Debatt
27 augusti 2020 18:00

Kerstin Jäderlund: ”Ändra maxtiden och ta bort överdomarna”

NytänkHur tidsfel uppstår är något vi helt har missat på svenska tävlingar, och överdomaren borde ersättas av en steward. "Nu är det hög tid att ändra och aktualisera TR", skriver Kerstin Jäderlund som är internationell domare, överdomare och domare samt FEI-steward i flera grenar och på flera nivåer.

Kerstin Jäderlund: ”Ändra maxtiden och ta bort överdomarna”
Kerstin Jäderlund, internationell domare och FEI Steward tycker det är dags för förändring. Foto: Roland Thunholm

Begreppen maxtid liksom tillåten tid måste ändras i det svenska tävlingsreglementet.

I flera år har jag försökt få det ändrat men har fått till svar att det är ett vedertaget begrepp. Men nu är det hög tid att ändra och aktualisera TR.

Internationellt heter det Time Allowed (tillåten tid) enligt tempo och väglängd och Maximum Time (maxtid), dubbla tillåtna tiden. I Sverige kallas det tvärtom, förmodligen ett översättningsfel från stenåldern.

Tillåten tid är tiden ekipaget har på sig på tävlingsbanan, från start till mål. Använder ekipaget mer än tillåten tid får det tidsfel.

Maxtid är den dubbla tillåtna tiden och överskrider ekipaget den så är ekipaget utesluten.

Det säger väl sunda förnuftet att man inte kan få tidsfel när man använt maxtiden?

Så, ett enkelt handgrepp och vi får rätt beskrivning på våra banskisser och rätt uttryck. Vid internationella tävlingar i Sverige och i världen står det rätt på banskisserna, men våra svenska kommentatorer säger tvärtom.

Att förklara internationellt vad en svensk överdomare är, det är lönlöst.

Tydliggör ansvarsområden

Överdomare är en snygg titel men jag föreslår att vi ersätter överdomarna med stewards.

Att hästarna hanteras rätt och att alla tävlar på samma villkor är det viktigaste av allt.

Idag finns det en karriärväg för både domare och banbyggare genom möjligheten att kunna bli internationella. Även stewards har den karriärmöjligheten.

Men att förklara internationellt vad en svensk överdomare är, det är lönlöst — ingen förstår vad det innebär.

Överdomarrapporten är i dagsläget mycket av hörsägen — det blir intervjuer. I överdomarrapporten ska det finnas information om kafeterian, parkeringen, vägvisning, avspärrningar, banbyggnad, hinder, domaren, sekretariatet med mera.

Sker någonting felaktigt på tävlingsbanan kontaktar idag domaren överdomaren, som i sin tur är den som tar hand om ärendet och skriver ut gult kort.

Här anser jag att det är domarens ansvar och inte överdomarens att besluta om åtgärd, eftersom tävlingsbanan är domarens ansvarsområde. Domaren är den som ser vad som sker, överdomaren kan befinna sig på en helt annan plats.

Inför stewards istället

Världen och sporten har förändrats, många stora klasser, högt tempo och massor av kvalificeringar gör det tufft. Med allt ansvar som tillkommit för hästens välbefinnande så måste just ansvaret definieras klart.

Det är dags att börja renodla ansvarsområdena på tävlingsplatsen.

Inför stewards med ansvar för hästen utanför tävlingsarenan och inget annat.

Internationellt måste man sätta på bakbensskydden framför en steward innan man går in på tävlingsarenan. Efter ritten ska alla skydd tas av framför en steward. Stewarden kollar av hästen i helhet, sidor, ben, mun och nosgrimman.

Det här måste vi införa i Sverige också. Inte på alla tävlingar, inte i alla klasser men det ska finnas.

Stewarden inspekterar också stallarna så det inte finns något som hästen kan skada sig på, att utrymningsvägar inte är blockerade, el, brandsläckare, vatten, underlag med mera.

Stewarden kontrollerar hästbesiktningen, underlag, vägen till och från besiktningen, utrustning, identifikation, pass med mera. Sekretariatet informeras om resultatet så inget eller ingen slinker igenom som inte ska vara där.

Renodla ansvarsområdena

Det är dags att börja renodla ansvarsområdena på tävlingsplatsen.

För att bli funktionär i alla Ridsportförbundets discipliner går man kurser, oftast helgkurser, praktik och examen. Var och en har kompetens för just sitt ansvarsområde.

Domarna ska ansvara för sitt sekretariat och vad som sker på tävlingsbanan. Domaren är också den som vet hur tävlingssekretariatet fungerar.

Banbyggaren ska ansvara för tävlingsbanan, regler, underlag, hinder, funktionärer och också att det finns rätt hinder på framhoppning.

Tävlingsansvarig bör vara ansvarig för parkering, vägar till och från arenorna, avspärrningar, kafeteria och andra faciliteter.

Stewards ansvarar för att reglerna följs på framridning, framhoppning och alla platser där hästarna finns.

Kerstin Jäderlund
Internationell hoppdomare level 3, domare och överdomare i både hoppning och dressyr, överdomare i sportkörning och voltige. FEI Steward: Level 3 i Hoppning och Dressyr, Level 2 i Driving, Reining, Vaulting och Paradressage, Level 1 Eventing.

Detta är en debattartikel. Åsikterna och uppgifterna i den är skribentens egna.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 101 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar
Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

Ridsport digital

99:- i månaden