HästföretagandeHästskötaryrket kan vara allt utom en dans på rosor – långa dagar och fysiskt slitsamt. Eva Gudmundsson ville göra något för sin personal som både arbetsgivare och arbetstagare har nytta av. Hon kom på två idéer. Ridsport har intervjuat henne om hur man motiverar sin stallpersonal.
”Jag ville hitta på något som utvecklar oss alla”
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Eva Gudmundsson har funderat mycket på hur hon ska motivera sin personal. Och hon har hittat två sätt. Det ena är att ge varje anställd en veckas praktik på andra arbetsplatser, på betald arbetstid och med resan betald. I år var hennes stallchef Elin Karlsson på Grevlunda och praktiserade hos deras stallchef Jenny Talinsson.
– Där fick hon se hur de lägger upp arbetet och hur de tar hand om personalfrågor. Sedan kommer hon hem och får redovisa med bilder för oss andra vad hon har lärt sig.
Redovisningen är viktig?
– Ja, det blir ju en tyngre arbetsbörda för oss som är kvar hemma och jobbar, så vi måste få ut något av det också.
Vilka fler praktikplatser blir det?
– Anna Ohlsson ska åka en vecka till Victoria Almgren och rida in och sitta lite på hennes hingstar, för hon rider in hingstar hos oss. Filippa Hellström får åka till Magnus Österlund och Madeleine Lundström fick seminassistentkursen i fjol.
Hur ordnar du praktikplatserna?
– Det är jättelätt! Man ringer bara till någon, alla tycker att det här är jättekul. ”Men åh, ja, jag vill jättegärna dela med mig”, säger de. Tidigare har mina anställda bland annat varit hos Schockemöhle och hos Sofia Bengtsberg på Staby gård ridcenter.
Sedan har du ett premiesystem för Elitauktionsföl också?
– Ja, varje anställd får en procent av försäljningssumman för varje fölunge som kommer med på Elitfölauktionen. De kan påverka priset genom att hålla dem i väldigt bra skick fram till auktionen, till exempel genom att rykta dem varje dag.
Har du märkt att det har gjort någon skillnad?
– Ja, de har i varje fall väldigt bra koll på vad vi har fått för fölen, säger Eva och skrattar.
– Jag redovisar alla kostnader, det har kostat så här mycket att anmäla, så här mycket för hotell, uppstallning, ”ni har flätat för dåligt så vi fick köpa flätning på plats”, då blir det avdrag för det.
Blir det några pengar över för dem?
– Inte så mycket som de har räknat med kan jag lugnt säga, det brukar bli runt 700 kronor per tjej.
Men får inte det motsatt effekt då, att de blir besvikna över att det blir så lite över?
– Nej, de blir glada för det är väl ingen annan som får det någonstans. Som de själva säger, de ser hur svårt det är att göra vinst för att det är så mycket som dras bort från försäljningssumman.
Varför gör du det här?
– Mina tjejer går hemma i leran och sliter, det är inget glamoröst jobb även om det är fantastiskt att få jobba så nära hästar. Jag kan inte betala högre löner, så jag kände att jag ville hitta på något som kunde utveckla oss alla.
Fakta
Eva Gudmundssons tre bästa tips till dig som har stallpersonal
- Vi har utvecklingssamtal tre gånger om året så att vi ser att alla utvecklas på arbetsplatsen, lite olika beroende på vilken roll och vilka egenskaper man har.
- Vi har protokollförda möten med en vanlig dagordning, där vi går igenom hur personalsituationen ser ut, där jag beskriver vad jag gör, varför jag är borta och vad jag förväntar mig ska göras då jag är borta. Detta ger både mig och tjejerna en känsla av att vi sysslar med seriös företagsverksamhet.
- Hitta på något som gör att den anställda ser att noggrannhet på detaljnivå har påverkan, till och med kan ha stor påverkan, på företagets ekonomi.
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 13/2020.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på