KlimatavtryckLeague of Nations, som nu ersätter FEI Nations Cup, är en starkt slimmad version av den gamla klassikern. Utom på ett sätt. Två av fyra deltävlingar kräver långa flygresor.
Nya nationsligan ökar klimatavtrycket
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
I helgen drar hoppningens nya nationsliga Longines League of Nations i gång. Medan gamla Nations Cup reds i ligor i flera världsdelar och divisioner, finns nu bara en liga och en division dit de tio bästa nationerna plockas utifrån världsrankning. Varje nationslag består av fyra ryttare som får ta med två hästar var.
Fakta
Longines League of Nations
- Tio nationer: Sverige, Tyskland, Storbritannien, Irland, Nederländerna, Belgien, Schweiz, Frankrike, Brasilien, USA.
- Fyra ekipage per lag.
- Fyra deltävlingar:
8–11 februari
Abu Dhabi, Förenade Arab-emiraten.
19-23 mars
Ocala, USA.
30 maj-2 juni
St Gallen, Schweiz.
20-23 juni
Rotterdam, Nederländerna.
3-6 oktober
Barcelona, Spanien, final för de åtta bästa lagen.
- Falsterbo, som huserat Nations Cup sedan 1985, föll bort i FEI:s val av tävlingsplatser men kör tillsammans med Hickstead vidare med Agria som titelsponsor.
Första deltävlingen går i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Det innebär att ett 80-tal hästar behöver flygas dit. I mars är det dags för nästa långresa från Europa där så många av toppryttarna är stationerade, oavsett nation. Denna gång till Florida.
Efter det blir det inget förrän i juni med två deltävlingar i Europa. Finalen går som tidigare i Barcelona i oktober.
Ger inte rätt signaler
Ulf Brömster är samordnare för hållbarhetsfrågor i det europeiska ridsportförbundet EEF, som har klimatfrågan högt på agendan. Han tycker att den nya serien har sportsliga poänger och att det miljömässigt kan vara en vinst med färre deltävlingar jämfört med det gamla upplägget.
– Men ger det rätt signaler att öka flygandet med häst? Nej. De flesta toppryttarna är stationerade i Europa och vi vet ju att transporterna står för de största utsläppen i vår tävlingssport, säger han.
EEF, som har sin egna nationshoppning, har ingen del i tillkomsten av League of Nations.
– I EEF är uppfattningen att detta mycket är en FEI-produkt, säger Ulf Brömster.
”Rimmar inte alls”
Andrea Barth, sportchef på Svenska Ridsportförbundet, har förståelse för att Nations Cup behövde förnyas för att locka fler av toppryttarna.
Men hur rimmar fler flygresor med FEI:s åtaganden om att halvera utsläppen av koldioxid till 2030?
– Det rimmar inte alls. Klart att det är problematiskt och svårt att förstå. Vi hade önskat att det inte inneburit flygresor. Men avstår vi en deltävling får vi böta en miljon kronor.
Måste Sverige vara med alls i League of Nations? Det finns ju flera fristående nationshoppningar, som till exempel Aachen och nu även Falsterbo.
– Ja, vi tycker det. Vi är med i nationsligor i alla tre grenarna och skickar ekipage även till enskilda nationstävlingar. Nationstävlingar har varit ett framgångsrecept för Sverige. Vi har fått fram många nya ryttare den vägen, säger Andrea Barth.
Sara Johansson sköter som samordnare för hopplandslaget allt det praktiska kring tävlandet. Hon håller med om vikten av nationshoppningar och att hela tiden mäta sig med de högst rankade ryttarna. Men fler flygresor skulle hon gärna slippa.
– Jag har inget att säga till om där, men fler långa resor för hästarna är inte vad vi önskar. Om inte annat är det ytterligare en aspekt att ta med när vi planerar, säger hon.
Hade gärna sluppit flyga långt
Förbundskapten Henrik Ankarcrona satt i FEI:s hoppkommitté när den nya ligan blev till. Hoppkommittén behandlade de tekniska frågorna och kunde komma med synpunkter på olika tävlingsplatser. Vilka dessa var kan Henrik Ankarcrona emellertid inte gå in på. Han betonar att alla beslut togs av FEI:s styrelse.
– Formellt var valet av tävlingsplatser inte vår fråga, som han säger.
Men personligen hade han helst sluppit fler långresor.
– Vi vill resa så lite som möjligt och om jag kunde skulle jag hellre välja de hållbara alternativen. Men att resa dit tävlingarna finns är vad som krävs av oss och sportsligt är ligan viktig.
– På det sättet var den gamla versionen bra. Då kunde vi tävla bara i ligan i Europa. Men sporten är global och jag förstår tanken med den nya serien. Men miljömässigt är det inte bra.
Ridsport har inte lyckats nå Somesh Dutt, ansvarig för hållbarhetsfrågor i FEI, för en kommentar.
Fakta
Exempel på klimatavtryck
Tur och retur Europa-Abu Dhabi
- 40 laghästar
- 40 extrahästar
- 40 personer, ryttare och skötare.
- 970 ton koldioxid
- Motsvarar årsförbrukningen för 120 svenskar.
Tur och retur Europa-Ocala
- 36 laghästar
- 36 extrahästar
- 72 personer, ryttare och skötare.
- (Förutsatt att det amerikanska laget tas ut från ekipage på plats).
- 1 300 ton koldioxid
- Motsvarar årsförbrukningen för 160 svenskar.
Andra serietävlingar i mars och april som kräver flyg från Europa är Global Champions Tour i Qatar, USA och Mexico samt Världscupfinalerna i Saudiarabien.
Så har vi gjort:
Beräkningarna av CO2 utsläpp är gjorda i kalkylatorn Klimatsmart semester, utarbetad av forskare från Chalmers och Göteborgs universitet. Med hjälp av en beräkning som Chalmers tidigare gjort åt Hippson (nummer 1/2020) har vi kommit fram till ungefär hur många personer i kalkylatorn som motsvarar en häst. Allt är dock en uppskattning, rimligt men inte exakt eller vetenskapligt. Vi har garderat och lagt beräkningen i underkant.
Den här artikeln publicerades först i Ridsport nr 2/2024.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på