Världen
1 februari 2021 14:20
Ridsportplus

Svårt att ta in hästar efter Brexit

HandelskrångelAtt handla med Storbritannien blir krångligare och 
i vissa fall dyrare efter utträdet ur EU. Att föra in 
hästar i landet var omöjligt de första veckorna. "Myndigheterna saknar rutiner", säger Fredrik 
Bergendorff.

Svårt att ta in hästar efter Brexit
Fredrik Bergendorff, förbundskapten i fälttävlan, väntar på att ta in hästar som ska tränas på hans anläggning i Banbury, strax utanför London. Foto: Trevor Meeks

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Hur det skulle gå till att transportera hästar mellan EU och Storbritannien efter att Brexit genomförts, var i början på året mycket oklart. Hästar som finns stambokförda i brittiska stamböcker eller i ett EU-lands stamböcker ska kunna tas över gränserna utan att det behövs kompletterande dokument, och detsamma gäller hästar med FEI-pass.

    Men sedan krävs en särskild hälsodeklaration. Bland annat.

    Kapplöpningshästar kan bana vägen

    Fredrik Bergendorff, förbundskapten i fälttävlan, väntar på att få över hästar som han ska ha i träning på sin anläggning i Banbury, nordväst om London.
    − Det tar lite tid, och det handlar om att både vi och myndigheterna måste lära sig processen, förklarar Fredrik Bergendorff.
    − Men det är bara att vänta, och det är fler än jag som vill veta hur detta ska fungera. Framför allt körs ett stort antal kapplöpningshästar mellan England och EU, så förhoppningsvis kan de bana vägen för oss andra, i god tid innan fälttävlanssäsongen drar i gång.

    För företag och privatpersoner som vill handla med företag i Storbritannien blir det också mer krångel. Även om det nya avtalet mellan EU och Storbritannien innebär tullfrihet för varor som importeras från Storbritannien, så krävs tull-deklarationer och annan administration i samband med handel.

    Tagit in större lager

    Jacob-atthage-3
    Jacob Atthage,vd Willab. Foto: Tom Bengtsson-Falkenberg

    Willab importerar bland annat säkerhetsvästar från brittiska Racesafe.
    − Vi har tillsammans med våra leverantörer från England förberett oss väl och tagit höjd på lager för att undvika förseningar. Det har medfört en kostnadsökning och en något utökad administration, säger Willabs vd Jacob Atthage.
    − Vi har trots detta valt att fortsätta handla artiklar från dessa leverantörer för att vara leveransdugliga.

    Jacob Atthage säger att det finns en oro för hur gränsövergångarna ska klara trycket när säsongen kommer i gång.
    − Men det är endast en liten del av vår produktportfölj som har England som ursprung, vilket innebär minimal påverkan för merparten av våra kunder.

    Thomas-wilhelmsson-1-190806-rt
    Thomas Wilhelmsson, Equality Line. Foto: Roland Thunholm

    Ska inte betyda prishöjningar

    Thomas Wilhelmsson på Equality Line, som bland annat tar in hjälmar från det brittiska märket Charles Owen, hoppas att Brexit inte ska betyda prishöjningar.
    − Vi räknar med att klara det utan fördyringar, eftersom kronan har stärkts på senare tid.
    − Dessutom ser vi fördelar för butikerna i detta, eftersom privatpersoner som köper varor från Storbritannien måste förtulla varorna och betala moms för dem, säger Thomas Wilhelmsson.

    Fakta

    Brexit är fullbordat

    Istock-542595138
    Brexit Foto: iStockphoto

    Den 1 januari 2021 blev Storbritannien ett tredjeland i förhållande till EU.

    I det 1 400 sidor långa avtalet om relationerna mellan EU-länderna och Storbritannien står bland annat detta:

    • Hästtransportörer som är godkända i Storbritannien måste nu vara godkända även i ett EU-land.
    • Den 1 juli kommer särskilda gränsposter för hästpassager att upprättas i Storbritannien.
    • Resenärer från EU-länder kan resa som vanligt till Storbritannien och får ta med sig gods därifrån utan att betala skatt eller moms om det är för personligt bruk.
    • Varor från Storbritannien som köps på nätet av privatpersoner måste förtullas, vilket kan innebära att de beläggs med skatt eller moms i förekommande fall.

    Källor: Tullverket, EU-kommissionen

    Denna artikel publicerades första gången i Ridsport nummer 1/2021.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden