ProblemlösningEn dålig känsla på framhoppningen bidrar lätt till spänning hos både ryttare och häst. Kom väl förberedd och få en bra känsla med dig in på tävlingsbanan. Svårklassryttaren Emma Kåbring tipsar om hur hon gör.
Rätt känsla i framhoppningen
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
En bra plan för framhoppningen är viktigt att ha oavsett nivå, och syftet ska alltid vara att värma upp hästen. Hoppa därför inte för högt på framhoppningen, säger Emma Kåbring, svårklassryttare och hopptränare.
Förutsättningarna på banan är alltid bättre än inne på framhoppningen, där det ibland kan vara lite trångt och svårt att få till en perfekt känsla.
Oavsett tävlingshöjd är det alltid bra att sänka hindren inför de första sprången, för att både häst och ryttare ska få bra självförtroende.
– Håll det enkelt. Om ryttaren råkar missa en anridning på framhoppningen måste självförtroendet hos hästen vara bra, så att den är sugen på att gå in på banan ändå, säger Emma Kåbring.
Om ryttaren inte har så mycket tävlingsrutin är det är bra att ta hjälp av sin tränare och öva på att hoppa fram på en vanlig hoppträning.
1. Gå igenom detaljerna
Det är viktigt att alla vet vad som gäller inför en framhoppning. Gå igenom detaljerna innan så det slipper bli stressigt precis före en tävlingsstart.
– Förklara för din medhjälpare hur många språng du tänkt hoppa, på vilken höjd och i vilken ordning.
Bestäm innan hur många ekipage du ska ha före dig när du sitter upp, Emma tycker att 15-20 ekipage är lagom för en lätt klass.
Håll koll på startnumren före dig för att veta hur du ligger till i tid. Du kanske kan hoppa fram samtidigt som ryttaren före dig, för att undvika onödig stress.
Värm upp hästen ordentligt och var noga med att alltid ha blicken uppe. Ha koll på vilka regler som gäller, till exempel vilket varv det är på framhoppningen.
– Om framhoppningen är i ett varv kan det vara bra att rida fram lite extra i det andra varvet på framridningen.
2. Börja lagom
Det brukar vara lagom att börja hoppa fram när det är cirka tio ekipage kvar. Börja alltid med att hoppa ett lägre hinder minst två gånger. Ibland har tävlingar ett litet hinder men i annat fall går det bra att sänka räcket.
– Första hindret bör inte vara högre än 60–70 centimeter och det kan vara en bra idé att trava över första gången om du har en orutinerad häst.
Hoppa därefter räcket två till tre gånger och höj då hindret ett par hål åt gången. Räcket behöver inte hoppas på maxhöjd utan håll det hellre lite lägre för att det ska kännas enkelt.
Rid alltid noggrann och rak väg både före och efter hindren för att inte riskera att krocka med någon annan och lägg om möjligt inga volter på framhoppningen av samma anledning.
När räcket är färdighoppat är det bra att ta en skrittpaus på ett par minuter.
3. Höj inte hindren för fort
När det är ungefär fem starter kvar brukar det vara lagom att hoppa oxern. Börja med att hoppa även den på låg höjd, cirka 70 centimeter och håll den lite lägre i framkant första gången. Höj sedan succesivt och hoppa oxern ungefär fyra gånger.
– Oxern behöver inte heller ligga på maxhöjd utan håll den hellre en decimeter lägre som högst. Glöm inte att framhoppningen är uppvärmning, inte träning.
Ta vara på varje språng på framhoppningen och om det blir ont om tid, hoppa hellre några fler språng lågt i stället för att höja hindren för fort. Det viktigaste är att känslan är bra.
Efter oxern är det bra om hästen hinner få en skrittpaus igen innan det är dags att ta sista språnget före start.
– Jag brukar ta ett räcke ganska kort inpå start. Det är det enda hindret som jag möjligtvis hoppar på maxhöjd, säger Emma Kåbring.
Fakta
Tränaren
Emma Kåbring är utbildad C-tränare i hoppning och ridlärare level II.
Hon arbetar som hopptränare på Mälardalens ridgymnasium och är ridlärare på Hamre ridskola, där hon tränar ridskolans tävlingsgrupper.
Emma blev Nordisk U25-mästare 2014 och har meriter upp till 1,55-hoppning.
Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 17/2020.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på