Hoppning
16 september 2020 19:01
Ridsportplus

Missnöje kring Breeders – nu ändras reglerna

DiskussionRestriktionerna kring Breeders Trophy har fått en del att ilskna till. Vissa har till och med kallat tävlingen för rena "Skånederbyt". Nu justerar arrangören reglerna. Bland annat när det gäller elplatser, läktare och huruvida man måste åka hem med hästar som inte går vidare. Ridsport har pratat med ryttaren Joel Andersson, Tomas Torgersen och flera av de inblandade.

Missnöje kring Breeders – nu ändras reglerna
Joel Andersson, här med Vinnio II W Z 1358, är en av de långväga ryttarna som kommer till Flyinge. Foto: Frida Reuterskiöld

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    I helgen avverkades Breeders i fälttävlan på Strömsholm, och snart väntar två fullmatade Breeders Trophy efter varandra på Flyinge. Först ut är Breeders i dressyr vecka 39 och därefter i hoppning vecka 40. Men missnöjet kring hanteringen av pandemirestriktionerna och till viss del upplägget kring 4-åringarna har pyrt i sociala medier, inte minst bland hoppryttarna som har lång väg att resa i Sveriges avlånga land.

    Att inte få tillgång till elplats och lastbilsboende på anläggningen, att tvingas åka hem med hästar som inte kvalat till final medan man kanske har finalklara hästar kvar och att läktarna är avstängda är några av de saker som ett flertal reagerat på. Vissa har till och med ställt frågan om Breeders i år kanske till och med blir ett rent ”Skånederby”. Särskilt på hoppsidan där startfälten är som störst.

    Claes Pettersson är en av dem som har reagerat driver CC Holsteiner Breeding i Norrköping med Sissela Smith som beridare. När det stod klart vilka restriktioner som gällde kring Breeders tog han kontakt med både smittskyddet i Skåne och Lunds kommun.
    – Det finns inga restriktioner från deras håll, det enda de gör är att hänvisa till Folkhälsomyndigheten, i övrigt har de inga särskilda krav, menar Claes Pettersson, som även har mejlat SWB och Flyinge för att få svar på var hästskötarna och ryttarna ska bo.

    – De har bara svarat att anledningen är att man har 250 elever som bor på Flyinge, och då menar jag att de 250 eleverna inte behöver vara på tävlingsområdet.

    Det var alltså svaret som Claes Pettersson fick i första skedet. Nu har dock förutsättningarna förändrats något, berättar han.
    – Nu har de backat lite, och kommit med besked om att man kan få el. Med det antar jag att de indirekt menar att man kan bo i sina lastbilar.

    Nya besked

    Men det förändrar inget för CC Holsteiner Breeding som ursprungligen hade tänkt åka med fem hästar till Breeders, men som på grund av detta endast åker med en häst.
    – Det här var dåligt grundat från början. Bara det här att man stänger alla läktare i ridhuset. Det är ju fortfarande 50-gränsen som gäller för samma plats vid samma tillfälle. Det känns som att man har varit dåligt pålästa och att ingen riktigt har tänkt igenom konsekvenserna av beslutet.

    Tomas Torgersen, senior advisor för SWB Equestrian Weeks, håller inte alls med.
    – Jag tycker det finns lite dålig respekt för osäkerheten som råder just nu. Det är ju inte så att vi vill vara elaka mot folk och stänga folk ute. Men det här är ett läge där nästan allting har ställts in och vi försöker ändå köra det här för ryttare och uppfödare, efter bästa förmåga.

    De som kommer med en häst och inte går vidare får lämna. Men har man hästar kvar i matchen kan man inte förväntas åka hem.

    Projektgruppen har nu också lyssnat in synpunkterna från olika håll och Tomas Torgersen bekräftar att en viss mängd elplatser kommer att göras tillgängliga. Det kommer inte heller bli aktuellt att skicka hem ryttare med hästar som inte gått vidare, om de är finalklara med andra.
    – Vi kommer att sprida ut hästarna med 25 hästar i varje stall, och fördela dem så att ryttarna har sina hästar samlade. De som kommer med en häst och inte går vidare får lämna. Men har man hästar kvar i matchen kan man inte förväntas åka hem.

    Skulle det bli kö till elplatserna, som blir tillgängliga via TDB inom kort, är tanken att försöka göra en rättvis fördelning sett till antalet hästar som ryttarna har med sig. Många hästar ger så att säga lite förtur, berättar Tomas Torgerson. Detta för att förenkla för dem som har flera hästar med sig.

    Att man har lyckats ordna Breeders i fälttävlan och nu ska genomföra två Breeders till är bara det ett under med tanke på hur året har sett ut, menar han.
    – Bara det är en enorm framgång i förhållande till alternativet. Vår strategi och planering har hållit och det kommer ett representativt startfält.

