Hästägartips
21 januari 2017 08:30

Tips för trafikträning av häst

Oavsett om du vill eller inte kan du bli tvungen att rida i trafik när du rider ut. Kanske det krävs att du rider en kort bit på bilvägen för att komma till skogsstigen och det är inte alla som kan lasta och transportera sin häst för att nå motorfria vägar. Att blanda hästar och fordon innebär för det mesta någon typ av fara, men om hästen är trafikvan är den förstås mindre.

Tips för trafikträning av häst
Hästar förstår inte trafik. De har ingen aning om konsekvenserna ifall de går ut i vägen framför en bil (arkivfoto).

Går det att få en häst säkrare i trafiken utan att träna i skarpt läge, dvs i trafik? Ridsport har pratat med Anna Lundberg, specialist på hästens beteende på SLU.

Anna berättar att det finns tre olika grundprinciper för hästens inlärning och träning att beakta här. Den första är habituering – tillvänjning. Genom att vänja hästen vid något lär den sig att det inte är farligt. När det gäller trafik kan det till exempel vara så att du kan vänja din häst vid trafik genom att låta den gå i en hage nära trafik.
— Men tyvärr räcker inte detta. Hästar är dåliga på att generalisera. De lär sig inte att om en blå bil är ofarlig så är även en grön bil det. Eller att bilarna hästen sett från sidan ifrån hagen är samma fordon som den ser framifrån när den möter bilarna. Hästar är bytesdjur och för dem är det en nackdel att generalisera. Att vinden får gräset att prassla innebär inte att allt prassel är ofarligt, nästa gång det prasslar kan det vara ett rovdjur som lurar. För oss människor blir det förstås jobbigt eftersom vi måste träna hästen för fler saker och i många olika situationer. Även om hästen är van vid bilar utanför den egna hagen så är den inte trygg med alla sorters bilar och i andra situationer.

Nästa princip är det som på fackspråk kallas overshadowing – överskuggning. Det betyder att du låter hästen pyssla med något annat som tar fokus från det potentiellt farliga. Det kan till exempel innebära att du rider en skänkelvikning eller en öppna förbi det hästen är rädd för. Hästen får då annat att tänka på och reagerar mindre. Dessutom blir även du som ryttare upptagen med ridning istället för att oroa dig för hur hästen kommer att reagera. En annan bra övning som du kan göra om du är avsutten är att få hästen att sänka huvudet och t ex växelvis nudda din högra och din vänstra sko. Den övningen fungerar som overshadowing men har även fördelen att den får hästen att sänka huvudet. Frilevande hästar sänker huvudet och betar när de känner sig trygga och genom att få hästen att sänka huvudet kan du också få den att lugna sig.

De här övningarna ska förstås inte läras in i trafik. De måste befästas i lugn miljö först. När övningarna sitter går det att träna dem i mer och mer störande miljö.

Den tredje principen är det som kallas counter conditioning – motsatsbelöning. Man lär hästen att koppla det otäcka med något positivt, t ex godis. En annan belöning för hästen är att det otäcka försvinner. Om du tränar att det otäcka, t ex en bil, försvinner bort från hästen när hästen rör sig mot bilen blir hästen mer benägen att närma sig det som den upplever som skrämmande. Ett sätt att träna detta är att under kontrollerade förhållanden, t ex på stallbacken, leda hästen mot en bil med en införstådd förare vid ratten. När hästen närmar sig bilen kör bilföraren lugnt bort från hästen. ”Trycket” från bilen minskas när hästen går mot bilen i och med att bilen åker iväg.
— Att låta bilen närma sig hästen är sämre för då riskerar man att hästen tar till flykten när bilen kommer tillräckligt nära och när hästen i denna situation springer undan för bilen får den oavsiktligt en belöning i form av att bilen försvinner längre bort och man förstärker härigenom det oönskade flyktbeteendet, förklarar Anna.

Vid all inlärning är det dessutom viktigt att rätt förutsättningar finns från början. När det gäller hästar och skrämmande saker blir inte ett plus ett två, utan det kan bli oändligt mycket mer. En häst som redan är uppskrämd för något kan reagera mycket kraftigare än väntat på ytterligare en störning. Om det fladdrar en bit plast i diket kan alltså reaktionen för bussen som kommer strax efter bli mycket kraftigare än normalt.
Hästen måste dessutom ha sina grundläggande behov uppfyllda. Om den är stressad för att den inte ätit eller rört sig tillräckligt för att fylla sina behov blir inlärningen svårare och den har redan en högre stressnivå som utgångspunkt.

Tyvärr är det alltså svårt att träna upp en häst att bli säker i trafiksituationer, men det finns en del som du som ryttare kan göra för att förbereda dig enligt de här tre principerna. Anna betonar sedan att ansvaret ligger på alla inblandade i en trafiksituation, dvs både bilföraren och ryttaren.
— Hästar förstår inte trafik. De har ingen aning om konsekvenserna ifall de går ut i vägen framför en bil, säger hon.

Anna menar att det bästa är om ryttaren kan signalera till hästen att situationen inte är farlig men till bilföraren att den är det.
— Jag hoppar ofta av min häst vid möte vid bilar och beter mig så att bilföraren ska förstå att det är en riskfylld situation. Samtidigt är jag mån om att inte signalera fara till hästen, som normalt sett är orädd för trafik. Att bara skritta på som vanligt är det bästa för hästen, men det ger även signalen till bilföraren att det är säkert att passera – och det är det aldrig när hästar är inblandade.

Tre principer för att träna hästen:

Habituering – vänja hästen stegvis vid det farliga
Overshadowing – sysselsätt hästen med något annat för att flytta fokus
Counter conditioning – belöna hästen för det den är rädd för

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden