Nyheter
26 februari 2020 21:58
Ridsportplus

”Vi vill ha kvar farten och fläkten – men det ska vara säkert”

FHS 2020Falsterbo Hunting fick utstå en del kritik förra året när ryttare föll och fasta hinder rubbades. Nu ska både nivån och säkerheten höjas i den populära klassen. Både banbygget och vilka som får rida klassen kommer att vara helt annorlunda i år, säger banbyggaren Staffan Lidbeck.

”Vi vill ha kvar farten och fläkten – men det ska vara säkert”
Staffan Lidbeck ser fram emot att lyfta Falsterbo Hunting till nya höjder. Foto: Roland Thunholm

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    Det var banbyggnadsnämnden för fälttävlan som själva tog kontakt med FHS-generalen Jana Wannius efter den omfattande kritiken mot Falsterbo Hunting förra året, där flera ryttare föll och fasta hinder inte var säkrade som de skulle.
    – Vi kände att Falsterbo Hunting är något vi bör vara rädda om och tyckte att det saknades konstruktiv kritik. Kritiken var mest mot säkerheten och vi ville sträcka ut en hand för att se hur vi kunde hjälpa till, berättar Staffan Lidbeck.

    Gesten togs emot med öppna armar av Jana Wannius och organisationen bakom Falsterbo Horse Show och arbetet med att utveckla Falsterbo Hunting tog sin början redan i höstas. Tävlingsledaren Jan Jönsson fick därmed sällskap av både Staffan Lidbeck som ny banbyggare och banbyggnadsnämndens ordförande Mats G. Andersson som teknisk delegat.
    – Falsterbo Hunting är i grunden en väldigt bra idé som bara behöver justeras upp lite vad det gäller kvalitet och hinder. Jag är oerhört positiv till huntingen, men många inom fälttävlansvärlden är inte det och det tycker jag är synd. Det är den fälttävlanstävling i Sverige som får absolut störst uppmärksamhet och det gäller att ta vara på det. Med små justeringar kan det bli något riktigt bra, fortsätter Staffan Lidbeck.

    Endast öppen för inbjudna ryttare

    Tidigare var Falsterbo Hunting öppen för anmälan som vilken klass som helst – det ändras helt från och med i år. I stället kommer ryttare från hela världen att bjudas in, på liknande sätt som till terrängklassen på Friends. Mellan 14 och 16 inbjudna ryttare är målet.
    – Utan att kritisera någon ryttare kan det som hände förra året till viss del bero på att folk har ridit för fort. Det är viktigt att ha ryttare och hästar som är mogna för uppgiften – som klarar av att rida fort med precision och koncentration.
    – Genom att bjuda in ryttare vill vi säkerställa ryttarnas nivå samtidigt som vi får ett intressant startfält med ryttare från förhoppningsvis Tyskland, England, Nya Zeeland och Franrike, vid sidan av de svenska ryttarna, säger Staffan Lidbeck.

    Som Ridsport tidigare rapporterat kommer det även att ingå en lagtävlan, där det i dagsläget är klart med lag från Sverige, Tyskland och Storbritannien.

    Fakta

    Staffan Lidbeck

    Staffan Lidbeck är erfaren hästveterinär. Han var tidigare landslagsveterinär och därefter förbundskapten i fälttävlan. Han har vunnit YREM-guld och har ridit Badminton, Burghley, VM och OS. Han är fälttävlansbanbyggare. Han har drivit en egen internationell tävling och sitter i den speciella säkerhetsgruppen för fälttävlan inom FEI, RMSG, Risk Management Steering Group. 

    Missbedömningar finns med i kalkylen

    Även om bansträckningen känns igen i stora drag är det ändå mycket som kommer att vara annorlunda. Båda vad det gäller hindrens placering och hur de är konstruerade. Det nya teamet bakom huntingen har gjort en minutiös genomgång av hela banan.
    – Varje hinder ska kännas säkert även om ryttaren tar ett felaktigt beslut – vi har tittat på varje enskilt hinder och vad som händer om ryttaren missbedömer, eller rider för fort. Det gäller att bygga en bana där varje hinder är säkert och följer nuvarande reglemente vad det gäller utlösningsmekanismer och fastsättningar, säger Staffan Lidbeck.
    – Det handlar också om att placera hindren så att det inte lönar sig att rida på fart. För några år sedan kunde man ibland komma undan med för snabb och slarvig ridning, men här ska det helt enkelt inte vara möjligt att rida för fort. Vi kommer att placera ut olika hinderkomplex och tekniska frågor och därigenom dämpa farten.

    Varje hinder ska kännas säkert även om ryttaren tar ett felaktigt beslut – vi har tittat på varje enskilt hinder och vad som händer om ryttaren missbedömer, eller rider för fort.

    Vad det gäller bedömningen på Falsterbo Hunting så får ryttaren straffsekunder vid rivning, men om du skulle riva ett utlösningshinder får du även fel. Vid ett stopp fortsätter klockan helt enkelt att gå. Så är i alla fall tanken, berättar Staffan Lidbeck.

    – Man skulle förstås kunna tänka sig att rida på idealtid eller liknande, men vi vill ha kvar farten och fläkten. Vi vill bara ha in lite mer säkerhet och kvalitet.

    Färgade hinder försvinner helt

    Det kommer att bli en hel del nya hinder och gamla hinder som förändrats, samtidigt som en viss hinderkategori försvinner helt och hållet. En sak som Staffan Lidbeck förändrade när han byggde terrängbanan på Sweden International Horse Show var att ta bort alla klassiska banhoppningshinder – och han tänker göra samma sak i Falsterbo.
    – Det är verkligen sämsta reklamen när det är banhoppningshinder insprängda i klassen, som är 1,15 till 1,20 höga, och ryttarna bara river och river. Och så har publiken just sett en 1,60-hoppning och tycker att ”shit, vad dåliga de där ryttarna är”. Det är inte kul.

    – Nu kommer det inte att finnas några rödvita banhoppningshinder på banan alls, för det här är inte banhoppning. Det är ett terrängmoment, säger Staffan Lidbeck med eftertryck.
    – Det kommer att finnas fem, sex hinder som du kan riva, men de ska se ut som terränghinder. Publiken ska se att det här är något annat. 

    Att de nu är tre stycken, ihop med Jan Jönsson som började som tävlingsledare förra året, ser han som en stor styrka.
    – Jag tror att Janne var ganska ensam och lite fick hålla till godo med de hinder som fanns. Att vi nu är tre är en stor fördel – Janne med sin långa erfarenhet, Mats som är skicklig på att konstruera olika säkerhetshinder och så jag. Tillsammans kan vi stöta och blöta lite frågor om vad som kan fungera, vad vi vill ha och vad vi vill se.

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden