Världen
24 maj 2023 19:20
Ridsportplus

Ridsportens klimatkris

KlimatavtryckEn häst i gräddan av den globala hoppcirkusen står för mer än 60 ton koldioxidutsläpp per år. Ridsportens reskostnader för klimatet är elefanten i rummet. Är det inte dags att prata om den nu?

Ridsportens klimatkris
Inom hästsporten flygs det som aldrig förr. Vilka avtryck gör olika sätt att tävla och resa? Foto: FEI/Hippofoto/Dirk Caremans

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Världen har sju år på sig att halvera utsläppen av koldioxid. Samtidigt transporteras tävlingshästar som aldrig förr.
    – En jätteutmaning, vi behöver prata om detta, säger Elin Gustavson, hållbarhetssamordnare på Svenska Ridsportförbundet.

    Till världscupfinalerna i Omaha, Nebraska, flögs 35 hästar över Atlanten från Europa. Tillsammans släppte de ut sisådär 305 ton koldioxid, CO2. Enkel väg. Det är ungefär vad lika många svenskar tillsammans släpper ut under ett år. 

    Ju längre resor desto större utsläpp

    Världscupfinalerna i Omaha är bara ett exempel. Men ekvationen är enkel – ju längre resor desto större utsläpp. Transporter är en av de största enskilda källorna till globala koldioxidutsläpp och ett problem som alla branscher brottas med, mer eller mindre. Sportvärlden är inget undantag.

    För skidsporten är klimatförändringarna högst påtagliga. Snön smälter och i början av världscupsäsongen tog skidåkarna själva upp diskussionen om att lägga deltävlingarna så att resorna minskar. Vinter-OS hänger också på gärdesgården och Greenpeace kör en kampanj för att rädda Vasaloppet.

    Vi vill ju inte lägga ner vår sport. Att minska vårt klimatavtryck är en förutsättning för att driva sporten i framtiden.

    Elin Gustavson på Svenska Ridsportförbundet talar om ridsportens ”social license to operate”. Ett existensberättigande.
    – Vi vill ju inte lägga ner vår sport. Att minska vårt klimatavtryck är en förutsättning för att driva sporten i framtiden. Jag tror till exempel inte att det kommer vara okej att flyga runt med hästar i hela världen, säger hon.

    Fokus på vardagsresorna

    Tillsammans med handbollen och orienteringen ingår SvRF i ett tvåårigt projekt för att minska utsläpp från transporter. Fokus ligger på vardagsresorna för den stora majoriteten medlemmar, de som inte tävlar.

    I den gruppen ute hos ridklubbarna möter Elin Gustavson ett stort och ökande intresse för hållbarhet. Olika initiativ från Lövsta stuteri tycker hon underlättar och uppmuntrar klubbarnas arbete.
    – Det finns ett jättestort engagemang. Många funderar, vill få något konkret att göra och är stolta över att jobba med frågan, säger hon.

    Lgct-mexico_philipp-schulze-topphoff-philipp-on-clemens-de-la-lande_csi5--1.60---gcl-round-2_210423_fg_2045
    Tysklands Philipp Schulze Topphoff var en av fyrtiotalet ryttare som flög från Europa till Mexiko för årets omgång av Global Champions Tour of Mexico City. Foto: Filippo Gabutti/LGCT

    Elefanten i rummet

    Transporter är, tillsammans med foder, hästsportens stora miljöbov och något av elefanten i rummet. Än har problemet inte riktigt kommit upp på bordet.
    – Jag är visserligen optimist och tror att vi kommer att få se hästbussar på el. Det är mest en tidsfråga. Men vi kan inte bara vänta. Vi behöver sätta oss i förarsätet och föra frågan högt upp på agendan, säger Elin Gustavsson. 

    När Göteborg Horse Show mätte klimatavtrycket för 2020 års februaritävlingar visade det sig att utsläppen från transporter var den ojämförligt största källan till utsläppen, 80 procent*.

    Jenny Blomberg har en master i hållbart företagande och har jobbat med klimatfrågan i tolv år. Tillsammans med Camilla Välimaa driver hon sustainablehorse.se, Hållbar Häst, som bistår företag och organisationer med rådgivning och analys. Hon är också hästägare och hobbyryttare. 

    Vi vill inte se oss som en del av problemet. I sportens namn gör man lite som man vill.

    Jenny Blomberg, entreprenör

    Jämfört med näringslivet och andra delar av samhället ligger ridsporten, trots sina betydande utsläpp, efter i klimatarbetet, menar Jenny Blomberg.
    – Vi vill inte se oss som en del av problemet. I sportens namn gör man lite som man vill. Fotbollen, till exempel, är inte bättre, säger hon. 

    Finns många fiffiga lösningar

    B96-7
    Många hoppas att fordonsindustrin ska lösa problemen med koldioxidutsläppen genom ny teknik – men hur ska de hinna?. Foto: Lotta S. Bergman

    På gräsrotsnivå ser Jenny Blomberg många konkreta och fiffiga lösningar, inte minst genom sitt arbete i juryn för Lövsta Future Challenges hållbarhetspris. Själv kör Jenny Blomberg elbil laddad på egna solceller. Hon köper utrustning av god kvalitet som håller länge och tål att lagas. Hästen äter gårdens eget grovfoder men står på torv.
    – Tyvärr. Torv är halvfossilt och ger klart högre klimatavtryck än halm och spån. Men som inackorderad är det svårt att påverka allt. Det är en nackdel för många av oss små hästägare, säger hon.

    När Jenny Blombergs tränare inte kommer till gården används appen Ridesum för digitala träningar. Åker med häst gör hon bara till tävlingar. Då i en tvåhästars buss. Att ladda elbil på tävling är än så länge svårt, näst intill omöjligt.
    – Som tur är, så är jag rätt lat där och tävlar kanske fem gånger om året och bara i närområdet, säger Jenny Blomberg.

    När det kommer till klimatkrisen kan varken F1 eller någon annan sport undvika den. Den kan tryckas undan eller tystas ner, men sedan är det bara en tidsfråga – och tid har vi inte.

    Sebastian Vettel, före detta Formel 1-förare

    Hur ridsporten ska tackla transportfrågan kan hon inte svara på. Men att bara vänta på att fordonsindustrin ska lösa saken tror hon inte håller. Något hon tror skulle elda på saken är förebilder.
    – Visst skulle det vara lite härligt om någon lyfte klimatfrågan, gärna någon av de duktiga. Nu är det nästan tvärtom, med fokus på prylar, resor och tävlande. Och ta Global Champions Tour, GCT, de skäms inte för sig, säger Jenny Blomberg.

    Gav upp karriären

    En sportikon som på ett drastiskt sätt tagit ställning är Formel 1-föraren och fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel, 35. Förra året gav trebarnspappan upp sin karriär och ett tungt vägande skäl var klimatkrisen. Till den brittiska tidningen The Guardian sa han så här:
    – Att jag reser runt i världen, kör racingbilar och bokstavligen bränner resurser är något som jag inte kan blunda för. När det kommer till klimatkrisen kan varken F1 eller någon annan sport eller verksamhet undvika den, den påverkar oss alla. Den kan tryckas undan eller tystas ner, men sedan är det bara en tidsfråga – och tid har vi inte.

    Toppnyheten i svenska riksmedier måndagen 20 mars i år var rapporten från FN:s klimatpanel IPCC. ”Brutal” och ”Den tyngsta hittills” löd några rubriker. FN:s generalsekreterare Antonio Guterres liknar situationen vid en tidsinställd tickande bomb, men säger också att rapporten är en bruksanvisning för att desarmera klimatbomben.

    Väntar på rapporter

    När Ridsport når Ulf Brömster, utsedd till samordnare för det europeiska ridsportförbundet EEF:s hållbarhetsarbete, har han bara hört om  larmrapporten som hastigast i radion och kan inte kommentera den. Hur ridsportens klimatavtryck ser ut vet han inte heller – än. Han väntar på en mätning som EEF har gjort tillsammans med det svenska förbundet.
    – Då har vi ett underlag att utgå ifrån. Nästa steg är seminarier på webben för att diskutera lösningar, säger han.

    Prispengarna har ökat och till sist hamnar man alltid på pengarna.

    Ulf Brömster, samordnare

    Ulf Brömster ser att EEF har möjlighet att påverka den stora och klimatpåverkande transportfrågan.
    – I EEF kan vi till exempel påverka var ett EM läggs för att minimera resorna. Men över lag är transporterna något som vi helt klart får ta upp och fundera på.

    Lgct-mexico_david-will,-malin-baryard-johnsson,-laura-kraut_csi5--1.60m-grand-prix_20230423_03sg7432
    Malin Baryard Johnsson leder Global Champions Tour efter sin senaste andraplats i Mexiko. Men priset i form av klimatpåverkan är högt om ryttarna vill resa till alla de 16 deltäv­lingarna. Foto: Stefano Grasso/LGCT

    Hållbart att tävla i olika världsdelar?

    En fråga som oundvikligen måste ställas är om det över huvud taget är möjligt att fortsätta med världsfinaler dit hästar flygs från hela världen – som den i Omaha.
    – Helt rätt fråga. All toppsport har samma problem. Titta på ett OS. Eller hur hela fotbollslag flygs runt. Och Global Champions Tour med sina sexton deltävlingar i olika världsdelar där det slås upp mobila anläggningar mitt i städer. Är det hållbart? Det positiva med världscupen och Nations cup är att i alla fall grundserierna hålls i respektive del av världen.

    FEI:s tävlingskalender tar inte hänsyn till avstånden, kan Ulf Brömster bekräfta.
    – Det har släppts helt fritt. Det finns en femstjärnig Grand Prix varje helg nu.

    Ridsporten är en av världens få året-runt-sporter. Måste det tävlas hela tiden?
    – Bra fråga. Men vem styr? Prispengarna har ökat och till sist hamnar man alltid på pengarna. 

    Ulf Brömster känner inte till någon ryttare som lyft tävlandet och klimatfrågan.
    – Inte vad jag vet. Många kämpar för att få ekonomin att gå ihop.

    Sju år är en kort tid

    Personligen känner han en oro.
    – Det är snabba förändringar i miljön. Men jag är som person positiv och hoppas på tekniska lösningar som hästlastbilar på el.

    Sju år är dock väldigt kort tid att tänka sig att tekniken ska lösa en halvering av utsläppen.
    – Ja, det är extremt bekymmersamt.

    Hållbar Häst skickade förra året en enkät till FEI, SvRF och GCT med frågor om hållbarhet och tävlande. Det svenska förbundet svarade. FEI också. GCT har inte svarat.

    Skarmavbild-2023-05-05-kl.-15.33.49
    Så mycket påverkar resorna

    Fakta

    FN:s IPCC-rapport

    FN:s klimatpanel IPCC sammanställer material från tusentals forskningsresultat. Rapporterna ligger till grund för internationella avtal om klimatmål, som Parisavtalet från 2015 om max 1,5 graders global temperaturhöjning.

    Årets IPCC-rapport var den skarpaste hittills. Trots Parisavtalet har den globala uppvärmningen fortsatt att öka till följd av bland annat ohållbar energianvändning, livstil och konsumtion.

    Ska uppvärmningen stanna vid kritiska 1,5 grader måste utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser halveras till 2030 och fortsätta minska tills de är noll 2050. Annars riskeras människans välbefinnande och planetens hälsa, varnar IPCC. Det som görs nu kommer att ha effekt i tusentals år framåt.

    De rika länderna står för de klart största utsläppen per capita medan det är de fattigaste länderna som drabbas hårdast av klimatförändringar i form av torka och översvämningar.

    Transporterna stod för 80 procent av utsläppen i Gothenburg Horse Shows undersökning

    • När Göteborg Horse Show mätte klimatavtrycket från 2020 års februaritävlingar, den sista tävlingen innan pandemin, visade det sig att utsläppen från besökarnas, ryttarnas och hästarnas transporter var den ojämförligt största källan, nära 80 procent.
    • För enbart deltagarna ligger siffran på 97 procent. Besökarnas utsläpp kom mest från bilresor, 71 procent. Hos deltagarna dominerade lastbilstransporter, 63 procent, och flyg, 26 procent.
    • Under årets tävlingar användes el- och hybridbilar för att till exempel köra ryttare från och till flygplatsen.
    • Besökarna erbjöds rabatt på SJ och funktionärerna kunde resa fritt med Västtrafik. En mätning av årets tävlingar är beställd.

    Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 8/2023. *Uppgiften från Gothenburg Horse Shows mätning är korrigerad från den tryckta utgåvan.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden