Konstutställning"Hästen, roboten och det omätbara" är rubriken på ett världsunikt konstnärligt forskningsprojekt med hästars kroppar och rörelser i fokus. Med hjälp av digitala avtryck har konstnären Tove Kjellmark skapat en samling hybrida konstverk som nu ställs ut på Färgfabriken i Stockholm. Bland verken finns en skulptur av rörelsesekvensen i en piruett och en hästs död filmad med värmekamera. Läs intervjun med Tove och se fascinerande bilder och filmklipp från projektet här.
Hästkroppen i fokus i stort konstprojekt
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
”Hästen, roboten och det omätbara” är rubriken på ett banbrytande konstnärligt forskningsprojekt. Resultatet är en samling hybrida skulpturer, videor och teckningar som gestaltar rörelser och fysiska avtryck av hästar. Dessa ställs nu ut på Färgfabriken i Stockholm mellan den 15 oktober och 27 november.
Det är konstnären och skulptören Tove Kjellmark som tillsammans med bland andra SLU-forskaren och veterinären Elin Hernlund har använt motion capture-teknik, 3D-scanning och värmekamera för att läsa av hästars kroppslighet och rörelser. De digitala avtrycken har sedan på olika sätt översatts och bearbetats i en process där traditionellt skulpturalt hantverk och avancerad teknik har smält samman. Konstverken utforskar det omätbara och reflekterar kring upplösningen av kroppsliga gränser, såsom rörelsen mellan liv och död.
Bland annat har Tove Kjellmark filmat en häst som dör med värmekamera.
– Under processen blev jag uppmärksam på hur vissa hästar behandlas som pengamaskiner, medan andra ses som familjemedlemmar.
– Det här var en 7-årig travare som hade gått väldigt bra innan den fick en senskada. Den läkte men hästen kunde inte trava som tidigare, och jag antar att det var därför som den avlivades. Det kostade antagligen mer att ha kvar den i livet än att avliva den, om den inte kunde springa in pengar. Jag filmade när den avlivades och jag ville undersöka och visa hur värmen går ur kroppen när hästen dör, berättar Tove Kjellmark, som själv har ridit sedan hon var liten.
Här kan du se hur arbetet med motion capture-tekniken har gått till:
Dressyrhäst väckte intresset
Tidigare har Tove Kjellmark främst jobbat med att fånga den mänskliga kroppen i rörelse, men när även dottern började rida och familjen köpte en dressyrhäst vaknade intresset för hästars rörelser.
– Den konstnärliga processen är väldigt lik det du upplever med hästar. Du kan aldrig lära dig tillräckligt mycket vilket också gäller för skulpterandet. Du måste fånga stunden, vara i nuet och se vad som händer när du jobbar. När jag börjar modellera med lera vet jag inte från början vad det blir, men så ser jag kanske ett hästhuvud. Det är samma sak när du kommer till stallet, du måste känna in hästen och se om det är träning i ridhuset eller kanske en uteritt som är bäst för dagen, förklarar hon.
Jag grät mer över den där hästen än jag gjorde när min mormor gick bort.
Med sig i skapandet har hon även sorgen efter familjens häst som var tvungen att avlivas efter en olycka i hagen. Detta efter en lång rehabilitering av en skada som fanns vid köpet.
– Han var nästan friskförklarad, men när min dotter skulle hämta honom i hagen sprang han med huvudet i marken. Han hade fått en spark på halsen och brutit halskotorna. Han kunde röra på kroppen, men inte lyfta upp huvudet. Jag har aldrig gråtit så mycket, jag grät mer över den där hästen än jag gjorde när min mormor gick bort, berättar Tove Kjellmark.
– Jag brukade träna honom från marken och min dotter från ryggen. Det var honom som min dotter skulle satsa med, han hade en helt fantastisk karaktär.
Här syns achaltekeerstoet Setare (f-13 e Mavr-Osman, uppf/äg Karin Victorin) som har en central roll i utställningen:
Här kan du se de avancerade teckningsmaskinerna, som styrs av Tove Kjellmark, in action. Dessa kommer även att finnas med och jobba under själva utställningen:
Speglar världen
Tove Kjellmark beskriver paradoxen hon upplever kring de stora djuren.
– De är så kraftfulla och vackra och samtidigt så sårbara. Vi vill skydda våra hästar men måste ändå låta dem röra på sig. Det speglar även resten av världen, just den här rörelsen mellan att ha kontrollen och släppa på den.
De är så kraftfulla och vackra och samtidigt så sårbara.
Utställningen öppnar med vernissage lördagen den 15 oktober klockan 16.00-21.00 på Färgfabriken i Stockholm. Invigningen äger vid 17.00 med curator Emilia Rosenqvist och Joanna Sandell, chef för Södertälje Konsthall. Till vernissagen kommer även Malin Hellstedt med den godkända lusitanohingsten Zaragateiro, som har varit en del av den konstnärliga processen och även avbildats i olika konstverk.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på