11 april 2014 08:07

Hästföretagarna har ordet

Organisationen Hästföretagarna har på få år gjort stort avtryck i hästnäringen. Föreningen är rasöverskridande och har medlemsföretag i näringens alla nischer. Hästföretagarna vill se ett regelverk som stimulerar till förändring med ett kundtänkande i fokus. Ordförande Aja Blomberg-Andersson har ordet:

Hästföretagarna har ordet
Aja Blomberg-Andersson är ordförande i Hästföretagarna. Hon driver hingst- och seminstation i Halland parallellt med jordbruk och sitter i ASVHs styrelse.

Inlägg i semindebatten ur ett företagsperspektiv

Det ska finnas valmöjligheter för företagare. I kampen om kunderna gäller det att peka på konkurrensfördelar genom att kvalitetssäkra sin verksamhet. Valet är kundens, företagarnas uppgift är att marknadsföra sin produkt och tjänst. Det är alltid spännande att göra liknelser med andra branscher och reflektera över frågan.

För ett tag sen stötte jag på krönika signerad Mathias Grimpe där han beskriver fenomenet FOOD TRUCKS. Små rullande matställen som säljer sin mat där folk behöver påfyllning av matintaget. Food trucks är ett fenomen som funnits ett tag i USA men nu vinner ny mark i Sverige.

De stöter på samma problematik kring företagande som vi har i hästbranschen, med ett regelverk som inte är anpassat efter hur verkligheten ser ut. Den enes bröd den andres död beskriver en del krögare det som. Att hävda att en konkurrent tar alla kunder säger troligen mest om det äldre företagets tillkortakommanden. Istället för att gnälla vore det enklare att ta nästa steg och utveckla den egna verksamheten. Vem är det som säger att det inte redan går att utveckla det egna företaget?

Hade vi haft ett regelverk som stod för utveckling hade allt varit mycket enklare. När nya aktörer kommer in på marknaden upplevs detta ofta som ett hot av andra redan etablerade. Troligen bottnar detta mest i en rädsla för det okända, särskilt när det okända också utmanar rådande regelverk för hur en viss typ av verksamhet ska bedrivas.

Jag hoppas att detta omtag SJV nu tagit om seminfrågan kan leda till utveckling för branschen. Riktar vi in oss på våra kunder kommer vi att inse att olika kunder har olika behov och önskemål om att få en tjänst utförd. Vissa vill välja krogen med stjärnor i Guide Michelin och en del nöjer sig med en enklare variant. Det är kunden som väljer, då måste vi kunna erbjuda en kvalitetssäkring där valmöjligheterna finns. Där de företagare som vill utveckla sina företag och hitta ökad lönsamhet för sitt företagande inte hindras när det finns behov av att hitta nya vägar.

Annars har vi snart ytterligare en utrotningshotad grupp och det är Sveriges hästuppfödare/företagare som snubblar på målsnöret bara p.g.a ett regelverk som sätter käppar i hjulet för en bransch som vill utvecklas. Vi hoppas på ett bra arbete i den nya arbetsgruppen i seminfrågan där vi hoppas att man har som målsättning att se möjligheter för utveckling av branschen i hela landet.

Det primära nu är att återgå till det tidigare regelverk som fanns (SJVFS 1999:113 Saknr M 4) och se vidare på nya möjligheter att bedriva semin verksamhet. I förlängningen ser vi också en nödvändighet att kvalitetssäkra olika utövare inom hästseminens långa kedja, allt för att få en positiv utveckling av hästaveln i hela Sverige.

Aja Blomberg-Andersson /ordförande Hästföretagarna

*******

Vad tycker du? kommentera gärna här i vårt kommentarsfält eller maila dina inlägg till oss.  Vill du göra ditt helt eget debattinlägg går det bra här.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 102 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar
Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

Ridsport digital

99:- i månaden