Avelsnyheter
17 september 15:12
Ridsportplus

Konsten att sälja föl

EkonomiAnnonser på salusidor. Fölauktioner. Fina filmer på sociala medier. Det finns många sätt att sälja föl, men vilket fungerar bäst? Och vad har de olika metoderna för för- och nackdelar?

Konsten att sälja föl
Karin Råhnängen med fölen Ready For Takeoff TT (sto e Phenomene Bleu VDM-Orlando-Mowgli) och Spot On TT (sto e Grand Slam VDL-Arezzo-Indoctro-Ahorn). Foto: Anna Nyberg

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

Karin Råhnängen i Torestorp utanför Falköping har fött upp hoppstammade SWB-hästar sedan 1990-talet. I år blev det fyra föl.
– Ett är redan sålt och ett är tingat. De andra två har jag ännu inte bestämt om jag ska sälja.
– Jag säljer nästan bara genom kontakter, och det är ett medvetet val, eftersom det är viktigt för mig att fortsätta kunna följa mina hästar, säger Karin Råhnängen, som lägger ut mycket bilder och filmer på sina föl på sociala medier.

Även för Therese Jansson som driver Hagalunds Sporthästar i Kristinehamn är sociala medier den stora försäljningskanalen. Hos henne blev det i år tre föl, två hoppstammade och ett gångartsföl.
– Jag lägger ut bilder och filmer på Facebook och Youtube, men annonserar också på annonssajter samt på den egna hemsidan.

Fakta

Film och stam gör en bra fölannons

Filmen är viktigast, därefter kommer bilderna, stammen och priset.
− Det är många som är slarviga när det gäller bilder, säger Alexander Lorentz, vd för saluhästsajten Hästlycka.

Han menar att bra filmer och fina bilder är jätteviktigt om fölannonsen ska komma till sin rätt.
– Sedan gäller det att skriva utförligt om härstamningen på båda sidor, liksom om syskonens meriter.

Om man inte vill sätta ut ett pris, så bör det åtminstone stå ett ”från”-pris, rekommenderar Alexander Lorentz.
– Sedan måste texten vara ärlig. Du får inte skriva något som inte stämmer, eftersom annonstexten är juridiskt bindande och kan användas som bevisning om det uppstår en tvist mellan köpare och säljare.

Andelen fölannonser på Hästlycka är inte jättestor, konstaterar han.
– Det kan vara så att de flesta som letar häst på vår sida är ute efter äldre hästar. De riktigt fina fölen säljs också via andra kanaler.

Vet inte varifrån köparna kommer

Therese-jansson
Therese Jansson Foto: Privat

Vilket medium som fungerar bäst vet hon inte riktigt.
– Jag borde nog vara bättre på att fråga var spekulanterna hittade fölen.

Ett av de tre årsfölen är sålt så här långt.
– Det var efter en film på Insta Stories. De ligger ju bara i 24 timmar, så det var lite oväntat.

Karin Råhnängen och Therese Jansson är liksom Charlotte Liliemark på CML Dressyr i Oskarshamn måna om att sälja till köpare som förstår att ta vara på fölens potential.
– Det måste inte vara proffsryttare, men det ska vara någon som kan förvalta fölets egenskaper på bästa sätt, säger Charlotte Liliemark, som också säljer mycket via sina nätverk.

Hon visar gärna sina föl på selekteringar.
– Inte bara i en förhoppning om att få med dem på auktionen, utan också för att få en annan möjlighet att själv både se fölen och få andras ögon på dem. Det är först när de visats i en ny miljö och på ett annat underlag än hemma som vi får en chans att se lite mer av fölens kapacitet.

Img_0085
Att få sitt föl uttaget till Elitfölauktionen är en chans att nå utländska kunder. Nackdelen är att säljaren inte kan styra vem som köper fölet. Foto: Roland Thunholm

Fördelar med onlineauktioner

Charlotte-liliemark
Charlotte Liliemark Foto: Natalie Lindholm

Charlotte Liliemark konstaterar att fördelarna med  onlineauktioner blev väldigt tydliga i fjol när inga fysiska auktioner kunde genomföras.
– Via en digital fölauktion är det mycket lättare att komma ut på den internationella marknaden, och det är både bra för den generella marknadsföringen av SWB-hästar och för vår egen avel att fölen syns även utanför Sverige.

Therese Jansson deltar gärna i selekteringar, men är kluven till auktionsmomentet.
– Det är absolut värt det att delta i selekteringen, för kommer du med har du en chans att nå den internationella marknaden. Men baksidan är att du inte vet vem som köper ditt föl.

Även Charlotte Liliemark ser det som en inbyggd osäkerhet att man inte kan välja köpare på en auktion.
– Men vår erfarenhet hittills är att vi fått både kunniga och riktigt seriösa köpare på våra föl som sålts på auktionerna.

Fakta

Följerätt ger mer till uppfödaren

Tanken med följerätt är att uppfödare precis som fotbollsspelares moderklubbar och författare som äger upphovsrätten till en bok, ska få betalt varje gång det man varit med om att skapa säljs vidare, eller uppstår i en ny version, som när en bok ska bli film.

Varje gång en häst säljs vidare skulle exempelvis 5 procent av försäljningspriset gå till uppfödaren.
– Problemet är att vi inom ridsporten inte vet vem som äger en häst, eller om den har sålts. Det finns inget krav på att ägarbyte ska registreras hos SWB, och dessutom kostar det att registrera ett ägarbyte, säger uppfödaren Eva ”Oa” Gudmundsson som har lyft frågan om följerätt ett antal år.

Eva Gudmundsson skriver ibland in följerätt i avtalen med köpare, men säljaren kan bara avtala om följerätt vid första försäljningen, inte kommande försäljningar.
– Man kan också använda det som ett förhandlingsbud. Får du följerätt som uppfödare innebär det att priset ska vara lite lägre. Och så är du ju med och delar på risken.

Väljer bort selekteringar

Karin-m-tva-fol
Karin Råhnängen Foto: Anna Nyberg

Karin Råhnängen väljer helt bort selekteringar.
– Det är inte värt besväret och risken med att ge sig iväg på resa med sto och föl, säger hon.

Vad ett föl kostar kan vara en känslig fråga att diskutera uppfödare emellan, är Therese Janssons erfarenhet.
– Många vill inte berätta vad de sålt sina föl för och jag önskar att flera var öppna med sina priser. Att vara hemlig kring prisbilden gör bara köparna förvirrade, så jag tycker alla skulle vinna på om vi var öppna med priserna.
– Jag har föl i två prisklasser. Några ligger runt 150 000, och andra mellan 80 000 och 100 000 kronor, säger Therese Jansson.
– Det går inte att svara på frågan: ”Vad tar du för dina föl?” Däremot kan jag säga att jag tycker att ett riktigt bra föl ska kosta minst en bra bit över 100 000 kronor plus moms, och jag tycker mig se att köparna blir mer och mer medvetna om den prisbilden, säger Charlotte Liliemark.

Det är inte ovanligt att framstående ryttare vill förhandla ned  priset, och Charlotte Liliemark ser inget konstigt med det.
– Om jag vill att just den här av mina uppfödningar ska hamna hos en extra duktig ryttare får jag bestämma hur mycket det är värt. Allt beror på kvalitet på fölet och situationen i stort.

Jag önskar att flera var öppna med sina priser. Att vara hemlig kring prisbilden gör bara köparna förvirrade.

Therese Jansson

Karin Råhnängen säljer sina föl för mellan 80 000 och 90 000 kronor plus moms.
– Jag vill ha tillbaka de kostnader jag haft, och dessutom lägga på lite för de föl som inte blev, eftersom även ston som inte betäckts eller som förlorat sina föl måste bekostas. Men det går inte att ta ut priser som täcker allt nedlagt arbete.

Säljer allt fler föl till näringsidkare

Charlotte Liliemark säger att de med tiden har kommit att i allt större utsträckning sälja sina föl till näringsidkare.
– Inte så att vi aktivt väljer våra köpare utifrån detta, men det går inte att bortse från att det är en betydligt större risk och en risk över betydligt längre tid, att som näringsidkare sälja i fall där konsumentköplagen är tillämplig.
– Sedan är det för oss en självklarhet att vara extremt öppna och ärliga kring allt man vet om ett föl alldeles oavsett till vem vi säljer.
– Vi vill kunna sova gott på natten, säger Charlotte Liliemark.

Fakta

Att fotografera och filma föl

Filmare_fotograf_e139_021
Ridsport tipsar om hur du kan fotografera och filma föl. Foto: Yvonne Karlsson

Tipsen är framtagna i samarbete med fotograf Pernilla Hägg.

  • När ska fölet fotas?  Nyfödda föl är söta men säljbilder är bättre att ta när de är tre-fyra månader, så de har växt till sig lite och tappat fölpälsen
  • Telefon eller kamera?  Dagens mobiltelefoner har ofta väldigt bra kameror, även om de inte slår en bra systemkamera. Systemkameran har bättre möjligheter att stå på avstånd och därmed blir proportionerna mycket bättre på fölet och bakgrunden oftast lite suddig.
  • Använd medhjälpare: Minst en, gärna flera personer som kan hjälpa till med att fånga fölets uppmärksamhet (och eventuellt mota bort andra hästar).
  • Platsen: Välj en avgränsad plats där du kan vara ostörd med fölet och eventuellt mamman, helst en ridbana eller ett ridhus. Hagen är ingen bra plats då det är svårt att få fölungen att se alert ut där den är alltför hemtam.
  • Ett föl i taget: Har du flera föl, dela upp fotograferingen på ett föl i taget.
  • Tidpunkt på dagen: Morgon och kväll (medan solen är uppe) ger fint ljus, mitt på dagen i solsken ger skarpa skuggor. Moln dämpar skuggor medan en alltför mörk dag ger mindre kontraster i bilder och filmer.
  • Bakgrund: Ögat filtrerar bort ovidkommande föremål i bakgrunden men det gör inte kameran. Välj en lugn bakgrund, utan hösilagebalar och containrar. En mörk bakgrund är olämplig till en mörk fölunge då det kan vara svårt att urskilja detaljer. En grå eller ljus vägg kan fungera utmärkt, medan en röd stallvägg kan bli väldigt dominerande i bilden.
  • En bild från sidan: Fölet ska helst fotograferas med öppen sida mot fotografen, alltså det närmaste frambenet lite framför det bortre och det närmaste bakbenet lite bakom det bortre. Se till att fölungen har lite resning genom att väcka dess uppmärksamhet lite på avstånd genom att prassla med något.
  • Utrustning: Hellre en fin utställningsgrimma än en tyggrimma i skrikiga färger. Hellre en uppvisningstygel i läder än ett begagnat grimskaft. Allra helst helt utan något på huvudet.

Filmtips

  • Bakgrunden: En lugn bakgrund är avgörande även här.
  • Ljuset: En film kräver mer ljus för att bli bra än en bild, att filma för sent på dagen är sällan en bra idé.
  • Jämnheten i ljuset: En miljö med omväxlande ljus och skuggor är ingen lämplig filmmiljö.
  • Kamerahantering: Håll kameran still, använd gärna stativ.
  • Tänk på formatet: Om du filmar med telefonen, filma i upprätt läge om du vill lägga ut på exempelvis Insta Stories men håll telefonen liggande om du vill filma till en annons.

Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 14/2021.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden