LGCT StockholmPeter Lundström, assisterande banbyggare på LGCT Stockholm, erkänner direkt att han snott citatet om bommar och sand från Niklas Jonsson. "Men det sammanfattar ganska bra vad banbyggnad går ut på, oavsett nivå. Samtidigt är det ett ärofyllt uppdrag att få bygga här på LGCT."
”I slutändan är det bara bommar och sand”
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Peter Lundström är Sveriges mest internationellt meriterade banbyggare, och en av dem som fått förtroendet att vara assisterande banbyggare till Uliano Vezzani under tävlingarna i Stockholm, tillsammans med Sara Brink.
– GCT är en av de häftigaste tävlingarna på alla plan, med de ryttarna och de prispengarna. Det finns ingen som inte vill vinna här, konstaterar Peter, som även var med i Stockholm 2019.
Det handlar om att känna till varje banbyggares sätt att jobba och understödja det.
Varje internationell banbyggare av rang har sin stil och vid det här laget har Peter Lundström arbetat med alla de stora.
– Vårt jobb som assisterande banbyggare är att se till att allt rullar. Det handlar om att känna till varje banbyggares sätt att jobba och understödja det.
Vana att jobba tillsammans
På många områden har GCT-organisationen sin egen personal, men inte när det gäller banfunktionärer. Därmed blir Peter och Sara också länken mellan banbyggaren och den svenska banpersonalen.
– En stor fördel är att Peter och jag har jobbat mycket ihop och känner varann väl, säger Sara Brink.
Långa tävlingsuppehållet märks
Det långa tävlingsuppehållet är något man fortfarande får ta med i beräkningen vid banbyggnad, säger Peter Lundström.
– Man måste ta hänsyn till läget i sporten, och det behövs fortfarande lite trimning.
Flera av fredagens unghästryttare berömde banan för att den var väl anpassad till de unga hästarna.
– Till unghästarna får man skala ner lite, för 7-åringarna är här för att lära för framtiden. Sedan har 1,45-klasserna sitt syfte och så vidare.
Avfärdar uppgifter om snällare banor
Ibland dyker det upp ifrågasättanden kring banorna under GCT-tävlingarna, och åsikter har framförts om att banorna är snällare än andra banor på denna höjd. Men det avfärdar Peter Lundström och Sara Brink bestämt.
– Det finns ingen sanning i det ryktet. Vi mäter in alla hinder, och ska de vara 1,55 så är de 1,55, säger Sara Brink.
– Man får nog också konstatera att när ett koncept blir framgångsrikt som GCT, får det alltid sina belackare. Det är lätt att säga att pengarna styr, men fullt så enkelt är det inte, säger Peter Lundström.
– När det gäller det tekniska och svårigheter är detta den yttersta sporten. Sedan kan tilläggas att på ett mästerskap krävs många fler språng för att utse en vinnare. På EM i Rotterdam handlade det om över 80 språng om jag minns rätt.
– Här utses segrare på färre starter och färre språng. Men det handlar om seriös hoppning.
Framhöll Stockholm över alla andra
För en banbyggare är det en speciell utmaning att ta sig an halvovalen på Stockholms stadion, som utgör tävlingsbana.
– Det är en annorlunda form som ger andra linjer. Även utan publik är det en jättehärlig atmosfär, i denna historiska miljö mitt i Stockholm, säger Peter.
– Uliano Vezzani som bygger många GCT-tävlingar säger att det inte finns någon GCT-tävling som slår Stockholm 2019, så jag hoppas verkligen att touren fortsätter komma hit, säger Peter Lundström.
Sara Brink konstaterar att LGCT Stockholms betydelse går utöver ridsporten.
– På hotellet var de jätteglada. De sa att det var första gången på ett och ett halvt år som hotellet var fullbokat.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på