KunskapsboostHur man skapar lyhördhet och leker sig fram till Grand Prix var budskapet när Lövsta Stuteri bjöd på snabbclinic vid Sweden International Horse Show på fredagen. Temat under 20 minuter var hur man utbildar hästarna från 4-åring till Grand Prix. "Det går lite långsammare i verkligheten", skojade Tinne Vilhelmson Silfvén som höll i clinicen.
Lövstaclinic: ”Vi har Grand Prix i bakhuvudet från start”
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Efter fredagens inledande dressyrklasser i regi av Lövsta Future Challenge vid Sweden International Horse Show bjöd Lövsta Stuteri in till en miniclinic på Friends Arena. Föredragande var stuteri- och utbildningschefen Tinne Vilhelmson Silfvén med Patrik Kittel som sidekick. På 20 minuter fick publiken en blixtintroduktion till hur Lövsta arbetar med utbildningen av stuteriets hästar ”från 4-åring till Grand Prix-häst”.
Först in på banan var årets bruksprovsvinnare i dressyr, 4-årige Serious 1457 (HANN hingst f-18 e Secret-Fürst Romancier, uppf Heike och Hermann Bonhorst äg Lövsta Stuteri AB), med beridaren Lovisa Jendland i sadeln. Hingsten visade stort förtroende inne på den imponerande arenan och ekipaget inledde med trav under lättridning med luftiga, trygga steg.
Med Grand Prix i bakhuvudet
Serious och Lovisa visade upp ett omväxlande ”program” med tempoväxlingar, sidvärtsrörelser med lättare tvärning, övergångar och växlingar mellan böjt och rakt spår. Serpentinerna gick galant med Lovisas mjuka guidning.
– Vi är oerhört noggranna med att de alltid spårar och att hästen hela tiden går undan för innerskänkeln mot yttertygeln, sa Tinne.
Instruktionen gällde i allt ekipaget företog sig, från skänkelvikningen till galoppfattningarna och allt däremellan.
– Med den lättare tvärningen bibehåller vi hela tiden takten och balansen. Den unga hästen ska aldrig göra mer än den är redo för.
Hon poängterade vikten av att verkligen ge den unga hästen tid – samtidigt som arbetet redan från start är upplagt med större uppgifter i åtanke.
– Redan i arbetet med 4-åringen finns alltid tanken på Grand Prix med i bakhuvudet. Det är förhoppningsvis det slutliga målet, och arbetet börjar omedelbart.
Ekipaget gjorde ett par längningar där Lovisa tog upp den unge hingsten genom att vända in på en volt. Detta för att komma till ridning i stället för att ta upp hästen med handen och börja bromsa, förklarade Tinne.
Serious fattade enkelt galopp från skritt, varpå Tinne kommenterade reaktionssnabbheten.
– Vi vill att hästen ska gå så enkelt mellan gångarterna som möjligt, och att den visar olika stora galoppsprång. Vi jobbar med att öka och minska, öka och minska, så att den är uppmärksam på hjälperna. Och vi jobbar hela tiden med att den ska gå undan innerskänkeln mot yttertygeln.
Jobbar med steglängden
Nästa ekipage var 7-årige Liberace for U 1394 (SWB val f-15 e Dante Weltino OLD-Underworld xx, uppf Ugglarps Gård, äg Lövsta Stuteri AB) och Linnea Cöster, som tidigare under hösten blev bästa svenska ekipage i 7-årsfinalen vid UVM i Ermelo.
– Nu har hästen blivit lite äldre, sa Tinne.
Ekipaget inledde med lite piruettarbete, där Liberace satte sig lite mer än önskat. För att komma vidare fick de jobba med ”fyra raka linjer med hörn i”, och göra kvartsvändningar.
Även här poängterade Tinne vikten av att variera steglängden i galopparbetet.
– Vi är noga med att man förändrar storleken på galoppsprången i alla åldrar, så att hästen aldrig riktigt vet vad som kommer härnäst. Vi leker med storleken på galoppsprången tills vi kommer hela vägen tillbaka till den totala samlingen.
Tinne betonade samma tillvägagångssätt i traven i kombination med sidvärtsrörelser.
– Vi leker med steglängden för att hästen ska bära sig mer i sin trav, och få mer kadens. Vi rider inte med full tvärning för att få hästen uppmärksam på innerskänkeln och ta stöd mot yttertygeln. Vi börjar i sluta och går sedan över till öppna i ett trappsteg, sedan gör vi lite sluta och lite öppna igen. På det här sättet gör man hästen uppmärksam på hjälperna – man kan säga att du klargör hjälpernas betydelse utan att bli starkare själv, förklarade Tinne.
Utbildar för styrka och motivation
Tredje ekipaget på banan var Caroline Darcourt med Lord Django (HANN f-10 hingst Stalypso-Londonderry, uppf Hermann Heeren, äg Lövsta Stuteri AB) och här fick Patrik Kittel ta över medan Tinne själv sprang och hoppade upp på sin häst.
Darcourt och Django dansade fram i byten i vartannat och fick beröm med en liten uppmaning och peta till hingsten lite åt höger. Svaret kom direkt och publiken klappade i taket.
– Man ser hur gediget Lövsta utbildar och arbetar med sina hästar. Det är inte så märkvärdigt i början, men det är genom bra utbildning som du får hästarna starka och motiverade, sa dressyrkungen.
Ekipaget visade även upp fina piruetter med instruktionen att inte vända för fort i piruetten, och kontrollera yttersidan. Caroline klappade om sin härliga hingst som skötte sig väldigt fint.
– Beröm ger hästen bra mycket mer än korrektur, sa Patrik Kittel.
– De är jäkligt snabba på att förstå vad som är rätt och fel.
”Ska göras sömlöst”
Avslutade gjorde Tinne och Devanto (HOLST val f- 09, e De Chirico 3-Lorentin I, uppf Holger Wesselmann, äg Lövsta stuteri AB) med målet att visa hur man övar på passage till piaff. Ekipaget började lite omvänt med en mycket fin piaff till publikens förtjusning. Även här var budskapet att öka och minska, öka och minska.
– Vi tar lite större steg och sedan tar vi lite mindre steg. Vi rider lite framåt till passage och sedan tar vi tillbaka. Tanken är att det ska göras sömlöst, sa Tinne och släppte ena handen med ett leende, innan hon snabbt fångade upp tygeln igen.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på