Det finns hinder som kräver styrka, hinder som kräver teknik och hinder som gynnar det snabba spannet. Men gemensamt för alla maratonhinder på VM-banan är att de kräver en hel del taktiskt planerande av kusken.
Kolla in maratonbanan
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
I morgon, lördag, är det dags för körningens kraftprov, maratonkörningen. För att lyckas väl genom den nio kilometer långa hinderbanan räcker det inte med muskler, det krävs planering av hur varenda meter i de olika hindren ska köras.
– Det gäller att anpassa sin körning efter vilka hästar man har i spannet och efter vilka krafter hästarna har kvar, säger den svenska landslagsledaren Lotta Pålsson.
Hon står vid sista hindret, nummer 8, som är ett vattenhinder. Precis som alla andra maratonhinder på VM-banan har den sex portar som ska passeras, A-F. Kuskarna ska inte bara memorera den bästa vägen för sitt eget spann, utan också ha en reservplan i huvudet om det är något som inte fungerar.
– Det är mycket att ha i huvudet. Och så ska det helst gå snabbt igenom hindren också, säger Lotta Pålsson samtidigt som en fransk kusk kommer springande i full fart genom hindret.
Varje hinder tar ungefär en minut att köra igenom. En del hinder har bollar på vissa stolpar. Om dessa rivs blir det straffpoäng som omvandlas till tid. Om en port passeras från fel håll blir det också straffpoäng och om vagnen välter blir det uteslutning.
En viktig del i planering är hur hästarna i spannet fungerar och var kusken har sina starka och sina svaga kort. När hindren passeras trycker inre stånghästen upp mot stången, och detta ska den göra på muntligt kommando från kusken.
– Det tar lång tid att bygga upp ett sådant förtroende och samspel mellan häst och kusk. Det är därför det är oväderligt att ha en rutinerad häst i spannet, säger Lotta Pålsson.
Den totala sträckan för spannen i maraton är ungefär 1,5 mil. Därför är det också viktigt att hushålla med krafterna i spannet. På VM-banan är det ett vattenhinder som sista hinder och det suger krafter extra mycket ur trötta hästar.
– Även där gäller det som kusk att känna sina hästar och om det är någon som inte svarar riktigt som den ska. Då får kusken kanske planera om och ta hindret på något annat sätt.
Se bildspel från kuskarnas camp här.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på