DjursjukvårdDe kommer från andra länder för att bidra med sitt yrkeskunnande som veterinärer i Sverige. Väl här utsätts de då och då för misstro från kunder av den enda anledningen att de inte är "svenskar". Det har bland annat handlat om reklamationer med klart rasistiska undertoner. "Allt detta skapar en en extra press," säger veterinär Maria Karlsson som är verksamhetschef vid ett djursjukhus.
Tufft för veterinärer med utländsk bakgrund: ”Orimlig arbetsmiljö”
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Förra veckan fick hon nog efter att tre djurägare inom loppet av ett par veckor ifrågasatte personalens kompetens på grund av de inte pratar svenska.
– Det blir en väldigt jobbig arbetssituation, säger veterinär Maria Karlsson, verksamhetschef vid Djursjukhuset i Sundsvall där det arbetar veterinärer från bland annat Kroatien, Sydafrika, Polen, Serbien, Ukraina och Irak.
Att då bli ifrågasatt med en underton av att man inte är kompetent för att man inte är svensk skapar en extra press.
Maria Karlsson.
Dessa veterinärer är rekryterade för att djursjukhuset ska ha möjlighet att erbjuda djursjukvård dygnet runt.
– Att arbeta med sjuka djur som i vissa fall faktiskt kan dö oavsett vad man gör är redan en stor press i sig. Att då bli ifrågasatt med en underton av att man inte är kompetent för att man inte är svensk skapar en extra press. Det blir en orimlig arbetsmiljö, fortsätter Maria Karlsson.
Gick ut på sociala medier
När hon tröttnade på ifrågasättandet av personalens kompetens gick hon ut i sociala medier med ett inlägg där hon bland annat skrev ”Vill du inte träffa en veterinär eller sköterska som kommer från annat land vill vi att du söker dig till en annan vårdgivare. Hos oss ska all personal behandlas med respekt i sin profession och erbjudas en arbetsplats där man inte blir diskriminerad och kränkt på grund av etnicitet, trosuppfattning, sexuell läggning eller ålder.”
– Vi har fått mycket stöd efter vårt inlägg, det är viktigt att betona. De allra flesta av våra kunder är nöjda, fortsätter Maria Karlsson som också tydligt har märkt att de allra flesta kunder uppskattar att det finns veterinärer på plats, även om det då och då kan bli språkproblem som får redas ut med hjälp av extra frågor och digital översättningstjänster.
Rasistiska undertoner
Djursjukhuset har dessutom fått in kundreklamationer med klart rasistiska undertoner.
Nu har djursjukhuset förstärkt sina rutiner och tydligt kommunicerat till sina kunder att de har nolltolerans mot kränkningar och diskriminering. Rasistiskt bemötande från kunder leder nu till avvisning från kliniken. Det ska också göras en kränkningsutredning.
– Det är svårt att rekrytera veterinärer till Sundsvall. Jag är så stolt över våra veterinärer som kommer hit från andra länder och vill arbeta hos oss, säger Maria Karlsson som snart utökar sin personal med en veterinär från Ungern.
Se det uppmärksammade inlägget om kränkningar på Facebook nedan.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på