Det är medieprofilen Timothy Smart som är den "hemlige" sponsorn som söker kandidater till OS 2016. Han planerar att starta en tv-kanal som bara sänder hästsport och sponsorsatsningen är en del av de planerna.
Ridsport ska få egen kanal
Timothy Smart säljer tv-rättigheter till olika idrottsevenemang. Nu avslöjar DN att han i flera år har jobbat med att starta en tv-kanal som är helt är inriktad på hästar. Där ska det sändas olika typer av program på liknande sätt som i motsvarande kanaler i till exempel Frankrike och USA.
Som en del i satsningen på en hästkanal föddes också tanken på att sponsra tre lovande ryttare som vill ta sig till OS. Ryttarnas kamp för att ta sig till Rio ska sedan skildras i en tv-serie.
– Idén är egentligen väldigt enkel. Vi ska ge de här ryttarna ekonomisk hjälp att nå sin dröm, och samtidigt göra tv av det. Vårt mål är att visa deras vardag, och hur de jobbar för att bli uttagna till OS. En resa som garanterat kommer bli fylld av känslor. Vissa dagar kommer att vara bra, andra dagar tuffa. Vi vill verkligen att den breda publiken ska förstå att livet som ryttare inte är vita ridbyxor och skinande blanka ridstövlar utan otroligt hårt arbete, säger Timothy Smart till DN.
Exakt hur mycket pengar ryttarna ska sponsras med är inte helt klart.
Dressyrryttaren är redan vald. När det gäller valet av fälttävlans- och hoppryttare har Timothy Smart vänt sig till Svenska Ridsportförbundet för att få hjälp. Redan i mitten av januari ska de tre ryttarna presenteras. Planen är att tv-kanalen ska starta i höst.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på