Sverige
28 december 2023 16:00
Ridsportplus

Inte halvhalt – kalla det avstämning

TräningsfilosofiHon lever i dubbla världar. Kombinerar korridorerna på SLU med sågspån i ridhus.
– Jag tror att det är kombinationen av forskning och praktisk erfarenhet som har format mig och mina tankar kring träning, säger Nina Känsälä.

Inte halvhalt – kalla det avstämning
Nina Känsälä började tidigt att rida in hästar och ponnyer. När hon kommit upp i 80 hästar, runt 2006, slutade hon att räkna dem. Foto: Roland Thunholm

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Få har rört sig i så många olika miljöer som Nina Känsälä. Hon började jobba i stall som 12-åring och började undervisa när hon var 15. Grunden till arbetslivet lades på Sundby Ridskola och i slutet av 90-talet gick hon hippologen innan hon jobbade som beridare i Tyskland.

    – Jag ville kunna rida bättre för att undervisa bättre, förklarar Nina Känsälä, som därefter har tävlat upp till svår klass i dressyr och jobbat tio år hos Jan Brink på Tullstorp samt flera år på Lövsta Stuteri. Nästa äventyr blir som ridskolechef för Djursholms Ridskola. 

    Samtidigt fortsätter hennes kontrakt med SLU, där hon forskar kring hästvälfärd med fokus på upplevda och verkliga effekter av människans interaktion med hästen.

    – Jag är nog ganska unik i vår värld genom att ha både praktisk och akademisk bakgrund. Den evidensbaserade kunskapen har påverkat hur jag instruerar, förfinat mina metoder, men grundinställningen är densamma.

    Nina Känsälä 9 230920 Rt
    Nina Känsälä är hippolog, ridlärare level III, B-tränare i dressyr och forskar kring hästvälfärd ur ett ridsportperspektiv. Har en master i Animal Science. Var chef d’equipe vid unghäst-VM i dressyr för tredje året i rad. Har jobbat på Tullstorp och Lövsta, ska börja på Djursholms Ridskola. Foto: Roland Thunholm

    Nina Känsälä läste det tredje året på hippologen 2014-2015 och därefter masterprogrammet Animal Science på SLU. Inriktningen under mastern var djurvälfärd: hur vi avlar, stallar upp, sköter, tränar och fodrar för hållbar välfärd sett från djurets sida. Under åren har hon lärt sig att förväntningarna på hästen kan spela en negativ roll för hästens välfärd. I grunden ren logik:

    – Du ska ha en häst som passar dig och dina förväntningar, då har ni bättre förutsättningar. Vill du till exempel rida 1,40, men din häst inte har kapacitet för det, då är det min uppgift som instruktör att medvetandegöra det för ryttaren. 

    Att all tävling i sig skulle vara negativt för hästen tror hon inte på. Som biologisk varelse är hästen ett flyktdjur och därmed skapad för kortvarig stress.

    – De är designade för det. Att hoppa en bana på två minuter eller rida ett dressyrprogram behöver inte innebära negativ stress för hästen, såvida den är tränad och förberedd för det. 

    För att understryka teorin tar hon som exempel ett dräktigt sto som blir jagad av ett rovdjur. Stoet kastar inte sitt föl för det.

    Nina Känsälä 10 230920 Rt
    Nina Känsälä kombinerar forskning på SLU med ridlärarjobb. Nästa utmaning är att bli ridskolechef i Djursholm. Foto: Roland Thunholm

    Förberedelse och att börja träna hästen tidigt. Det är två käpphästar i Nina Känsäläs filosofi. Bygger du upp hästen successivt från tidig ålder blir den van och trygg med situationen.

    – Det handlar om tillvänjning. Börja tidigt att lasta hästen, och beröm mycket så att det blir positivt. Då finns inget, eller ett litet, stressmoment. Hästen mår bra av att tränas och ridas, men det ska ske allsidigt och i små portioner från tidig ålder så att leder, senor, muskler och – inte minst – det mentala hänger med. 

    Om du ska ändra på något måste du våga göra annorlunda än i går.

    Nina Känsäläs kombination av teori och praktik blir tydlig när vi kommer in på själva träningsmomentet. Rider vi i balans med bärighet blir det trevligt för hästen och skönt för ryttaren. 

    – Det är djurvälfärd, säger hon bestämt, och utvecklar:

    – Låt säga att jag ber en ryttare att vrida om handen, men han eller hon ändå hänger kvar i tygeln. Om vi i stället försöker få hästen i balans kommer ryttaren automatiskt att vrida om handen och hamna rätt. Det gäller att ge ryttaren rätt känsla, då blir det som ringar på vattnet – går hästen bättre, rider du bättre. Att få feedback från hästen är ett mycket starkare kvitto än om jag berömmer från marken.

    Tips

    Så gör du halvhalten till en avstämning

    Nina Känsälä undviker ordet halvhalt. ”Det låter så negativt. Jag säger hellre avstämning. Här är ett par tips för att checka av.”

    • Rid på en 20-metersvolt i trav. Tänk dig volten som en tårta och sakta av två gånger per varv. Det viktiga är vad du gör fram till övergången; du ska producera kortare steg. Skänkla, krama om handen och slappna av i den ordningen. Dra aldrig i tyglarna. Den fjärdedelen av volten som är precis före avsaktningen är viktigare än själva övergången.
    • I galopp är det svårare på grund av centrifugalkraften och att det går fortare; tyngdlagen trycker på framåt-nedåt. Börja med två avstämningar (inte avbrott) per varv. Räkna till fyra i takt med galoppen:
    1. Skänkla.
    2. Slappna av (tänk yoga-avslappning.
    3. Stäm av och fånga upp framåtdrivningen med handen, be hästen att vara kvar i balans (krama om tyglarna med fingrarna).
    4. Slappna av.

    Tänk på att en förhållning alltid ska följas av en eftergift, men slappnar du av sker det ofta automatiskt. Vill du att hästen ska vara kvick måste du också vara kvick.

    Expandera

    I grunden handlar det om ren fysik. Om gravitationskraften. Tyngdlagen med äpplet som faller till marken.

    – I ridning har vi två kroppar som båda strävar neråt. Min uppgift som instruktör är att forma ekipaget så att de smälter samman, jag ska ge ryttaren verktyg för att göra det möjligt.

    Hon skrattar till när hon tänker på eleverna som ibland suckar när hon säger ”det är bara att rida på”. Med det menar hon att det faktiskt inte finns några genvägar. Ridning är en slitig sport som tar många år. Du behöver dina timmar i sadeln.

    – Dagens krav på snabba resultat är dåligt för hästvälfärden, konstaterar hon och säger att debatten om blå tungor och hårt åtdragna nosgrimmor egentligen inte borde finnas. Att det inte är nosgrimmorna som är problemet.

    – Vi skulle inte ha den debatten om unghästar inte reds i den form de gör. De klarar inte av det rent fysiskt, och då drar man åt nosgrimman. Man döljer ett problem. Det har blivit normaliserat att 3-6-åriga hästar går i en kort hög form, att de ska se ut som en ”färdig” häst. Det premieras av domare; bilder och filmer sprids på sociala medier så att det har blivit norm. Jag vill inte säga att allt var bättre förr, men allsidig utbildning på olika underlag i normal takt – då får vi hållbara hästar.

    Träna i rätt ordning

    Det gäller också att träna på rätt saker. I rätt ordning. Sitter inte grunderna kan du inte börja med svårare rörelser. Återigen – förberedelse.

    – Träna inte hundra galoppombyten om du inte är redo för det. Med det menar jag att om du trasslar med något som ni inte är redo för, kommer hästen att minnas de nittioåtta dåliga bytena, inte de två bra. Det svåra här är att få till ridningen före bytet. Men får du till takt, balans och rakriktning ökar förutsättningarna för ett bra byte. Ställ alltid kontrollfrågorna först.

    Nina Känsälä ger ett målande exempel på hästens lyhörda inlärningsförmåga. Hon red en unghäst som gärna bockade. Eftersom hon inte gillar halsrem, tog hon tag i manen och försökte rida fram i galopp. Hästen tolkade detta som en signal för att fatta galopp.

    – På 3-årstestet tryckte jag bara på manken när vi skulle galoppera, för den hade lärt sig den hjälpen.

    Fakta

    5 punkter …

    … som Nina Känsälä inte ruckar på i undervisningen

    1. Rätt häst. Du ska ha rätt häst för uppgiften och för ryttaren. På en ridskola kan du lätt byta, men har du egen häst måste du vara ärlig och respektera att du kan växa ifrån hästen kunskapsmässigt.
    2. Dela upp. I träningen ska man förenkla; dela inte bara upp rörelserna, dela även upp grundridningen och träna de momenten enskilt. För hästen är det trevligt att inte få alla hjälper samtidigt.
    3. Samarbete. Min uppgift är att hjälpa häst och ryttare till balans och självbärighet tillsammans. Ett ekipage består av två kroppar som ska mötas.
    4. Hitta känslan. Jag vill hjälpa ryttaren att hitta känslan, innan jag börjar korrigera. Har du rätt känsla faller ofta bitarna på plats av sig själva. Fysisk och psykisk lösgjordhet hänger ofta samman.
    5. Förberedelse. Om ryttaren vill tävla ska jag ge honom/henne verktyg för att vara så väl förberedd som möjligt. Är du förberedd blir du trygg och det uppstår ingen negativ stress hos varken dig eller hästen.
    Expandera

    Den här artikeln publicerades först i Ridsport nr 20/2023.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 102 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden