Sport
31 juli 2015 16:15
Ridsportplus

Tuff EM-terräng kräver taktik

I ett år har terrängbanan till ponny-EM planerats och in i det sista pågår justeringarna. Bandesigner Lars Christensson utlovar en bana utöver det vanliga och bjuder ryttarna på några tips att ta med sig när de galopperar iväg över fältet nästa lördag.

Tuff EM-terräng kräver taktik
Lars Christensson och hans team har klurat på den optimala EM-banan för ponny sedan förra årets tävlingar. Arkivbild: Annelie Frank

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

På måndag anländer gästerna till Ribersborg i Malmö för ponny-EM. På det milslånga fältet som gränsar mot havet råder full aktivitet och inte minst ska terrängbanan bli klar. Många stora fälttävlanstävlingar har avgjorts på platsen, bland annat EM 2013, och årets nya hinder ska passa den snäppet mindre eliten.

– Vi har planerat det här i ett år, sedan de förra tävlingarna. De flyttbara hindren har byggts i verkstaden under året och de senaste veckorna har vi jobbat intensivt här på Ribban, säger bandesigner Lars Christensson till Ridsport.

Han har arbetat med Ribersborgstävlingarna i 15 år och vet att Malmöbanan bjuder på något extraordinärt.

– Hela banan är spektakulär med en speciell karaktär. Det är en unik plats och det finns ingen annan tävling med en sådan här vy.

I norr ramas banan in av Öresund och i öst av Västra Hamnen med Nordens högsta skyskrapa Turning Torso. Med ett så centralt läge lockas många nyfikna skåningar till tävlingarna.

– Havet och allt folk ger en effekt som inte är vanlig på andra platser och det har inverkan på tävlingen. Exempelvis hoppas hinder åtta och nio ut mot havet. Där får ryttarna välja på tre alternativa vägar och kan ta den snabbaste om det inte bekommer deras ponnyer att de hoppar rakt ut mot havet, säger Lars.

Han berättar vidare att det finns många alternativa vägar längs banan som lär resultera i mycket planering och taktiktänk bland lagen. De främsta ekipagen kan ta de snabbaste vägarna som ställer stora krav på balans och precision. Ryttarna som vill safea kan ta vägar som är mindre tekniskt svåra, men de kostar å andra sidan viktiga sekunder.

– På så vis öppnas det upp för en spännande tävling. Lagen måste fundera noga på vilka vägar de ska ta och det kommer definitivt inte att vara avgjort redan från början.

Den första tekniska svårigheten i Lars tycke kommer vid hinder fem och sex. Även vattnet är förstås alltid en utmaning. Vattenhindret återkommer två gånger på banan och sista gången i en mer rinnande form än vanligt.

På lördag den 8 augusti drar EM:s mest arenalinfyllda moment igång. Sverige har sex ekipage som ska susa fram till publikens jubel. Lars, som har sett de flesta ekipage in action, tror att de är väl förberedda och ger gärna några råd på vägen.

– Extra fokus behövs på linjerna som kräver precision och balans. It’s not over until it’s over. Ryttarna ska vara fokuserade tills de har landat efter varje hinder och genom hela banan. De ska helt enkelt vara riktigt switched on – och det tror jag att det svenska gänget är.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden