Avelsnyheter
2 april 13:30

Spermaleverantören: ”Som regel ger vi inga pengar tillbaka”

Spermalotteriet del 2 av 8Paul Schockemöhle kan som en av världens ledande leverantörer av hingstsperma sätta ribban för branschen. ”Vi behöver inte riktigt jobba med levande föl-avgifter för att sälja in oss”, säger Sabine van den Weghe på hans hingststation.

Spermaleverantören:  ”Som regel ger vi inga pengar tillbaka”
En av Schockemöhles hingstar på väg att hoppa på bocken. Stressade hingstar lämnar sämre kvalitet och hästskötarna är noga med att hingstarna alltid måste få den tid de behöver under processen. Foto: Natalie Lindholm

Stationen i tyska Mühlen har närmare 80 hingstar i sitt hingstprogram och totalt finns ett 30-tal aktiva avelshingstar den här säsongen. Paul Schockemöle har 150 anställda på anläggningen och av dessa jobbar 30 personer enbart på hingststationen. Det är ett stort maskineri där allt ska klaffa. Under högsäsongen kommer det in så mycket som 300 beställningar per dag, varav en tredjedel är internationella.

Labbet förbereder sperma från fem till sex hingstar i timmen. Det gäller att ha stenkoll på allt från hingstarnas skick för dagen till att rätt namn och adress står på leveransen.

Här tappas hingstarna i regel varannan dag. Bart Kools är huvudansvarig på labbet och berättar att hingstarnas fysiska och psykiska mående i allra högsta grad påverkar spermans kvalitet och han följer noga varje hingst hela säsongen.
– En stressad hingst lämnar sämre kvalitet. Om hingsten tränats hårt under en längre period vet vi att den kommer att producera sämre sperma ungefär sex till åtta veckor senare.

_dsc7419
För att undvika skador värmer alla hingstar upp 15-20 minuter på skrittbandet innan de hoppar på bocken. Foto: Natalie Lindholm

Sperman kontrolleras noga

Via en monitor i labbet kan Kools se hur hingstarna beter sig när de hoppar på bocken och bedöma deras status för dagen. När sperman kommer till labbet kontrolleras den noga så att man vet hur många doser varje språng räcker till.

En stressad hingst lämnar sämre kvalitet.

Bart Kools, ansvarig på Schockemöles labb

Under högsäsongen börjar hingstarnas dag tidigt, före klockan fem på morgonen, allt för att spermaleveranserna ska vara klara att skickas på förmiddagen.

En stor del i en lyckad insemination handlar nämligen om just leveransen. Färsk sperma håller bara upp till 48 timmar och ska allra helst användas redan samma dag. Sena eller borttappade leveranser ställer till det för stoägare.

_dsc7431
Alla hingstarna får sin penis tvättad innan de får hoppa på bocken. Hygienen är viktig. Foto: Natalie Lindholm
_dsc7466
Bart Kools styr över labbet hos Schockemöhle och har full koll på hur alla hingstar mår för dagen. Foto: Natalie Lindholm
_dsc7494
Här doseras sperman som ska frysas i tunna rör, som sedan fryses ned i stora kärl fyllda med flytande kväve. Foto: Natalie Lindholm
_dsc7473
Pappersarbetet tas på stort allvar. En miss här kan innebära att stoägaren får en dos från fel hingst. Foto: Natalie Lindholm
_dsc7513
Den färska sperman packas med kylklampar och skickas under förmiddagen samma dag. Foto: Natalie Lindholm

Personalen håller sig uppdaterad om fraktbolagen

För att undvika missar försöker Schockemöles personal hålla sig uppdaterade om vilka fraktbolag som passar bäst att använda i varje mottagarland. I dag jobbar de främst med DHL, TNT och Hippo express. Trots det tighta schemat säger Kools att leveranserna för det mesta fungerar bra.

Sabine van den Weghe jobbar på kontoret i Mühlen och har hand om många av de frågor som kommer in.

Hur hanterar ni när en hingst är så populär att sperman inte räcker till alla som vill beställa?
– Eftersom sperman måste ha en viss mängd spermier, och vi alltid följer regelverket, kan det hända att vi har tio beställningar men bara sex doser. I de fallen för vi en dialog med kunden. Vi kollar om stoet kanske kan vänta någon dag extra. Ston som står på sin sista dag prioriteras. I nästa steg frågar vi om stoägarna kan tänka sig att byta hingst, förutsatt att de inte redan börjat med en hingst. Vi försöker vara rättvisa och om vi vet att någon haft problem tidigare försöker vi alltid se till att de får i första hand. Vi gör ingen skillnad på tyska kunder och internationella.

Era kunder betalar allt vid bokning. Vad händer om en leverans kommer fram för sent?
– De betalar för hela säsongen, har de otur med en leverans har de fler chanser. Om vi direkt får besked om att en leverans blev försenad slipper kunden betala för frakten och hälsointyget. Men när vi väl skickat anser vi att resten av leveransen är på kundens risk.

När vi väl skickat anser vi att resten av leveransen är på kundens risk.

Har ni några garantier om stoet inte blir dräktigt?
– Blir stoet inte dräktigt det första året får du 50 procent rabatt nästa år. Började du efter 1 juli får du 100 procent rabatt året efter. Du får byta både sto och hingst om du vill året efter, men vi betalar inte tillbaka några pengar.

Hur kommer det sig att ni tar full betalning i förskott?
– För oss är det enklare att ha en avgift. Vi är ett stort företag, har många hingstar och väldigt många ston så vi behöver inte riktigt jobba med levande föl-avgifter för att sälja in oss.

Hur hanterar ni det om sperman som levererats visar sig vara obrukbar?
– Det här är en svår fråga, för det kan bero på så många saker. Som regel ger vi inga pengar tillbaka, men visst vill vi ha en dialog med stoägaren. Har du otur flera gånger hittar vi en lösning. För oss är det dock problematiskt när veterinären hör av sig flera dagar eller veckor senare och berättar att en leverans var dålig. Då har vi ingen chans att gå in i labbet och se om sperman faktiskt är dålig eller om något hänt längs vägen. Är det problem med en leverans föreslår vi att vi byter leveranssätt. Till exempel att vi skickar till en flygplats där stoägaren själv kan hämta för att slippa fler mellanhänder.

Händer det att stoägare får sperma från fel hingst?
– Absolut, det händer, men väldigt sällan.

Hur agerar ni då?
– Först försöker vi ta reda på hur det hände. Är det vi som råkat felmärka något rör? Det kan så klart hända. Då är det vårt ansvar att diskutera med kunden och hitta en lösning. Om det är en likvärdig hingst frågar vi om stoägaren helt enkelt kan acceptera misstaget. I något fall erbjuder vi oss att köpa fölet. Vi erbjuder också stoägaren  en rabatt eller gratis betäckning nästa år. Har stoägarna tur råkar de få en bättre hingst än den de betalat för — då är det kanske inte så illa.

Fakta

Sabine van den Weghes fyra tips för att få ditt sto dräktigt:

  • Ha en riktigt bra veterinär.
  • Se till att stoet är i god form både fysiskt och psykiskt.
  • Kontrollera att stoet är friskt innan du börjar inseminera
  • Var noga med att låta stoet gå ute mycket.

Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 5/2020.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 100 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 122 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

59:- i månaden