    Det kommer också finnas tillgång till läktarna på Flyinge, dock inte för publik utan endast för medhjälpare så som hästskötare alternativt medhjälpare i form av uppfödare och hästägare. Det bekräftar Jonas Johnson, verksamhetschef för Strömsholm och projektledare SWB Equestrian Weeks.
    – Vi kommer att ha band, vilket vi har bra erfarenhet av de senaste två veckorna med stora tävlingar här på Strömsholm. Det var så vi jobbade med dressyr-SM och Breeders i fälttävlan och vi kommer att köra samma linje på Flyinge. Vi kommer att jobba med pragmatiska lösningar utan att göra avkall på de krav som ställs på oss som arrangör.

    Kör med fem hästar från Västerås

    Joel Andersson är en av de långväga hoppryttare som kommer till Flyinge. Han driver All About Horses i Västerås tillsammans med sambon Olivia Borén och hennes syster Matilda Borén. Tillsammans med sambon reser han de nära 60 milen enkel väg med fem hästar. Och innan beskedet om att el nu kommer att finnas hade han ordnat med elplats och därmed lastbilsboende 800 meter från tävlingsplatsen.
    – Först hade vi tänkt bo på hotell, men jag kan ju inte använda min stora lastbil som taxi fram och tillbaka. Det går inte ta med en extrabil, bara för att ha något att åka i. Nu får vi ta med oss cyklar istället, säger Joel Andersson.

    Det han främst har reagerat på är att det bara är en som tillåts titta på hästen.
    – Det är ändå uppfödarna som har betalat för det här, de borde få se sina hästar live. Nu får de istället se dem på tv. Vad gör det om det står en hästägare och tittar på sin häst, det kommer inte vara något folk på läktaren ändå. På alla andra tävlingar har det fungerat hur bra som helst. Vi  har bott i våra lastbilar och hållit avstånd, jag tycker det är lite väl överdrivet på Flyinge.

    Först hade vi tänkt bo på hotell, men jag kan ju inte använda min stora lastbil som taxi fram och tillbaka.

    Alternativet att välja bort någon häst fanns inte, menar han.
    – Jag var fast besluten från början att ta med alla. Att bara åka med en häst och vara borta i en vecka går inte ihop sig. Jag är tvungen att ta med alla som är kvalade och som kan gå där om jag åker.

    En häst har han dock valt att inte ta med.
    – Jag har en jättefin 4-åring, men jag väljer att lämna den hemma. Jag tycker inte att det sportsliga upplägget för 4-åringarna är bra. Du får inte göra någon uppvärmningshoppning, det finns ingen consolation och av de nästan 200 anmälda 4-åringarna är det kanske 25 som går vidare. Det är ganska tufft. Du får göra en runda och betalar jättemycket pengar för att få vara med, medan oddsen att gå till final inte är jättestora.

    – Eftersom vi var angelägna att få med alla som var intresserade så fick vi göra så här. Vi har gjort ett tidsprogram som går i sekvenser, så att nästa gäng kan komma när ett gäng har ridit klart. Normalt sett jobbar vi med att skapa mötesplatser, nu ska vi undvika möten. På det här viset kan vi begränsa antalet på plats och ändå ge alla möjlighet att komma dit, kommenterar Tomas Torgersen 4-åringarnas upplägg.

    Vill gärna att någon får titta

    Det faktum att det nu kommer att finnas elplatser förändrar dock inget för Joel Andersson. Enligt det som har kommunicerats till de som anmält sig ska man skicka in en ansökan om elplats och då vågar han inte chansa.
    – Jag får inte reda på om jag ens får en elplats förrän nästa vecka. Då kan inte jag säga upp det jag har bokat och riskera att stå utan, säger han.

    – Allting känns lite luddigt och oklart. De första reglerna var inte bra och det är bra att de ändrade på dem, men det känns ändå lite rörigt.

    Om det fanns möjlighet för några få att stå på läktaren medan respektive häst går inne på banan skulle det vara toppen, säger Joel Andersson om den nya informationen kring tillgången på läktarplats.
    – Från början var det sagt att inte ens hästskötaren fick stå och titta. Men om hästägaren och Olivia kan få stå på läktaren och titta på hästen, då skulle det verkligen kännas bra.

    Joel Andersson har flera hästar som han tror har stor chans att ta sig till final, om dagsformen sitter där den ska, vill säga.

    Anledningen till att CC Holsteiner Breeding ändå åker ner med en häst är testryttarens förtjänst, menar Claes Pettersson.
    – Det är Sissela och vår hästskötare som tycker det vore roligt att höra Dubbeldams kommentarer om vår 5-åring. De åker ner med en B-kortare och stallar upp precis bredvid Flyinge.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden