Krönika
27 oktober 12:36

”Välj er banbyggare med omsorg”

GästkrönikaRidsports gästkrönikör Sofia Farman Zetterman känner ofta en oro för banbyggeriet inför en tävling. "Min önskan är att varje banbyggare borde självkritiskt utvärdera sin egen bana", säger Sofia, som önskar att alla tävlingsarrangörer ska välja banbyggare med omsorg.

”Välj er banbyggare med omsorg”
Sofia Farman Zetterman är tävlingsryttare i hoppning på elitnivå och framgångsrik unghästryttare. Driver Magic Park Stables med maken Royne 
Zetterman. Foto: Isak Rautenberg

Ofta inför tävling känner jag som ryttare en viss oro för banbyggeriet. Ett bra banbyggeri kan verkligen höja ett ekipage till nästa nivå, likaväl som ett dåligt kan sänka samma ekipage.

Vad jag anser genomgående är att desto lägre nivå på tävling ju mer blandad kompott. Banbyggeri i lätt klass, som alltid innefattar gröna hästar och/eller ryttare, kan relativt ofta ha oridbara distanser. Det vill säga avstånd mitt emellan två olika galoppsprång. Detta tror jag ofta beror på orutinerad/för lite banpersonal samt tidspress mellan klasserna.

Ett bra banbyggeri kan verkligen höja ett ekipage till nästa nivå.

På mindre tävlingar används generellt väldigt korta avstånd. På en stor bana med lättgalopperad fibersand behöver avstånden längas för att främja en bra galopp.

Ett lyckat banbyggeri i lätt klass är när en ryttare kan sätta sin häst i en bra galopp och sedan hålla samma rytm från start till mål, utan orytmiska svängar som tar bort galoppen.

Justeringar på banan mellan avd A och B i 1,20- samt 1,30-klasser borde vara obligatoriskt och detta görs redan av våra bästa banbyggare. Lägga en markbom, sänka ett hål på en parallell oxer eller i en kombination för unghästar är väl spenderad energi.

Att bygga försvårande avstånd på en högre nivå kräver rutin och kunskap. Att lyckas bygga en bana bra men svår i stället för dålig och svår.

Emellanåt i 1,30–1,40-klasser möts jag av en bana där en orytmisk sväng, dålig vinkel eller en viss kombination orsakar alla felen. I högre klasser är det en lätt utväg att bygga en utslagsgivande kombination som får de flesta felen, en bra banbyggare får däremot spridda fel. Att varje hinder ställer en unik fråga till ekipagen i form av färger, placering, avstånd och precision. En bra byggd bana ska vara rytmiskt och främja rytmisk ridning oavsett höjd.

Min önskan är att varje banbyggare borde självkritiskt utvärdera sin egen bana. Precis som vi ryttare gör efter avslutad ritt. Att se ett stort antal ekipage hoppa banan och sen tänka: var kommer felen och varför?

En bra byggd bana ska vara rytmiskt och främja rytmisk ridning oavsett höjd.

Konstruktiv kritik från oss ryttare tas inte alltid emot på bästa sätt, men de bästa banbyggarna vi har gör det föredömligt. En eloge till er.

Till alla arrangörer därute – välj er banbyggare med omsorg! Det är en helt avgörande faktor för er tävling.

Tummenupp
Hiss

#vilyftervarandra
Jag vill hylla Royne Zetterman, min man, min största supporter och min bästa vän. Vår livsstil är en berg- och dalbana som går i en rasande fart. Det är inget traditionellt liv, men det är helt perfekt för oss!

Tummenned
Diss

Betalningssystem
Krångligt betalningssystem inför tävling där alla arran-görer gör olika. Betala via TDB är ineffektivt och tids-krävande, utanför TDB är det lätt att missa med länkar på e-post som lätt kommer bort.

Detta är en krönika – en personligt skriven text. Åsikterna är skribentens egna. Krönikan publicerades första gången i Ridsport nummer 16/2021.

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 120 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden