Hästägartips
3 april 12:00
Ridsportplus

Hur ska jag agera om olyckan är framme?

Var en prepperVid längre transporter med hästen är vi oftast väl förberedda och kan klara även oförutsedda händelser. Men hur ofta händer det inte att vi ”bara” ska köra en kort sträcka till träning eller hovslagare och det är just då som olyckan är framme? Här får du råd om hur du kan hantera akuta situationer.

Hur ska jag agera om olyckan är framme?
Har du koll på vad du behöver vara förberedd på när du ger dig ut på vägarna med din häst? Foto: Jeanette Flensburg

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Ridsport har vänt sig till Jonas Tysklind som driver djurambulansverksamhet och har sett det mesta i olycksväg. Han tillkallas ofta vid trafikolyckor och när det krävs transport till närmsta djursjukhus av svårt sjuka eller skadade hästar. Han är legitimerad djursjukskötare och har över 20 års erfarenhet akutsjukvård på hästklinik och har flera råd att dela med sig av för en säkrare transport och vad man ska tänka på när något oförutsett händer.

    -Allt behöver inte vara regelrätta olyckor, säger Jonas Tysklind, enkla saker som en punktering eller motorstopp kan medföra risker. Det är mycket tufft i trafiken idag och att stå med en rädd eller stressad häst mitt i detta kan vara enormt påfrestande. För en tid sedan fick jag rycka ut när en bil med hästsläp plötsligt fått motorhaveri och hela ekipaget blev stående på en mycket trafikerad väg. I tät dimma, förstås, allt inträffar ju när det är som mest olämpligt.

    -Polisen fanns på plats när jag kom. En polisman stod 150 meter framför det strandade ekipaget och dirigerade trafiken förbi och han berättade att nästan blivit påkörd två gånger!

    Kontakta polisen

    Det gäller alltså att vara beredd på att vara övertydlig om att det finns ett hinder på vägen. Varningstrianglar både framför och bakom det stillastående ekipaget behövs, liksom reflexvästar på alla som rör sig runt bilen. Jonas tipsar om att man inte ska tveka att kontakta polisen om det finns risk för att ekipaget blir påkört. De skickar en bil eller räddningstjänsten som kan skylta.

    Omlastning till ett annat släp i tät trafik är inte det roligaste att ta sig för. Om det handlar om ett tillbud där hästen inte är skadad, är det bästa att låta den stå kvar i transporten tills nästa transport har anlänt. Försök att göra sträckan som hästen ska ledas så kort som möjligt, så att den inte hinner registrera den ovanliga omgivningen och bli uppspelt eller orolig. 

    Mat viktigt

    I de fall släpet har gått sönder och hästen måste lastas ur nära trafiken, är det bra om det går att hitta något för den att äta en bit ifrån vägen. Att tugga på hö eller gräs är ett sätt att hålla hästen lugn.

    -Jag minns två hästar som trillade rätt ut ur släpet när det lossnade från dragbilen. Släpet blev totalskrotat, men hästarna klarade sig och stod på en äng intill vägen och betade. Det var deras sätt att hantera stressen.

    Hästar anses vara det djur som transporteras mest på våra vägar och de allra flesta körningar verkar gå bra. Men enligt försäkringsbolaget Agria syntes en 50-procentig ökning av trafikolyckor som drabbade hästar inom deras kundkrets under 2023. Statistiken omfattar olika typer av situationer som att hästen har kommit lös, blivit påkörd vid ridning eller åkt i transport när olyckan hände.

    En viktig faktor vad gäller transporter är förstås deras inredning och utformning. I och med att Jonas Tysklind arbetar med olycksfall, ser han annorlunda på detta än vad tillverkarna gör. 

    -När jag tittar in i en transport ser jag olycksriskerna direkt, jag är till exempel inte förtjust i gångdörrar. När jag arbetade på hästklinik, såg jag många hästar som skadat sig rejält sedan de trängt sig ut genom den där smala dörren. Om ägaren själv ska köra in en sjuk häst i en transport med gångdörr, brukar jag råda dem att sätta en plywoodskiva framför dörren.

    Avråder från foderkrubbor

    Det är också vanligt att sjuka och oroliga hästar fastnar i transporten under färd till veterinären.

    -Lite äldre modeller av hästlastbilar kan ha en foderkrubba för hästarna. Det kan bli totalt livsfarligt om hästarna hoppar över foderbordet och fastnar där. En av de värsta olyckor jag någonsin varit med om, var en ridskolehäst som gjort just detta. Räddningstjänsten fick såga upp lastbilen för att få ut hästen och den fick senare avlivas på djursjukhus för sina skador.

    -Jag tycker att stuterimodellen är bra, där åker hästen som i en box. Det finns ingen bom framför som hästen kan hoppa över och mellanväggen kan justeras beroende på hur stort utrymme hästen behöver.

    När det gäller släp, är boogiemodellen säkrast; vid eventuell punktering går det enkelt att byta däck. Om det finns bom i transporten, bör den kunna utlösas utifrån.

    Skippar grimman

    Med djurambulansen får Jonas ofta rycka ut nattetid till sjuka hästar och i samråd med veterinär transportera dem till djursjukhus. 

    -Detta arbete har med tiden gett mig ett konsekvenstänk, så att jag blir förberedd på det mesta. Det har till exempel gjort att vi själva alltid använder halsrem på hästarna när de transporteras. Risken att hästen hoppar över bommen minimeras och den känner inte obehag av en grimma som kan trycka på nacken. 

    Utöver listan i faktarutan nedan över sådant som alltid bör finnas i bilen, gör Jonas tillägget:

    -Om du ska köra längre sträckor och kanske kör på natten, tänk på att frukt, choklad och vatten till föraren kan vara väl så viktigt!

    Fakta

    Utrustning som alltid bör vara med

    Varningstriangel. ”Den måste var lätt åtkomlig, inte ligga under en lucka i bagageutrymmet! Ibland står det en hundbur ovanpå luckan också…” Ha gärna mer än en.

    Varselväst. Dessa reflexvästar kostar bara några tior, skaffa flera och lägg i handskfacket. De är ovärderliga när det gäller att vara synlig.

    Kniv. Kan behövas för att skära av grimskaft och andra remmar.

    Bågfil. ”Den tycker jag är viktig,” påpekar Jonas. ”Du kan behöva fila av någon metalldel som du annars inte har en chans att påverka.”

    Extra grimma och grimskaft. Om hästen har behövt skäras loss eller åker med halsrem, kan grimma behövas när den ska hållas utanför transporten och lastas om.

    Reservdäck till bil och transport.

    Telefonnummer till försäkringsbolag, bärgare, veterinär och djurambulans uppskrivna på papper. Även om de är inlagda i mobilen, kan någon annan behöva genomföra telefonsamtalen.

    Vem?

    Jonas Tysklind är hovslagare och legitimerad djursjukskötare och driver Djurambulansen Jonas Tysklind AB i Båstad. Företaget har flera hästsläp, där ett är lågbyggt och brett, så att det är lätt att leda in även en mycket sjuk häst och vid behov går det att vinscha in en liggande häst.

    Expandera

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 102 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden