Sverige
6 juli 2018 15:29
Ridsportplus

Fyra hästköpare förlorare efter konkurs

Fyra hästköpare har krav på ett konkursbo som saknar tillgångar. Så blev resultatet när allt är utrett i konkursen i Stall Aspehus. Men företagaren säger att hon tänker klara ut alla affärer.

Fyra hästköpare förlorare efter konkurs
Fyra hästköpare är några av förlorarna i konkursen. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. Foto: Roland Thunholm

Hej, den här artikeln tillhör Ridsport Plus - vårt låsta material.

För att snabbt läsa vidare har du två möjligheter:

Redan prenumerant?

Prenumerera på Ridsport

    I november 2017 försattes Stall Aspehus i konkurs, på begäran av Skatteverket. Bolaget hade dessförinnan bytt namn till JP Marktjänst och fått ny ägare. När konkursförvaltaren efter ett antal försök fick tag i den nya ägaren kändes han inte vid bolaget, utan hävdade att hans identitet blivit kapad.

    Nu är konkursen färdig, och visar att bolaget var barskrapat på tillgångar. Det fanns 22 kronor på ett bankkonto, medan skulderna uppgick till 742 000 kronor. Bland fordringsägarna finns fyra hästköpare, som lämnat tillbaka köpta hästar men inte fått vare sig pengar eller ny häst.

    För en familj handlar det om 93 000 kronor.
    − Vi köpte en ponny till dottern i augusti 2016, och ponnyn var till en början helt underbar. Men efter en månad blev den som förbytt. Den började resa sig och gick inte längre ens över bommar, trots att den tidigare hoppat utan problem, berättar mamman.

    Fick ingen ny ponny
    Familjen använde bytesrätten och blev lovade en ny ponny, men det kom aldrig någon. När de heller inte fick pengarna tillbaka stämde de Stall Aspehus i tingsrätten, och det ledde till en tredskodom eftersom ingen från bolaget dök upp vid förhandlingen. Men fortfarande fick de inga pengar.

    En annan hästköpare berättar en liknande historia.
    − Jag köpte en häst, som var jättelugn och fin när jag provred. Första gången jag satt upp hemma skenade hon. Jag åkte av och bröt nyckelbenet. När det hade läkt och jag skulle rida igen hände samma sak, jag åkte av och bröt handleden.
    Köparen lämnade tillbaka hästen men någon byteshäst dök aldrig upp, och köparen har nu krav på 45 000 kronor.

    Krav i domstol
    Enligt konkursförvaltaren Kenneth Strömbeck har fordringsägarna en sista möjlighet att försöka få tillbaka sina pengar.
    − Den förra styrelsen har ansvar för bolagets förpliktelser, så fordringsägarna kan därmed rikta krav till den gamla styrelsen, och om det inte hjälper kan man väcka talan i domstol, säger Kenneth Strömbeck.
    De hästköpare som Ridsport varit i kontakt med har gång på gång kontaktat Stall Aspehus för att få tillbaka sina pengar.
    − Vi vet att möjligheten finns att gå till domstol. Men frågan är om det är värt tiden och pengarna att försöka, säger en av dem som Ridsport talat med.

    ”Inte olagligt att gå i konkurs”
    Lina Nilsson som drev Stall Aspehus har själv inte sett den slutliga redovisningen efter konkursen, men säger att hennes mål är att skicka nya hästar till dem som fortfarande har krav på Stall Aspehus.
    − Jag ska lösa det, även om jag har lagt detta bakom mig. Och det är inte heller olagligt att gå i konkurs, säger hon.
    Lina Nilsson driver nu ett nytt företag, men med inriktning mot utbildning och tävling.
    − Nu säljer jag kanske en häst varannan månad. I övrigt arbetar och studerar jag.

    Läs mer om turerna kring konkursen

    Så arbetar Ridsport

    Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.

    BESTÄLL NU

    Köp Ridsport Komplett från 123 kr i månaden
    Hingstar Online

    Just nu 101 hingstar i vår databas

    Visa alla hingstar
    Tipsa Ridsport Besök vår tipssida - du kan vara helt anonym

    Ridsport digital

    99:- i månaden