WångenRedan som liten drogs Angelo Telatin till hästar, men han fick aldrig ens komma nära dem. I dag är han en internationellt känd föreläsare som ger unga hästintresserade den chans att utvecklas med hästar som han själv aldrig fick.
Trotsade föräldrarnas hästförbud – blev träningsguru
Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.
Redan prenumerant?
Aldrig skapat ett digitalt konto?
Angelo Telatin kommer från Italien och växte upp i ett hem utan någon som helst hästanknytning. Trots detta kände Angelo redan som barn en stark dragning till hästar.
– Jag tror att det är genetiskt, hästmänniskor har en gen som gör att så fort de ser en häst blir de attraherade, förklarar Angelo med glimten i ögat när Ridsport träffar honom vid en kurshelg på riksanläggningen Wången.
Trots att Angelo ständigt pratade om hästar med sin familj, lät de honom aldrig komma nära någon häst under uppväxten. Senare i livet gav hans mamma förklaringen till varför Angelo inte tilläts umgås med hästar.
– Hon berättade att hon såg i mina ögon hur borta jag blev när jag tittade på hästar, och hon var rädd för att om jag kom nära en häst skulle jag aldrig ha studerat vidare och tagit examen.
I detalj
Inlärningsteorin
Detta går inlärningsteorin ut på:
- Att belöna hästen när den gör rätt. Belöningen kan bestå både av att man lägger till något som hästen tycker om (till exempel godis eller beröm), eller att man tar bort något som hästen tycker är obehagligt (till exempel genom en eftergift). Det som är viktigt är att belöningen kommer vid rätt tidpunkt – dröjer den för länge kan hästen komma in i ett nytt moment och tror då att den blir belönad för detta i stället.
Detta ökar sannolikheten att ett beteende upprepas:
- Att ta bort något som hästen tycker är obehagligt (negativ förstärkning).
- Att lägga till något som hästen tycker om (positiv förstärkning).
Detta minskar sannolikheten att ett beteende upprepas:
- Något – oftast något obehagligt – tillförs (positivt straff).
- Att ta bort något som hästen tycker om (negativt straff).
Hästintresset var dock så starkt att familjens förbud inte kunde stoppa Angelo. När han var 22 år öppnades ett stall i närheten av familjehemmet. Angelo började leva ett dubbelliv.
– Jag lämnade hemmet i mina studentkläder men åkte direkt till stallet och bytte om. Där arbetade jag med hästarna hela dagen innan jag bytte om till student och gick hem, berättar Angelo.
Studiegången fungerade ändå eftersom det inte var obligatorisk närvaro vid hans skola – det räckte att man klarade sin examen. För att inte familjen skulle misstänka något pluggade Angelo på nätterna, och det gick hela vägen. Angelo lyckades ta sin examen, och när han sedan hade fullgjort sin plikt inför familjen kunde han därefter ägna sig åt hästar på heltid.
Under studietiden kom Angelo tack vare professor Mario Zanforlin i kontakt med inlärningsteorin, och gjorde en avhandling där han jämförde träningstekniker med hästar och inlärningsteorin.
– Det här är cirka 30 år sedan, och redan då såg jag hur många misstag vi gör och hur snabbt man kan lösa problemet om man i stället följer inlärningsteorin.
Det är den hårdaste utbildning som finns på det området, och jag var den enda som blev godkänd
Forskningen tog Angelo vidare till USA där han blev anställd vid ett college som hade hästträning. Där kunde han fördjupa sina jämförelser mellan träningsmetoder och inlärningsteorin ännu mer. Han sökte även utmaning i sin tränings- och lärarkompetens och åkte till Storbritannien för att försöka bli certifierad i sällskapet British Horse Society Fellows.
– Det är den hårdaste utbildning som finns på det området, och jag var den enda som blev godkänd, berättar Angelo, en av 64 certifierade i hela världen i det sällskapet.
Det unika med Angelos träningsmetoder är enligt honom själv att han kommer från två världar. Han är både ridinstruktör och en fullfjädrad akademiker. I sin undervisning tar han med sig fördelarna från båda världarna.
– Jag kan undervisa ett barn på ett till synes normalt sätt, men samtidigt placerar jag fröet till inlärningsteorin i barnet utan att det ens vet om det.
Att Angelo själv inte fick umgås med hästar som barn har fått honom att vilja förmedla sin kunskap till yngre människor.
– När jag tänker på om någon hade berättat det här om inlärningsteorin för mig när jag var yngre – föreställ dig vad jag hade kunnat göra då.
Att förstå inlärningsteorin redan i ung ålder har enligt Angelo visat sig vara ett framgångsrecept. Flera av hans elever tävlar på toppnivå.
– Jag har en del studenter som absorberat allt jag lärt dem – i dag är de supersmarta och tillämpar inlärningsteorin. De håller onlinekurser och gör mycket vid den åldern där jag själv bara hade börjat med hästar.
– Det är det som pushar mig, att visa att det finns ett sätt att vara med hästar som faktiskt gör både dig och hästen lycklig.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.
Följ Ridsport på