt med intervaller, att återhämta emellan.

    I övningen tränar hästen koordination, eftersom det svänger hela tiden.
    – Hästen får hitta balansen utan tryck och utan träningsvärk. Hästen blir också mjuk i bakdelen, eftersom den flyttar bakdelen, och fin i bogarna eftersom vägen svänger.

    Susanne-widner-del-3---volter-7
    Volter i hörnen Foto: Sandra Nordin Johansson

    3. Volter i hörnen

    I varje hörn av fyrkanten lägger du en volt. Övningen börjar alltid i skritt så att du hittar mönster och kan känna om volterna känns lika. Sedan jobbar du  även i trav. 
    – Om du har en väldigt balanserad häst kan du rida den i galopp, men då måste hästen ha bra styrka och balans, säger Susanne Widner. 

    Börja i det varv som känns svårast, lägg fyra volter innan du byter varv, lägg fyra i det lätta varvet, och sedan fyra volter i det svåra.
    – Det blir en intervall. Om hästen är liksidig gör du lika många volter i båda varven.

    En ytterligare utveckling är att lägga en åttvolt. I höger varv, lägg en högervolt i hörnet, ställ om över bommen, gör en vänstervolt, och så vidare.

    Susanne-widner-del-3---solfjadern-16
    Solfjädern Foto: Sandra Nordin Johansson

    4. Solfjädern

    Många har nog ridit solfjädern i trav och galopp. Men Susanne Widner vill att vi börjar bygga styrkan i skritt, för att öva upp dragspel och balans, med en kortare sida och en sida som sträcks ut.
    – Hästarna blir så kroppsmedvetna när du klarat fyra bommar och sedan travar iväg, de blir ”mums mums”, de blir så fina, säger hon.  
    – Solfjädern är ett bra komplement både för dressyr- och hopphästar.

    Hästar som inte är vana att skritta bommar har svårare för övningen eftersom det är  svårt att hitta balansen. Det är avslöjande för vilket varv som hästen har lättare i. 

    Börja med att skritta solfjädern för att hitta avståndet. Rid sedan längre in i volten på kortare steg, och längre ut på långa steg. 

    Tio gånger fyra bommar är ett intervall, och mellan varje intervall är det viktigt att återhämta genom att göra något helt annat. Rid åtta gånger i svåra varvet och fyra gånger i lätta. 

    Nästa steg: Rid solfjädern och gör halt med bommen mitt under hästens mage. Börja med att ha en bom utlagd, bygg sedan på med fler.
    –  Börjar du med flera halter på flera bommar är det lätt att hästen snubblar.  Halt över bom på böjt spår innebär så mycket koordination för hästen. 

    Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 13/2023.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 102 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden