Krönika
12 september 2020 19:30

”Hästen kanske inte har bytt ryttare på flera år”

GästkrönikaAtt finnas tillgänglig vilka tider som helst för provridning, det är en sak menar Ridsports krönikör Anna Hassö. Men ibland måste hon tacka nej till en spekulant för att det blivit för mycket för hästen. "Jag hoppas att alla förstår att hur hög servicenivå vi än vill hålla, kan vi inte kompromissa med hästens bästa", menar Anna.

”Hästen kanske inte har bytt ryttare på flera år”
Anna Hassö Foto: Lottapictures

Vi väljer ju själva litegrann hur vi vill jobba, men vi som jobbar med hästförsäljning och tävling kan få alla dagar i veckan bokade. Ibland händer det tack och lov att folk tar ledigt från sina jobb för att kunna prova hästar på tider som fungerar för oss som ska visa dem.

Är det någon som har funderat på hur svårt det är att lägga upp ett vettigt träningsprogram för en häst som står till försäljning? Den ska kanske starta på tävling och då försöker vi hålla dagen före tävling fri från visning, och gärna dagen efter. Eller flera om det är en fälttävlan. Det blir inte många dagar kvar att visa hästen på.

Hästen kanske inte har bytt ryttare på flera år och ska plötsligt tåla flera olika ryttare på samma vecka.

Har du känt att din häst känns annorlunda dagen efter att någon annan ridit den? Lite osäker, bakom skänkeln, eller rent av trött? Så är det även för försäljningshästarna. Om visningen dessutom går dåligt kan det vara katastrofalt för tävlingsresultatet, men i TDB kan man inte utläsa att hästen har provridits före tävlingen. Hästen kanske inte har bytt ryttare på flera år och ska plötsligt tåla flera olika ryttare på samma vecka. Och alltid visa sig från sin bästa sida. Vi har strukit hästar på grund av för många provridningar, och ibland fått tacka nej till en visning som hade blivit för mycket. Men oftast pusslar vi ihop det.

Mellan visningarna kanske hästen måste ”återställas” lite, om det inte passade så bra med den senaste ryttaren. Om vi då gjort ett undantag och har en extra visning för till exempel en långväga kund, som efter lyckad provridning säger ”vi måste bara sälja vår häst”, ja, då tappar vi andan litet.

Men jag hoppas att alla förstår att hur hög servicenivå vi än vill hålla, kan vi inte kompromissa med hästens bästa.

Vi tycker att vi har ett roligt jobb, vi matchar rätt ryttare till rätt häst. Att sen följa deras utveckling, ta del av glädjeämnen – men även hjälpa till om problem uppstår – hör till. Men jag hoppas att alla förstår att hur hög servicenivå vi än vill hålla, kan vi inte kompromissa med hästens bästa. Även om vi väljer att jobba dygnet runt kan vi inte kräva att hästarna ska göra det.

Ett annat – ökande – problem är olika bedömningar av röntgenbilder. Numera dubbelkollar vi även svenska veterinärers utlåtanden. Det skiljer sig mycket, vinklar bedöms olika och veterinärens erfarenhet spelar så klart in. Försäkringsbolagen gör även de olika bedömningar av röntgenbilderna.

Försäljningsdjungeln tätnar. Sverige är nog ett av de svåraste länderna att genomföra en hästförsäljning i.

Detta är en krönika – en personligt skriven text. Åsikterna är skribentens egna. Krönikan publicerades första gången i Ridsport nummer 14/2020.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 99 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar
Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

Ridsport digital

99:- i månaden