Dags för serviceHanden på hjärtat – behandlar du din transport som du behandlar din bil? Svaret för många är: nej. Två experter ger sina viktigaste tips om service och materialval.
Ta hand om släpet!

Hej, kul att du vill läsa artikeln!
En transport blir ofta stående långa perioder, och sedan ska den hålla för tung last. För att undvika problem behöver släpet gås igenom varje år, menar Tord Blomkvist som driver Dalarnas Trailercenter.
– Serva vagnen! Man ska ta hand om den som en bil. Hitta någon som kollar över bromsar och belysning. När en vagn står länge kan bromsar börja kärva och det kan bli problem med belysningen.
– Det är bara besiktning vartannat år, men då får många anmärkningar och det är ofta först då det blir åtgärdat, säger Tord Blomkvist.
När det gäller besiktning kollar bilprovningen numera även på golvet i transporten.
– Det är jättebra, man vill inte ha en häst som trillar igenom golvet.
Men Ola Torstenson, som driver Torstensons, vill addera en sak.
– På besiktningen kollar de bara golvet underifrån, och det ska ha gått ganska långt innan det syns där.
Välj rätt material
För den som ska köpa ny, eller begagnad, transport gäller det att tänka på material-valet.
– Om du kan välja, välj bort plywood. Komposit och aluminium är absolut number one. Vilket material av dessa som är bäst råder det delad mening om, säger Tord Blomkvist.
Under senare år har inte Ola Torstenson sålt en enda trailer med väggar och golv i trä. Men han vill inte avråda den som är ute efter en begagnad vagn från att välja trä.
– Man kan absolut köpa begagnat i trä, men det gäller att inspektera så att träet är friskt. Trä ger den bästa komforten för hästen, det tar upp stötar och vibrationer. Det är inte för inte som de riktigt stora hästlastbilarna använder trä, säger Ola Torstenson.
Den som köper av en privatperson bör titta noga på hur materialet ser ut.
– Köper du begagnat av ett seriöst företag har de gått igenom släpet och materialet och lämnar oftast vissa garantier.
Säkerhetsbom
De senaste 20 åren har säkerhetsbommar varit standard i hästsläp; alltså bommar som kan fällas ner utifrån. Dock kan det skilja sig åt i hur lätt det är att hantera upplåsningen av bommen.
– I regel måste du ha ett verktyg och skruva ur en skruv. Jag tycker inte det brukar vara svårt, men det kan vara bra att ta isär anordningen och smörja skruven så att det är lätt att skruva ur den om det behövs, säger Tord Blomkvist.
Vissa tillverkare har bommar som inte kräver verktyg, de kan i stället regleras med ett handtag eller en ögla.
– Men det är svårt att få det att hålla i längden och i praktiken, och säkert är det också en kostnadsfråga.
Kolla el och ventilation
En sak att tänka på är hur transporten ska kommunicera med bilen. Elöverföringen sker genom kontakter, och inte alla kontakter passar med varandra. Det går att använda adapter, men det fungerar inte sällan dåligt, enligt Tord Blomkvist.
– Det blir ofta mycket krångel. Vi bygger om kontakterna i stället.
En aspekt verkar falla utanför mångas radar: ventilationen.
– När vi får varma dagar är det inte bra för hästen om vagnen inte har god ventilation, säger Tord Blomkvist.
Generellt sett har kunderna blivit bättre på att ta ventilationen i beaktning, berättar Ola Torstenson.
– Vi monterar fler eldrivna fläktar i dag.
Även kameror blir allt vanligare.
– Det kan vara bra för säkerheten, om du märker att hästen börjar röra sig oroligt kan du stoppa olyckan innan den händer.
Lasta diagonalt?
Apropå oroliga hästar; att hästen kliver över eller kryper under bommen är inte helt ovanligt. Därför menar många att det är säkrare med en transport där hästarna står diagonalt, eftersom det då inte blir någon bom framför hästen. Hästar är ganska uppfinningsrika djur och de har blivit högre och högre i blod. Jag har varit med och lyft ut hästar som klivit över bommar.
– Men problemet är att diagonallastade vagnar ofta är större och tyngre, och priset på diagonallastade vagnar kan vara nästan dubbelt så högt, säger Ola Torstenson.
Rätt mönsterdjup
Transportens däck är lätta att glömma bort.
– Däcken kan ha bra mönsterdjup, men om de är väldigt gamla och du ska lasta tungt kan de gå sönder, säger Tord Blomkvist.
– Kontrollera däcken åtminstone när du byter från sommar- till vinterdäck, även om däckens kvalitet har blivit klart bättre, punktering är ett mindre problem i dag, säger Ola Torstenson.
Fakta
Många brister
Hästtransporter besiktas vartannat år. För den som köper en helt ny vagn är det besiktning efter fyra år.
Bilprovningens besiktningsstatistik för 2024 visar att varannan hästtransport har brister och att tre av tio har allvarliga fel med krav på ombesiktning. Det är en betydligt högre andel än för lätta släp i allmänhet.
Dåliga bromsar är den vanligaste orsaken, följt av att hjulen och belysningen inte fungerar som den ska.
De saker som Bilprovningen kontrollerar på transporterna är hjullager, chassi och att bromsarna och ljuset fungerar. Man kollar även golvet så att det inte förekommer eventuella rostangrepp eller röta.
Bra att ha vid transport
- Kniv eller annat verktyg att skära med.
- Reflexväst.
- Brandsläckare.
- Första hjälpen-kit.
- Ett reservhjul och verktyg för att byta däck.
Tänk på …
… hur du kan få ut hästen snabbt i händelse av en olycka.
Smörj in
Bilprovningen rekommenderar att man mellan besiktningarna smörjer låsmekanismen på kulhandsken och övriga smörjpunkter på släpvagnen.
Den här artikeln publicerades först i Ridsport nr 14/2025.
Så arbetar Ridsport
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Ridsport är oberoende och fristående i förhållande till ekonomiska, privata, politiska och andra intressen.












Följ Ridsport på