Sport
1 mars 2014 20:22

Kittel tvåa i WC-küren

Patrik Kittel och Toy Story blev tvåa i världscupens dressyr i Scandinavium på lördagen. Tysklands Jessica von Bredow-Werndl red hem segern, precis som i fredagens Grand Prix.

Kittel tvåa i WC-küren
Hemmafavoriten Patrik Kittel red Toy Story i küren. Ekipaget startade som nummer elva och tog ledningen efter att ha varit nära sitt personbästa. Kim C Lundin kim@witnet.se

Det var 13 ekipage som gjorde upp om världscuppoäng och priser i küren. Sex av dem var svenskar och hemmafavoriten Patrik Kittel slutade tvåa.

Nedan kan du se Kittels kür via SVTPlay.

Danmarks Lena Leschly Åmand med Gørklintgårds Fanero fick 68,775 procent. Den 30-åriga danska beridaren har utbildat sin Fanero själv. De gjorde entré till Bon Jovi-musik och hade ett lite rockigt anslag i sitt musikval. Fanero är en stor svart valack med bläs och vita sockar bak, han har stor talang för passage som visades flitigt i första delen av programmet. Piaffpiruett mellan C och M var hög svårighetsgrad liksom byten i vartannat på böjt spår. Tvåorna sprack tyvärr tidigt med omslag medan ettorna gick bra. Lene fick in en linje med tvåor igen. Hon gick från galoppiruett ner till en piaff-piruett, hög svårighetsgrad men kvalitén var inte den bästa. I dagens program var Fanero inte helt med på noterna.

Först ut av de blågula ryttarna är Caroline Darcourt med Paridon Magi klockan 17.10. Hon fick 68,275 procent.
– Jag är inte helt nöjd, säger hon. 
Till vardags arbetar Caroline på Lövsta stuteri. Hon rider till ett kåurprogram med musik av Eurythmics. Paridon Magi är en svenskfödd mörkbrun valack, stjärna redan som unghäst. De hade lite inledande tveksamhet i piaffen, hade svårt att hitta en jämn rytm. Symmetrin i programmet är väldigt fin med diagoneler till och från A där det blev både dubbelpiruetter och piaff i kvartsvarv. Paridon gjorde fina byten i varje på diagonalen men hade en malör längs mittlinjen. De avslutande piafferna var bättre men övergångarna till passage lite stora. 
– Han har inte känts helt hundra de här dagarna. Han har varit lite avstängd från mig och det blev en del kommunikationsmissar i dag, säger hon om sin kür. 

Se intervju med Caroline via SVTPlay nedan.

Belgiens Marc Peter Spahn med Ekwador fick 68,55 procent. Den vita hingsten efter fullblodet Heraldik xx tävlades tidigare av Katazyna Milcarek. De fick problem med piaff, något som Marc Peter Spahn har lyckats lösa upp på kort tid. Han rider till Michael Jackson-musik med mycket stråkar. Ekwador gav ett allt igenom positivt uttryck och kan sina rörelser. De visade dubbla piruetter och flera bytesserier men med en konstant ganska öppen form och mycket lite kontakt på stångtygeln. 

Juliette Ramel och Ten Points fick 70,375 procent. Till vardags tränar ryttaren i Holland med Nicolle Werner sedan snart tre år. Tillsammans har hon och Ten Points blivit säkra på en nivå runt 68 procent. De hade ett specialarrangerat stycke med mycket övergångar och musikmarkeingar. Bra piaff på stället med god takt och ganska bra lyft visades i början av programmet. Ten Points gjorde fina byten i varje i exakt takt till musiken. De så viktiga piruetterna blev lite oregelbundna. Passagen var en höjdpunkt och Juliette avslutade programmet med mer piaff perfekt på stället.
– Jag hade ju någon miss. Men jag är ändå nöjd med det här, säger hon. 

Se intervju med Juliette Ramel i SVTPlay nedan. 

Rysslands Elena Sidneva och Romeo Star fick 71,375 procent. Elena och hennes hingst Romeo Star var även i Stockholm och satsar stort på världscupen i år. De rider till klassisk musik, ingen specifik takt utan mer en dramatisk ljudkuliss. Hingsten gör allt mycket mjukt och korrekt men utan den verkliga schvungen och uttrycket i rörelserna. Programmet var utan fel och det betalar sig. Det saknas en del bärighet och undertramp för att kvalitén ska bli högre. Men det står utom alla tvivel att Romeo coh Elena är ett strävsamt par. Romeo nästan lunkar ut från banan som om det var vilket vanligt arbetspass som helst.

Sofie Lexner och Charming Boy fick 74,50 procent och gick upp i ledningen.
– Fantastiskt! Det var superkul att rida där inne. Han kan sina saker och kämpar. Jag tycker att vi hade bra power i dag, säger ryttaren. 
I Neumünster satte Sofie och Charming personbästa men bara att vara tillbaka på tävlingbanan är en triumf för Sofie Lexner som skadade sig svårt i höstas. Hon rider till filmusik från the Holiday. Charming Boy var på sitt mest charmiga humör idag. Piaffen fungerade bra med jämnt tramp och bra lyft liksom passagen där Charming vilade fint på steget. Bytesserien i vartannat satt fint till musiken och utfördes på böjt spår. Piruetterna görs till en bra markering i musiken, det förstärker effekten av rytm och takt i rörelsen. Charmings byten i varje är korta men distinkta och med fin höjd i sprången. Bäst hitills, oavsett procent, very charming – indeed.

Se intervju med Sofie Lexner via SVTPlay nedan.

 

Paulinda Friberg och di Lapponia T fick 71,40 procent. Paulinda har inte ridit sin nya kür många gånger men hennes program börjar riktigt katigt med flera piaff med kvartsvändningar på olika punkter i arenen. Musiken är synttrummor och stråkar i dramatisk kombination. Lilla näpna Lapponia utvecklar mycket kraft i galoppökningen och gör små fina enkla piruetter. Tyvärr blev det ett dyrt mistag i en bytesserie, i andra försöket gick det bättre, en klar fördel med det fria programmet. Det var för övrigt inga missförstånd eller stora synliga misstag utan en riktigt bra världscupdebut för Paulinda.
– Det var en bra debut även om hästen blev lite spänd i den samlade skritten. Det blev en liten miss i ettorna också men de kunde hon göra om, säger förbundskapten Bo Jenå.

Se intervju med Paulinda via SVTPlay nedan.

Kristian von Krusenstierna med Biggles 1015 fick 72,25 procent och ryttaren såg betydligt mer nöjd ut i dag än i går när han red ut från början.
– Ja, det var stor skillnad. Jag red fram för kort i går. Det blev en helt annan ridning i dag, var en annan häst, säger han. 
I fredagens kval var Biggles för mycket Duracell-kanin tyckte Kristian. Idag var de bättre överens till tonerna av sitt rockiga kürprogram. Biggles har en härlig aktion i passagen och Kristian kunde visa kvartsvändning i piaff under god kontroll. Idag var piruetterna bättre och bytena satt där de skulle. Galoppdelen blev lite hektisk och något kontaktproblem uppstod i en övergång. Totalt sett var det en bra mycket bättre uppvisning än i går även om Biggles är fortsatt lite överambitiös.

Cathrine Rasmussen och Fernandez fick 74,00 procent. Norska Cathrine rider till lite jazziga toner på sin fuxvalack. Till vardags tränar hon för Maestro Hasse Hoffman som är med i Skandinavium. Fernandez arbetar ganska korrekt men är ganska markbunden i alla rörelser, det är prydligt men lite oengagerat. En av ekipagets bästa rörelser är byten i varje som görs mycket regelbundet, enkelt och till synes utan ansträngning. Musiken har takt, men inte ridbar sådan mer än korta stunder. Cathrine avslutar med piaff på medellinjen och 45 graders vändning åt båda hållen, helt regelbunden och med fint sänkt kruppa, klassiskt. Hasse Hoffman klappade nöjt och uppmuntrande. Se intervju med Kristian via SVTPlay nedan.

Hans-Peter Minderhoud och Johnson fick 77,40 procent. Johnson och H-P dansar till samma filmmusik som Sofie Lexner, the Holliday, men i en annat arrangemang. Bara genom sin närvaro drar åskådarna lite efter andan, Johnson är en mycket vacker hingst. Tillsammans excellerar de i ökad trav men Johnson blir lite öppen i formen och lite argumenterande i kontakten. En svårighet var piaff vid A och 90 graders vändning kloss på staketet. Galoppökningen är mäktig och H-P går rakt ner i en dubbelpiruett, en annan svårighet som ger poäng. Ettorna gick bra på diagonalen men H-P lade in en extra linjeför att komma i takt med sin musik igen. Piaffen var kraftfull, med fint lyft och bra takt och H-P fick ett gillande leende från sin partner Edward Gal vid utgången.

Se intervju med Hans-Peter via SVTPlay nedan.  

Patrik Kittel med Toy Story fick 79,025 procent – nära personligt rekord – och tog ledningen.
– Jag är super- supernöjd. Allt stämde perfekt till musiken, säger Patrik Kittel. 
Det ljöd Billy Idol-toner över hela arenan och Toy Story var verkligt ”Hot in the city” i sin fina passage och piaff. Den stora valacken har hela den mogna Grand Prix-hästens hela pondus i sina rörelser. Det är säkert, korrekt och med massor av schvung. I den ökade taven på diagonalen ljöd rösten ”dancing with myself” och nog dansar Toy och Patrik. Galopprogrammet börjar med enkla slutor över stora diagonaler. Patriks signum är att lägga byten i perfekt takt till musiken, så också odag. Linjen ökad galopp ner i fin dubbelpiruett har hög svårighetsgrad och görs åt båda håll. Programmet slutar med mer passage och piaff, och Toy levererar vid varje punkt. Passagen går ända in i staketet till domare Gustaf Svalling. Applåderna åskar i arenan och det är välförtjänt, en finfin runda för vår man i Tyskland.

Se intervju med Patrik Kittel via SVTPlay nedan.

Nanna Skodborg-Merrald med Millibar slutade på 77,925 procent. Kürprogrammet börjar intensivt för danskan, från en halt nästan vid A går hon direkt in och gör dubbelpiruett och sedan upp i galopp och en likadan vid C. Nanna har et tblandat musikprogram med lite ur Pirates of the caribbean. Millibar är verkligt fin i travprogrammet och satte fin piaff framför domare C, karakteriserat av mycket bakbenslyft. Bytesserierna satt fint men en piruett var mindre lyckad, något som Nanna reparerade, Avslutningen var som inledningen, två piaffpiruetter på medellinjen och sen ökad trav från A rakt upp i knäet på Gustaf Svalling. Folkets jubel!

Jessica von Bredow-Werndl med Unee BB fick  881,35 procent och vann klassen.
– Fantastiskt! Jag är så glad. Det var otroligt att rida där inne i den fullsatta arenan, säger hon samtidigt som hon gratuleras med kindpussar av Patrik Kittel som slutade tvåa.
Med introt från Harry Potter red tyskan in till en perfekt halt för att sedan fortsätta in i dubbelpiruetter till Pirates of the Caribbean. Galoppsluta följdes av byten och samma mönster tillbaka, vacker symmetri. Unee BB är en stor mörkbrun hingst som imponerar med sin mjukhet, han har konstant öronen utfällda som antenner för att lyssna på Jessica. Hon gör en piaffpiruett mitt framför C med 90 gradersvändning och år sedan rakt ner i skritt för att sedan gå upp i piaff igen, hög svårighetsgrad. Piaffen görs fint markerad i musiken av klockor och skapar takt som hingsten följer. Det är mycket harmoniskt och mjukt även om Unee håller takten med svansen. Travslutorna görs till annan musik och hingsten flyter över arenan med fin gest i frambenen. Som avslutning gör Jessica en piaff med kvartsvändning åt båda håll med god kvalité. Härlig underhållning.

SVTPlay sänder direkt.

Online-resultat

Startlista

Läs om fredagens GP-dressyr i Göteborg här och här.

Annelie Frank/Kim Lundin

Så arbetar Ridsport

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

BESTÄLL NU

Köp Ridsport Komplett från 99 kr i månaden
Hingstar Online

Just nu 118 hingstar i vår databas

Visa alla hingstar

Ridsport digital

69:- i månaden