JuridikDen nya konsumentköplagen har minskat marknaden för oseriösa hästhandlare. Den bedömningen gör flera hästjurister som Ridsport pratat med. En orsak är att inget längre får säljas ”i befintligt skick”.
Svårare göra snabba hästaffärer med ny lag
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Flera jurister vittnar om att de under det senaste året fått färre förfrågningar från köpare och säljare gällande misslyckade hästförsäljningar. Om detta är en följd av lågkonjunkturen, eller om den nya konsumentköplagen har lett till denna effekt, det vågar ingen säga säkert.
Men en sak är säker. Sedan den nya konsumentköplagen trädde i kraft 1 maj 2022 får inga varor, vare sig de är djur eller tillverkade produkter, säljas ”i befintligt skick”.
Fakta
Två köplagar
Konsumentköplagen
Styr affärer då en näringsidkare säljer till en privatperson.
En ny konsumentköplag gäller sedan 1 maj 2022 och innebär tre viktiga förändringar:
• Inga varor kan säljas i befintligt skick
• Köparen åläggs en större undersökningsplikt vid köp av djur. Om en köpare inte har undersökt djuret före köpet, eller utan godtagbar anledning inte har följt säljarens uppmaning att göra det, har köparen inte möjlighet att påtala ett fel som köparen borde ha märkt vid undersökningen.
Presumtionsregeln kan avtalas bort. Den innebär att säljaren ska bevisa att ett fel som upptäcks under de sex första månaderna efter köpet inte fanns redan vid försäljningen. Det blir då köparen som måste bevisa att ett fel uppkommit före köpet, precis som enligt köplagen.
Köplagen
Då en näringsidkare köper av en annan näringsidkare, eller om en privatperson köper av en annan privatperson, gäller köplagen. Den lagen gäller även i de fall en näringsidkare köper av en privatperson.
I köplagen har säljaren upplysningsplikt och köparen undersökningsplikt, och parterna har större frihet när det gäller avtalsinnehållet.
– Det innebär att en säljare inte kan friskriva sig från ansvar genom att säga att hen inte kände till varans historik, exempelvis, säger hästadvokaten Ingela Holmqvist.
– För att en säljare, som är näringsidkare och säljer till en konsument, ska kunna friskriva sig från ett fel måste hen nu lämna specifik information om varje avvikelse och konsumenten måste dessutom separat godkänna att denne mottagit informationen.
Det är i konsumentköplagen som skrivningen om befintligt skick är borttagen, medan den finns kvar i köplagen, som styr köp mellan två privatpersoner, eller två näringsidkare.
Den nya lagtexten kräver att säljaren vet mer om hästen som säljs än vad som krävdes i den tidigare lagen.
– Numera riskerar du mer som säljare om du tar in hästar, har dem kort tid och sedan säljer dem vidare, utan att känna till deras historik. Själva idén med att vara hästhandlare är att köpa in hästar till ett lägre pris och sälja dem till ett högre, men det kräver att den som är hästhandlare har kunskap om ledet bakom, om hästarnas tidigare historik, säger Ingela Holmqvist.
– Om du som köpare tidigare skrev på att du köpt hästen i befintligt skick kunde du sedan inte komma tillbaka till säljaren med anklagelser om vad som helst. I dag kan hästar inte säljas i befintligt skick enligt konsumentköplagen, inte ens om båda parter har skrivit avtal om detta, fortsätter hon.
Även advokat Frida Treschow ser fördelar med att hästar inte längre kan säljas i befintligt skick.
Fakta
Checklista vid hästförsäljning
- Ta noga reda på om din motpart är näringsidkare eller privatperson.
- Välj ett köpeavtal som är anpassat till den nya konsumentköplagen.
- Avvikelser som säljaren känner till ska dokumenteras och
skrivas under. - Bestäm vad som gäller angående presumtionsregeln.
- Båda parter bör vara med vid hästbesiktningen.
- Tänk igenom riskerna om du som köpare låter säljaren välja veterinär.
- Ta hjälp av en utomstående som kan ställa de kritiska frågorna.
– Det innebär bland annat att du som säljare bör vara tillmötesgående när köparen vill få tillgång till hästens journaler. Det bör också innebära att hästhandlare ska vara tydliga med att de bara haft hästen en begränsad tid och därmed inte har historiken, och det ökar kraven på köparen att göra en ordentlig veterinärbesiktning, säger Frida Treschow.
– Jag hoppas att den nya lagen ska göra det svårare för oseriösa hästhandlare, och jag tycker mig se en minskning av dessa. Men jag är inte säker på att det har med den nya konsumentköplagen att göra, utan tror att det är en följd av att det finns köpare som inte gett sig och att vi hästadvokater har drivit mål, fortsätter hon.
Enligt konsumentköplagen kan en köpare reklamera fel på varan, i detta fall hästen, i tre år räknat från köpet.
Fel som visar sig inom sex månader från köpet anses ha funnits vid köpet, och det är säljarens sak att bevisa att det inte fanns vid försäljningstillfället, vilket på lagspråk kallas presumtionsregeln.
– Viktigt är att man som köpare påtalar felet inom två månader räknat från det felet har upptäckts. Det är alldeles för vanligt att köparen väntar för länge med att höra av sig, säger hästjuristen Carin Alfvén, som uppmanar köpare att omgående höra av sig till säljaren när ett fel upptäcks.
– I ett fall höll köparen på i ett år med att behandla en häst innan säljaren kontaktades. Köparen ville inte säga något, för hon tyckte att det var skämmigt, men då är det en för sen reklamation.
– Du måste som köpare också skriva till säljaren, så att det finns en dokumentation. Det går inte att bevisa att du har reklamerat om du ringer, säger Carina Alfvén.
Den nya konsumentköplagen ger också parterna möjlighet att avtala bort presumtionsregeln. Därmed blir det köparens sak att bevisa att ett fel fanns före köpet, inte säljarens sak att bevisa att det inte fanns.
Den möjligheten verkar än så länge ha använts sparsamt, men hästadvokat Victoria Leinehed har varit med om det.
– Vi vet att hästar kan påverkas av miljö-ombyten vid försäljning, och att en näringsidkare ska svara för hästens hållbarhet under sex månader kan bli betungande. Hur köparen tar hand om hästen är svårt för näringsidkaren att skapa sig en uppfattning om. Det är också svårt att bevisa att ett visst fel uppstått under tiden hästen varit i köparens besittning. Genom att avtala bort presumtionsregeln kan köparen inte på samma vis tvista om förändringar hos hästen till följd av den nya miljön, säger Victoria Leinehed.
Frida Treschow påminner om att det kan bli till köparens nackdel att avtala bort presumtionsregeln.
– Om du som köpare går med på att avtala bort presumtionsregeln måste du som köpare bevisa att felet fanns innan du köpte hästen.
En viktig skillnad i den nya konsumentköplagen är att köparen får ett större ansvar när det gäller köp av levande djur. Köparen har en undersökningsplikt, vilket i praktiken bör innebära att hästen ska veterinärbesiktigas före köp. Men exakt vad undersökningsplikten innebär står inte i lagtexten.
– I lagen regleras numera köparens undersökningsplikt på motsvarande sätt som i köplagen, vilket förstärker näringsidkarens skydd. Köparen får också en mer klar uppfattning om vad för häst man köper, säger Victoria Leinehed, som alltid rekommenderar att köparen anlitar en egen veterinär för undersökning av hästen inför köpet.
– Om hästen visar symptom på något vid veterinärbesiktningen, så ökar köparens undersökningsplikt, säger Victoria Leinehed, och Frida Treschow säger samma sak.
– Detsamma gäller om säljaren uppmanat köparen att exempelvis röntga ryggen, då är det bra att köparen gör det. Många näringsidkare tvekar inför att låta köparen göra för noggranna undersökningar med röntgen, men jag ser det som en fördel, fortsätter Frida Treschow.
Fakta
Tvister enligt nya konsumentköplagen
Även om det har gått snart två år sedan den nya konsumentköplagen trädde i kraft är det bara någon enstaka tvist som har avgjorts i tingsrätten där den nya lagen gällt. Orsaken är att hästtvister tar lång tid.
I en hästtvist där den nya konsumentköplagen gällde såldes en häst till en familj som kort efter köpet påtalade att hästen hade brister. Det dröjde dock fem månader innan det gjordes en veterinärundersökning som visade hälta, och veterinärerna kunde inte slå fast när bristerna uppkommit. Tingsrätten ansåg inte att felet kunde åläggas säljaren, och inte heller att det kunde slås fast att felet fanns redan vid försäljningen. Köparen förlorade tvisten.
Flera av hästjuristerna som Ridsport talat med ser fördelar för seriösa näringsidkare som säljer hästar de känner väl och har en historik på. Men oavsett vad det står i lagstiftningen är tilliten mellan parterna det viktigaste i alla affärer, liksom att både köpare och säljare är väl pålästa.
– Folk är mer noggranna när de köper en ny mobil, och jämför olika avtal, än när de köper häst. Då låter de känslorna styra, suckar Carina Alfvén.
– Ta kontakt med en jurist innan du skriver på ett avtal. Det kostar lite, men det behövs någon som kan ställa de tuffa kontrollfrågorna, och det blir betydligt billigare än att hamna i en tvist, säger Ingela Holmqvist.
– Jag hoppas att den nya konsumentköplagen ska leda till att både köpare och säljare i större utsträckning medverkar omsorgsfullt och på ett seriöst plan inför överlåtelsen. Då blir det på sikt också färre hästtvister, säger Victoria Leinehed.
Den här artikeln publicerades första gången i Ridsport nr 3/2024.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på